• Solstorm

Sover 8 timmar i sträck- normalt?

Hej alla mammor!

Jag har en liten tjej som snart är 3,5 månader. Hon har alltid sovit bra på nätterna. I början sov hon ca 3 timmar i sträck. För ett tag sen började hon sova 5-6 timmar i sträck. Sen gick hon tillbaka till att sova ungefär 3-4 timmar åt gången.
    Sen i lördags har hon helt plötsligt börjat sova 8 timmar i sträck! Hon somnade vid 21 och jag ammade henne strax efter kl 5. Jösses!!
    Jag undrar bara om det är normalt för en 3,5 månaders att sova så länge? Skulle vara intressant att höra hur andra har det.
    Jag antar att hon skulle vakna om hon behövde äta men jag kan ändå inte låta bli att oroa mig. 
    Till mitt försvar ska jag tillägga att det är första barnet och jag är så osäker på vad som är normalt och inte...plus att jag är en riktig hönsmorsa  

• Svar på tråden Sover 8 timmar i sträck- normalt?
  • Vickan I

Så länge hon går upp i vikt som hon ska och är pigg och glad i övrigt så bara tacka och ta emot :)! Skulle sälja min högerarm om lillebror här hemma ville sova så bra!

• skogsvitter

Det är väl klart att det är normalt? Varför i hela friden skulle det inte vara det?

• Natulcien

Normalt? Ja, det hoppas jag. Vår son sov 12 timmar utan uppvak vid 3,5 månader...
    ...fast då ammades han ofta på dagtid, så han åt ju ordentligt då, och var en riktig tjockis... Glad

Bebisar är så olika. Vissa sover inga 8 timmar ens när de är 1 år, andra gör det redan efter 1-2 månader... Fast det sistnämnda lär vara ovanligare än det förstnämnda...

• Dixie

Tror inte det tillhör vanligheterna, men var glad åt nattsömnen! 

Mina 2 äldsta barn vaknade var 3-4 tim, men 3an har sovit hela natten från början! 

• Nean79

Ja det är helt normalt, min första son började sova hela nätter när han var 10 veckor, nummer två är nu 4 månader och äter fortfarande var 3:e timme, lika normalt det. ;) Även om jag har långa monologer för honom på nätterna om att hans storebror minsann sov 12 timmar vid den här åldern! Haha!

• Bling1975

Det gjorde min tjej också vid den tiden och från ca 4 månader så började hon sova i 11-12 timmar. Jag skulle bara önska att det inte var från 18.00 - 06.00 men är tacksam ändå

Hon går upp bra och följer alla sina kurvor så barn är helt enkelt olika, man hör bara mest om de som vaknar varannan timme hela natten.

• Solstorm

Hej!

Tack för att ni svarat så snabbt! Jo som sagt, det är väl helt normalt men jag kan liksom inte låta bli att undra lite. Blir så osäker ibland eftersom hon svänger så snabbt i sina rutiner. Från att ena natten sova 4-5 timmar till att sova 8. Första barnet också så jag har liksom inget att jämföra med
    Tack igen för era svar, nu ska jag coola ner mig och njuta så länge det varar

Ha det gott! 

• skogsvitter
    Solstorm skrev 2012-09-11 21:57:06 följande:
    Hej!

Tack för att ni svarat så snabbt! Jo som sagt, det är väl helt normalt men jag kan liksom inte låta bli att undra lite. Blir så osäker ibland eftersom hon svänger så snabbt i sina rutiner. Från att ena natten sova 4-5 timmar till att sova 8. Första barnet också så jag har liksom inget att jämföra med
    Tack igen för era svar, nu ska jag coola ner mig och njuta så länge det varar

Ha det gott! 

Är det något man brukar lära sig ganska snabbt som förstagångsförälder är att allt är en berg- och dalbana. Det är så att det svänger snabbt, åtminstone för de allra flesta. Just vid den här åldern brukar en lugnare period infinna sig och i ärlighetens namn är det inte alls särskilt ovanligt att de då sover längre pass på natten en period. Men snart nog kommer en lång och jobbig utvecklingsfas och då börjar de flesta helt plötsligt sova sämre igen. Man får räkna med dessa svängningar, och det märker du nog snart själv

Vår äldsta dotter sov väldigt bra fram till 4-5 månaders ålder. Efter det började hon verkligen sova som en kratta av alla möjliga olika anledningar. Tänder som skulle fram och som gör superont, utvecklingsfaser, och krångel med magen tex. För att inte tala om separationsångesten... oj oj!

Men visst finns det även bebisar som sover bra och stabilt mer eller mindre hela tiden, de sover sig lätt igenom alla utvecklingsfaser, tandsprickning påverkar dem inte märkbart och det mesta tycks vara ganska lättsamt för de bebisarna. Dock hör dessa absolut till ovanligheterna, även om det givetvis är normalt även med "lätta" bebisar
Svar på tråden Sover 8 timmar i sträck- normalt?