• pandyb

Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?

har precis gått från att helamma till att helt flaskmata min son. Vi ger honom den mjölkfria ersättningen Pepticate pga mjölk och äggallergi.

Jag vill få lite tips på hur ni löser nattmatningen? sonen vaknar 1-2 ggr på natten för mat och har tålamod som en påse skridskor! Han tänder på alla cylindrar och blir skogstokig av hunger 1 sek efter uppvaknandet. Han väcker hela familjen! Hur gör ni för att snabbt och lätt få ordning maten på natten?

Just nu förbereder jag två flaskor på kvällen innan med uppkokat men avsvalnat vatten, så när han vaknar tillsätter jag lite varmt vatten från termos och sedan pulvret. Går ganska snabbt, men inte tillräckligt enligt sonen!

Har en flaskvärmare, men hur länge kan en färdigblanadad flaska stå utan att bli dålig? Kan man sätta tillbaka flaskan efter att han ätit för att även ge samma flaska nästa gång?
    Ska åka till Ullared på torsdag och planerar då att köpa lite vällingdoserare, kanske kan vara till hjälp?   

Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • Svar på tråden Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?
  • Lilla fjunet

Du ska inte ha en flaska på värmning längre tid än det tar för barnet att äta upp den och absolut inte använda en gammal flaska med bakterier och härsken mjölk i. Vi gjorde som du skrev, att blanda varmt och kallt vatten. Du får väl stoppa in en napp om han är otålig. Lycka till!!

• hic sunt leones

Vi gjorde så under en period att jag hade i pulvret i en tom flaska, och rätt mängd vatten i en termos som man bara tryckte på för att öppna, inte skruvade. Det var iaf det snabbaste jag kunde klura ut då Tungan ute Hur sjutton jag värmde vattnet för att det skulle vara rätt temp när han vaknade minns jag inte, men jag tror det var ganska lika som när flaskan skulle drickas på en gång för termosen höll tempen bra. Och han vaknade ganska samma tid jämt.

• pandyb
    Lilla fjunet skrev 2012-09-11 21:04:30 följande:
    Du ska inte ha en flaska på värmning längre tid än det tar för barnet att äta upp den och absolut inte använda en gammal flaska med bakterier och härsken mjölk i. Vi gjorde som du skrev, att blanda varmt och kallt vatten. Du får väl stoppa in en napp om han är otålig. Lycka till!!
    Ja det hade kunnat vara en bra ide om sonen i det läget hade brytt sig om nappen, den åker ut snabbare än den kommer in pga att han gallskriker och då inte suger tag i nappen!
    Nils 090419 *storebror* Arvid 120517 *lillebror*
  • AprilMamma12

Ha en miro på den våningen du sover på

Vet inte om den ersättningen du använder dig av finns på tetra, men sempers går att servera rumsvarm

Eller som de andra skriver, termosar.

• Vänliga J

Ha en vattenkokare på rummet, koka vattnet innan du lägger dig och sen när han vaknar så värmer du det lite bara. Det går fort och är smidigt. Körde också termos ett tag men det här var ännu bättre! Sen som du sa en doserare underlättar, men det går ju ha pulvret redo i flaskan också och bara tillsätta vatten.

Funkade kanon för oss, prova du med :)

• Lemio

Men ha rätt temp på vattnet i termosen? Då hår det ju supersnabbt!

• Mr p daddy

En doserare, termos me rätt temp på vattnet o maten e klar på 4 sekunder..

• Vänliga J

Lemio skrev 2012-09-11 21:17:20 följande:
    Men ha rätt temp på vattnet i termosen? Då hår det ju supersnabbt!

Vi testade också det men det funkade inte, vattnet kallnade. Om vår son ville ha mat kl ett så var det bra men var kl tex tre så var det för kallt. Vi hade "bra" termos men vem vet det finns nog bättre :)
  • pandyb

Jaja får fortsätta som vi gör ;)

Men vad sjutton används en flaskvärmare till om man inte får ställa flaskor i den?

• Lemio

Vi hade två-tre grader varmare vatten i termosen än vad vi ville ha. Det svalnar ju lite med pulvret oxå. Vi hade så i 9 mån och det fungerade utan problem :) bättre termos kanske?

Svar på tråden Hur gör ni på natten? Flaskvärmare?