• Fru Brastad

Är det ok med 1200 kalorier om dagen??

Eller är det för mycket eller rent av för lite? Jag vill gå ner 6 kilo innan dec. Nu har jag oxå detta problem att jag är jätteförkyld & vågar nu inte träna. Undrar då oxå om man ska minska i alla fall nu när man inte rör sig något större?
     Jag är 36 år gammal,väger 70 & är 1,65 lång 

• Svar på tråden Är det ok med 1200 kalorier om dagen??
  • Kjell2

Det som påverkar vikten är i första hand maten. På kort sikt påverkar träning inte mycket. Långsiktigt har träning massor av bra effekter, både på utseende  och hälsa.

1200 kcal är rätt lite som dagligt intag. Risken är att du kommer bli trött, lättirriterad, få koncentrationssvårigheter, bli orkelös mm. Kan vara svårt att funka hemma eller på jobbet. Du kommer också troligtvis bli väldigt hungrig och sugen. Har du då diciplinen att låta bli att småäta eller frossa om frestelsen uppstår?

• Fru Brastad
    Kjell2 skrev 2012-09-12 09:48:03 följande:
    Det som påverkar vikten är i första hand maten. På kort sikt påverkar träning inte mycket. Långsiktigt har träning massor av bra effekter, både på utseende  och hälsa.

1200 kcal är rätt lite som dagligt intag. Risken är att du kommer bli trött, lättirriterad, få koncentrationssvårigheter, bli orkelös mm. Kan vara svårt att funka hemma eller på jobbet. Du kommer också troligtvis bli väldigt hungrig och sugen. Har du då diciplinen att låta bli att småäta eller frossa om frestelsen uppstår?

just nu har jag nog inte det. Jag har haft en jävla diciplin i ca ett år & gick då ner 25 kilo sep förra året. Har sedan ökat sju av dessa....Är livrädd att gå upp i vikt igen men är så jävla trött på att hela tiden tänka på att äta rätt.Hur mycket ska jag äta då?
  • Kjell2
    Fru Brastad skrev 2012-09-12 09:53:08 följande:

just nu har jag nog inte det. Jag har haft en jävla diciplin i ca ett år & gick då ner 25 kilo sep förra året. Har sedan ökat sju av dessa....Är livrädd att gå upp i vikt igen men är så jävla trött på att hela tiden tänka på att äta rätt.Hur mycket ska jag äta då?

Är som förra året, när du gick ner 25 kg. Det verkade funka då.

Om du vill gå ner samt hålla vikten så lär du få vänja dig att tänka på vad du äter.
  • Lil sis

När jag var med i viktklubb på aftonbladet hade jag (till en början) ett kaloriintag på 1200 gick ner ca 1 kg i veckan vilket anses som lagom takt (totalt gick jag ner ca 15 kg).

Det var lite kämpigt i början minns jag, men man lärde sig snabbt att man inte behövde gå hungrig om man bara valde mat som gav mycket bukfylla men lite kalorier. Lycka till.  

• Fru Brastad
    Kjell2 skrev 2012-09-12 09:55:47 följande:

Är som förra året, när du gick ner 25 kg. Det verkade funka då.

Om du vill gå ner samt hålla vikten så lär du få vänja dig att tänka på vad du äter.

Jag åt efter viktvätarna. Kan tyvärr inte vara medlem men man kan ju börja räkna igen. Jag vet ju att det du säger stämmer,det är en livsstil. Men ca hur mycket kalorier? 1500?
  • Fru Brastad
    Lil sis skrev 2012-09-12 09:57:59 följande:
    När jag var med i viktklubb på aftonbladet hade jag (till en början) ett kaloriintag på 1200 gick ner ca 1 kg i veckan vilket anses som lagom takt (totalt gick jag ner ca 15 kg).

Det var lite kämpigt i början minns jag, men man lärde sig snabbt att man inte behövde gå hungrig om man bara valde mat som gav mycket bukfylla men lite kalorier. Lycka till.  

Tack
  • osisen

jag äter 1300kcal per dag för att gå ner i vikt och det går alldeles utmärkt, äter jag rätt är jag inte hungrig alls.

Tex frukost kan bestå av havregrynsgröt en portion, lite lågkalorimos och två ägg!!

Sen till lunch är min nya favorit tonfisk :D så en portion tonfisk och en portion pasta me en lioten klick smör å lite sallad till. eller ett paket nudlar och en burk tonfisk.

sen ett mellanmål, en banan och ett äpple.

sen middag, blir ju lite olika men igår tex åt jag lax en portion 100g och klyftpotatis och sallad, nu hade jag tränat så jag kunde tom ta lite aioli till ;) annars brukar jag hoppa såsen. 150g potatis/pasta/ris brukar vara en potion ungefär.
    Vill man ha sås så rekommenderarjag att man använder matyoghurt å klämmer i en klyfta, det är bara 110kcal/100g i matyoghurt.. :D

Sen när du gått ner så ska du naturligtvis börja öka på dina kalorier du ska ju ligga på ca 2000 per dag i snitt.

Sen får man fuska, jag hade en fuskhelg då det var kräftskiva så ajg struntade helt i att räkjna kalorier förra veckan och köre lite på känn men lyckatdes trots detta och miss slaffshelg att gå ner 2hg. :P kanske inte så mycket men bättre än inget iaf!-

Lycka till.

vägde 69kg 164cm lång ska gå ner till 60kg.

• Kjell2
    Fru Brastad skrev 2012-09-12 09:59:06 följande:

Jag åt efter viktvätarna. Kan tyvärr inte vara medlem men man kan ju börja räkna igen. Jag vet ju att det du säger stämmer,det är en livsstil. Men ca hur mycket kalorier? 1500?

Ha lite koll på  ditt intag och ät så mycket som funkar för dig. Dels att du går ner i vikt i lagom takt och dels att du funkar. Exakt hur många kalorier det blir är individuelt. Du får pröva dig fram
  • SRydberg
    Fru Brastad skrev 2012-09-12 09:24:21 följande:

Eller är det för mycket eller rent av för lite? Jag vill gå ner 6 kilo innan dec. Nu har jag oxå detta problem att jag är jätteförkyld & vågar nu inte träna. Undrar då oxå om man ska minska i alla fall nu när man inte rör sig något större?
     Jag är 36 år gammal,väger 70 & är 1,65 lång 

1200 kcal är absoluta minimun för dagen. Det är viktigt att ligga på absolut minimun 1200 kcal och inte gå under det. . Har du en smartphone finns en jättebra app som du kan lägga in för att räkna på ett ungefär (shapeup heter den) . Skulle du göra ett träningspass och ändå bara äta 1200 kcal är det viktigt att man äter extra för återhämtning.

Smartast är ju att göra allt till en livsstil och inte bara göra det för stunden.. Ex byta ut pasta/ris osv mot quinoa och kokta grönsaker, godis och snacks mot frukt och en kopp té. Sen behöver man inte alltid träna utan promenader i rask takt ger mycket och är fettförbrännande
  • sunnydays

Finns en jättebra app som är gratis och heter Shape up club.
    Där skriver du bara in hur mycke du vill gå ner så räknar den ut hur många kcal du behöver.
    Känns det som att du t.ex behöver mer kcal än vad den säger om du valt 1 kg/v så kan du ändra till 0,75 eller 0,5 eller så. Så justerar den kcalbehovet samtidigt som du ner.

• Lil sis

Jo kom på att tränade man fick man äta mer. Tränade hysteriskt mycket

Svar på tråden Är det ok med 1200 kalorier om dagen??