• Meinu

Polskt bröllop. Traditioner?

Vi är bjudna på ett polskt bröllop nästa helg. Vi känner inte dom som ska gifta sig utan min kille är brudgummens pappas chef. Verkar fungera så att man bjuder typ alla som finns i ens liv. 
    Vi tackar såklart ja till denna ära. Kanske mest för att det är kul att få åka till Polen och se något vi aldrig skulle få se annars.
    Frågan är nu:

1. Klädsel?
    2. Present?
    3. Do's and don'ts?

Vore tacksam om någon kunde svara på dessa frågor. Någon med polsk bakrund som vet mer än oss.

Tack! 

• Svar på tråden Polskt bröllop. Traditioner?
  • BuoBä

Det verkar variera mellan olika regioner i Polen, och om det är ett bröllop i stan eller på landet, så säkrast är kanske att fråga brudgummens pappa. På vissa ställen är det standard med tredagarsbröllop, på andra är det en dag som gäller. Såhär var det i alla fall på ett bröllop jag var på, som var i en större stad i södra Polen.

Klädsel: Motsvarande svensk "kavaj", det vill säga männen hade kostym och slips och kvinnorna hade knälånga klänningar. 

Presenter: Ja, det var det samma som här, dvs husgeråd, skålar osv. Vid kyrkan fick brudparet blombuketter, men jag har för mig att det mest var från de som kom till kyrkan men inte var bjudna till festen. 

Do's and don'ts: Man fick mat precis hela tiden, varvat med dans. På småtimmarna rullade de in helstekt spädgris. Så tipset är att inte äta för mycket av första rätten.

Brudparet hade köpt in 80(!) liter vodka till 70 gäster (varav säkert 10 var barn). Nu blev det inte så häftigt drickande, men det är normalt att vodkan flödar, och att det förekommer olika dryckeslekar. Kan vara läge att bita av snapsarna. Det fanns även vin att dricka på det här bröllopet, men vad jag har förstått på andra kan juice och vodka vara de enda dryckerna.

Det var tillåtet att gå hem innan brudparet, och man fick en liten present innan man gick. 

• Kinya

Jag har aldrig varit på ett polskt bröllop men hela släkten är från Polen så några tips från mig:
    -Det kommer vara MYCKET mat!!  
    -Det kommer förväntas att man äter mycket mat! Tänk på hur det är när man är på besök hos en äldre släkting som hela tiden försöker få en att ta lite mer mat. 
    -Polacker ser på familj och vänner på ett annat sätt än svenskar som du redan märkt. Man räknar en mycket större grupp människor till sina närmsta än vad svenskar gör. Så bli inte förvånade om folk ni inte känner/aldrig träffat tar emot er med öppna armar som om de hälsar på en närstående.  
    -Det dricks inte lika mycket nu längre som det gjordes förr men som exempel: när vi hälsade på en äldre släkting i Polen så bjöds det på 8%-ig öl. Ta det lugnt med alkoholen alltså.
    -De äldre talar tyvärr ofta ingen engelska alls. De yngre som lärt sig i skolan kan ofta prata engelska iaf hjälpligt.   

• Meinu

Åh, Tack för eran hjälp! 

Alkoholen bör inte vara något problem, jag kan tåla en jädra massa sprit. Maten däremot....jag äter som en fågel. 

Tack igen! 

• Kinya
    Meinu skrev 2012-09-12 13:28:23 följande:
    Åh, Tack för eran hjälp! 

Alkoholen bör inte vara något problem, jag kan tåla en jädra massa sprit. Maten däremot....jag äter som en fågel. 

Tack igen! 
    Tänk också på att maten inte kommer vara någon lätt och luftig anrättning utan rejäl mat i form av kött, sås och potatis i olika former. Det är ofta rustikt, rejält och vällagat. Enligt mig är den polska maten oförtjänt undangömd. Enligt mig så är polsk mat minst lika god som italiensk eller fransk bara det att den inte fått chansen att synas lika mycket. 
  • BuoBä

Maten kom också i "konstig" ordning, med sötsaker och kakor mellan rätterna. Tårtan kom strax innan spädgrisen tex. Det har jag även varit med om på polska julbord, att alla rätter kommer in på bordet samtidigt och man får bestämma själv om man vill äta sill och sockerkaka tillsammans.

Men jag håller med om att maten generellt är väldigt god (undantaget flaki som jag inte riktigt klarar av, mest för att jag vet vad det är gjort på ).

• Elinskolflickan

Hej!

Jobbar med skolarbete om Polen, tyckte erat samtal var intressant och gav mycket information,
    tackar för det! :D

• Meinu
    Elinskolflickan skrev 2013-12-05 13:44:06 följande:

Hej!

Jobbar med skolarbete om Polen, tyckte erat samtal var intressant och gav mycket information,
    tackar för det! :D

Va trevligt! 
    Bröllopet har ju varit för ganska länge sedan (15 månader sen!) och jag kan meddela att det var väldigt lyckat!

Jag har aldrig sett så mycket mat i hela mitt liv! Måste ha varit runt 80st rätter. MINST! Och alla fick minst 1 flaska vodka var framför sig vid  middagsbordet. Sen öl och vin på det. Festen pågick i 16 timmar och ingen blev för full. Måste ha varit all mat och allt dansande. Polackerna vet hur man buggar! Ha ha.

Kyrkan var väldigt väldigt tråkig. Minst 2 timmar med böner och liknande. Men lätt värt det med tanke på festen efteråt. Lätt den roligaste festen jag varit på i hela mitt liv! 

Tack alla som svarade på mina frågor. (bättre sent än aldrig att tacka!)
Svar på tråden Polskt bröllop. Traditioner?