• Nemi76

Behöver man åkpåse?

Jag håller på att spana efter åkpåsar men detta är helt nytt för mig och jag undrar: behöver man verkligen en åkpåse? Nä, alltså, egentligen behöver man ju knappt en vagn enligt vissa, men är en åkpåse bra att ha? Vi har köpt en vinteroverall och egentligen känns det väl som att den borde räcka? Hon ska få ett fårskinn av sin mormor också. Vid vilka situationer kan en åkpåse vara bra att ha eller bättre än fårskinn + vinteroverall + kanske en filt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:52
    Tilläggas bör kanske att barnet är fött i april i år så transporter till och från dagis osv är inte aktuella. Men kanske är åkpåse något som är bättre att ha när barnet är lite större?

• Svar på tråden Behöver man åkpåse?
  • Blaha

Har inte använt åkpåse till mina barn. Overall och filt har räckt för oss.

• Lattjo

Min dotter är född 31 okt mitt i vargavintern som var 2009. Vi hade ingen åkpåse utan overall och täcke. Jo förresten. När det var -25 och jag två ggr behövde hämta sonen på dagis och bilen var på verkstan, då la jag i sonens gamla åkpåse för lite extraskydd men ungen höll på att flyta bort så det slutade jag med resten av vintern. Så nej, jag tycker inte att man behöver åkpåse :)

• Ruggugglan

Funkar fint med overall. Skulle det vara extra kallt så slänger man på en filt också

Jag hade åkpåse till sonen av bekvämlighet. Var lätt att stoppa ner honom där med jacka på istället för att kränga på hela overallen.

• Nemi76

Lattjo: Ja, för vad har man för kläder på barnet om man har åkpåse? Känns som det blir ännu krångligare att klä sitt barn om det ska sitta som i en varm kamin. Mitt barn är fött i april 2012 och det är tillräckligt svårt att veta hur man ska klä henne utan att ta hänsyn till åkpåse osv.

• Nathaniels mamma

Beror lite på vad för overall och hur gammalt barnet är. Hade den hela vintern när sonen var nyfödd, hade den till vinterjacka de dagar han inte hade overall (dvs inte leka ute) under andra året, dessutom funkade den jättebra då han somnade om vi var någonstans på kvällarna, stoppade bara ned honom i åkpåsen så slapp jag väcka för påklädning. Kommer ha åkpåse iår också

• Nemi76
    Ruggugglan skrev 2012-09-12 11:46:14 följande:
    Funkar fint med overall. Skulle det vara extra kallt så slänger man på en filt också

Jag hade åkpåse till sonen av bekvämlighet. Var lätt att stoppa ner honom där med jacka på istället för att kränga på hela overallen.

Ja, det skulle väl kanske vara om det är för bökigt med overall eller om man inte har en overall. För det märker man nu, att jacka och bara pantalonger blir för kallt i höstkylan. Usch, det är en hel vetenskap detta ju!
  • MatildaMin

funkar utan men måste säga att vi har haft otroligt nytta av vår! speciellt när barnet börjar dagis tycker jag det är väldigt skönt att kunna sätta direkt i vagnen utan att man måste klä på dem. mysigt att sitta varm i åkpåsen på vägen hem. :)

• Nemi76
    Nathaniels mamma skrev 2012-09-12 11:48:36 följande:
    Beror lite på vad för overall och hur gammalt barnet är. Hade den hela vintern när sonen var nyfödd, hade den till vinterjacka de dagar han inte hade overall (dvs inte leka ute) under andra året, dessutom funkade den jättebra då han somnade om vi var någonstans på kvällarna, stoppade bara ned honom i åkpåsen så slapp jag väcka för påklädning. Kommer ha åkpåse iår också

Mmm, bra användningsområden ju. Ja, det tål att tänkas på detta men förmodligen avvaktar vi lite och ser om behover finns innan vi köper en åkpåse för en tusenlapp :-/ (Och jo, det kommer kosta såpass eftersom jag är en kräsen skit som gärna vill ha en färgglad och fin åkpåse också, ska det va så ska det va )
  • Höghus

Åkpåse eller overall är ju lite antingen eller. Vi har åkpåse och skippar overallen. Men tvärtom funkar ju också.

• Pippilångstrump

Allt beror på hur man bor, hur man använder vagnen etc.

Som någon skrev så gosigt att stoppa ner barnet i hem från Fsk. Står vagnen och också åkpåsen utomhus så är det ju inte alls en bra ide. Då är ju overallen varm från att ha hängt inomhus.
    Vi får bebis i vinter och bi ska ha åkpåse och bara tunnare overall.

Sedan beror det på vilken vagn man har. Hur skyddad sitter barnet? Hur enkelt sveper du en filt om? Vi hade en stokke och då är det bökigt med filt och den glider av och det sitter pinne mellan barnets ben också.

Är det mycket åka bil sedan direkt vagn? Gå in och ut? Åkpåse och jacka/tunnoverall säger jag då. Så som sagt allt beror på hur man lever.

Svar på tråden Behöver man åkpåse?