• Smuliz

Ni med barn med autism utvecklingsförsening samt andra hyperaktiva funktionshinder..

... Vet ni om man har rätt att söka bidrag för bil? Jag fick införskaffa mig bil enbart för min dotters skull då vi bor avsides bussförbindelse och så vidare. Hon är otroligt hyperaktiv och sitta stilla är en mardröm både för henne och för oss.

Nu tar en resa på 4 mil med egen bil 20 minuter, vilket är helt okej för henne. Man slipper en hel del utbrott.

Då tog det först 20 minuters promenad med vagn (måste ha vagn)
    25 minuters bussfärd för att mellanlanda och vänta på ett passande tåg som tar 20 minuter till stan. Därefter 20 minuters promenad till sjukhuset. Sammanlagt UTAN väntetiderna mellan buss och tåg: 1,5 tim enkel resa!

Men ska vi till HAB istället får man leta på ytterligare en stadsbuss för att ta oss ut dit, och det tog också 15-20 min från tågstationen.

ETT besök skulle innebära flera TIMMAR sittandes stilla vilket INTE går!! Så i mina ögon är bilen ett viktigt hjälpmedel för henne och för mig som mamma. Men hur resonerar FK?

Någon som har fått bilstöd genom FK för barn med samma funktionshinder?

Kan tilläggas att hon sondmatas på bestämda tider (var 4e timma) och har även EP (fast anfallsfri sedan 2 år)

Är det ens någon idé att börja bråka med dom? Bilen jag köpte när jag blev ensamstående är en skitbil för några tusenlappar bara, som ska lagas hit och dit hela tiden, så drömmen vore ju en nyare modernare bil. 

• Svar på tråden Ni med barn med autism utvecklingsförsening samt andra hyperaktiva funktionshinder..
  • pcalma

Blankett finns på FKs hemsida!
    Be om (ett bra och grundligt) läkarutlåtande!

• Smuliz
    pcalma skrev 2012-09-16 15:15:43 följande:
    Blankett finns på FKs hemsida!
    Be om (ett bra och grundligt) läkarutlåtande!

Ja jag har fyllt i allt som JAG kan, men är det ett "godkänt" funktionshinder för att få bidrag för bil?
  • pcalma

Ja det är det men beror på hur läkaren beskriver behovet! Det skiljer ju sig.

Svar på tråden Ni med barn med autism utvecklingsförsening samt andra hyperaktiva funktionshinder..