• Anonym

Jobba som nattportier?

Någon som jobbar som nattportier? Hur är det? Hur får man jobbet? Jag har noll erfarenhet av serviceyrken, och ingen utbildning inom turism. Finns det någon kurs som är bra för att lära sig bokningssystem, eller vad kan underlätta?

• Svar på tråden Jobba som nattportier?
  • kossi

Du behöver inte gå kurser för att lära dig,räcker med den upplärning du får av den du går brevid med.

Tänk på att ob tillägget är kasst.
    Men som sagt,ett jobb är ju ett jobb;)

Jaghar jobbat som nattreceptionist i 9 år.
    Lätt att fastna i natt-träsket då se upp;)

Som extra jobb är ser mer optimalt.

Du ska vara service minded.
    Inte vara rädd för eget ansvar och du ska kunna lösa och ta egna beslut på plats eftersom man oftast arbetar ensam.

• kossi

Om du inte har någon erfarenhet innan så kan du ju kika över bokningssystem som Opera,Fidelio bla

• Anonym
    kossi skrev 2012-09-11 23:09:37 följande:
    Du behöver inte gå kurser för att lära dig,räcker med den upplärning du får av den du går brevid med.

Tänk på att ob tillägget är kasst.
    Men som sagt,ett jobb är ju ett jobb;)

Jaghar jobbat som nattreceptionist i 9 år.
    Lätt att fastna i natt-träsket då se upp;)

Som extra jobb är ser mer optimalt.

Du ska vara service minded.
    Inte vara rädd för eget ansvar och du ska kunna lösa och ta egna beslut på plats eftersom man oftast arbetar ensam.

Hur lätt är det att få jobb då? Jag har administrationsvana, och är redan fast i natt-träsket ;)
  • kossi

Ja,det är inte så svårt.
    Om du har administrations vana har du ju den ena sidan av jobbet.
    Den andra är ju att man ska vara serviceinriktad och stresstålig typ.

Och det är ju bara att skriva att man är.

• Anonym
    kossi skrev 2012-09-12 06:31:26 följande:
    Ja,det är inte så svårt.
    Om du har administrations vana har du ju den ena sidan av jobbet.
    Den andra är ju att man ska vara serviceinriktad och stresstålig typ.

Och det är ju bara att skriva att man är.

Ja, jag får försöka skicka in några ansökningar då. Jag hade fått för mig att det var ett krav att kunna bokningssystemen innan. Är det lugnt och bra annars, inga hotfulla situationer med fulla personer osv?
  • kossi

Det beror nog på vilket hotell du hamnar på,läget,och hur mycket du ansvarar för.

Det kan uppstå många hotfulla situationer och väldigt mkt fulla gäster.

Jag är gravid och blev avstängd redan från vecka 17 pga av riskfull arbetsmiljö.
    Går hemma på havandeskapspenning nu.

Jag har fått erfara brandlarm,självmordsförsök,narkotika påverkade personer. Tjaffs och snuskiga kommentarer.

Man måste verkligen ha skinn på näsan för att klara av det samtidigt som man ska vara trevlig och serviceminded.
    Svår balansgång

• kossi

Det brukar inte vara ett krav på att kunna bokningssystem men det är ju en fördel.

Många hotell har olika bokningssystem så det är onödigt att lära sig innan.
    De kan vara uppbyggda på olika sätt.

• Anonym
    kossi skrev 2012-09-12 13:50:25 följande:
    Det beror nog på vilket hotell du hamnar på,läget,och hur mycket du ansvarar för.

Det kan uppstå många hotfulla situationer och väldigt mkt fulla gäster.

Jag är gravid och blev avstängd redan från vecka 17 pga av riskfull arbetsmiljö.
    Går hemma på havandeskapspenning nu.

Jag har fått erfara brandlarm,självmordsförsök,narkotika påverkade personer. Tjaffs och snuskiga kommentarer.

Man måste verkligen ha skinn på näsan för att klara av det samtidigt som man ska vara trevlig och serviceminded.
    Svår balansgång

Tack så mycket för svaren Då vet jag lite mer om vad man kan förvänta sig av jobbet.
Svar på tråden Jobba som nattportier?