Det verkar variera mellan olika regioner i Polen, och om det är ett bröllop i stan eller på landet, så säkrast är kanske att fråga brudgummens pappa. På vissa ställen är det standard med tredagarsbröllop, på andra är det en dag som gäller. Såhär var det i alla fall på ett bröllop jag var på, som var i en större stad i södra Polen.
Klädsel: Motsvarande svensk "kavaj", det vill säga männen hade kostym och slips och kvinnorna hade knälånga klänningar.
Presenter: Ja, det var det samma som här, dvs husgeråd, skålar osv. Vid kyrkan fick brudparet blombuketter, men jag har för mig att det mest var från de som kom till kyrkan men inte var bjudna till festen.
Do's and don'ts: Man fick mat precis hela tiden, varvat med dans. På småtimmarna rullade de in helstekt spädgris. Så tipset är att inte äta för mycket av första rätten. 
Brudparet hade köpt in 80(!) liter vodka till 70 gäster (varav säkert 10 var barn). Nu blev det inte så häftigt drickande, men det är normalt att vodkan flödar, och att det förekommer olika dryckeslekar. Kan vara läge att bita av snapsarna.
Det fanns även vin att dricka på det här bröllopet, men vad jag har förstått på andra kan juice och vodka vara de enda dryckerna.
Det var tillåtet att gå hem innan brudparet, och man fick en liten present innan man gick.