• Nemi76

Behöver man åkpåse?

Jag håller på att spana efter åkpåsar men detta är helt nytt för mig och jag undrar: behöver man verkligen en åkpåse? Nä, alltså, egentligen behöver man ju knappt en vagn enligt vissa, men är en åkpåse bra att ha? Vi har köpt en vinteroverall och egentligen känns det väl som att den borde räcka? Hon ska få ett fårskinn av sin mormor också. Vid vilka situationer kan en åkpåse vara bra att ha eller bättre än fårskinn + vinteroverall + kanske en filt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:52
    Tilläggas bör kanske att barnet är fött i april i år så transporter till och från dagis osv är inte aktuella. Men kanske är åkpåse något som är bättre att ha när barnet är lite större?

• Svar på tråden Behöver man åkpåse?
  • Hoppelefant

vår son är född i maj(2010) och första vintern så hade vi en riktig overall med tossor och vantar istället för åkpåse.

vi hade en åkpåse också,men den använde jag endast om vi skull på typ stan eller liknande,då det var enkelt att bara öppna och stäng när man gick mellan affärerna.

annars så hade vi barnvagnsförådet ute, så tyckte det var smidigare med overall, då åkpåsen blev kall om den låg i vagnen och var krånglig att ta i och ur  den ur vagnen om man skulle ta in bara den.

• Nemi76
    Pippilångstrump skrev 2012-09-12 12:07:19 följande:
    Allt beror på hur man bor, hur man använder vagnen etc.

Som någon skrev så gosigt att stoppa ner barnet i hem från Fsk. Står vagnen och också åkpåsen utomhus så är det ju inte alls en bra ide. Då är ju overallen varm från att ha hängt inomhus.
    Vi får bebis i vinter och bi ska ha åkpåse och bara tunnare overall.

Sedan beror det på vilken vagn man har. Hur skyddad sitter barnet? Hur enkelt sveper du en filt om? Vi hade en stokke och då är det bökigt med filt och den glider av och det sitter pinne mellan barnets ben också.

Är det mycket åka bil sedan direkt vagn? Gå in och ut? Åkpåse och jacka/tunnoverall säger jag då. Så som sagt allt beror på hur man lever.

Skrev ett litet tillägg att hon är 5 månader nu så transporter till och från förskola blir det ju inte

Vagnen är en Brio Go så det är nog inga problem att svepa en filt runt om ifall det skulle behövas, trots att det finns en rem mellan barnets ben. Den remmen hade ju varit ivägen om man haft en åkpåse så den förmodar jag att man knäpper loss om man behöver åkpåse eller filt.

Sedan vet jag inte hur mycket bilåkning/vagnåkning osv som det blir. Så jag antar att vi avvaktar och ser om behovet finns. Som det känns nu så undrar jag om det inte räcker med overall men märker vi att en åkpåse hade varit guld värd så får vi ju köpa en sådan. Jag är inte den som är negativ till att köpa massa prylar  men i dagsläget med FP osv gäller det ju att prioritera det man köper :-/   
  • Nemi76

Jättebra synpunkter ni kommer med förresten. Jag har ju ingen erfarenhet så jag tänker ju inte på vissa saker som är helt uppenbara för andra

• Färgpaletten

Åh va många bra argument och tips! Har en son född i april i år och har också funderat på åkpåse. Tack!

• Veritaslux

Jag tyckte åkpåsen var bra (köpte för övrigt en fin och färgglad begagnad på Blocket för 300 kr). Vi använde den först i sittdelen dock, i liggdelen låg dottern så skyddat ändå så då räckte med lock och filt. 

Som andra skrev var det praktiskt att slippa bylsa på barnet så mycket och man kunde variera med lager på lager. Mindre barn vistas och sover mer i vagnen över lag. Vi hade en tunnare fleecefodrad overall och köpte också en tjockare (även den ett begagnatfynd) som vi slutligen använde endast 2-3 ggr när vi var ute och gungade några kalla dagar i januari...

Min åkpåse var inte så supervarm och det var också bra just i och med att jag kunde tänka lager på lager.  Hade en extra filt på benen/fötterna i påsen när det var kyligare men den funkade också långt in på våren då dottern satt utan overall..

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • viseversa

Tycker åkpåse är toppen. Dom håller sig varma och man måste inte klä på dom så mycket på benen. Man kan ta med overallen under vagnen och sätta på den om barnet ska leka ute.

Ska man bara "promenera räcker det med en jacka mössa vantar och ev sockor och en varm skön åkpåse. Sen är det mysigt och ombonat att sova i åkpåse också utan ev glipor där det kan blåsa in=). 

Men NEJ man måste inte ha åkpåse såklart. Vissa tycker det går bättre utan. Ts gör som du tycker verkar bäst. Tror det blir bra oavsett=)

• Elin 834

Jag älskar åkpåsen! Mina barn har alltid sovit ute i vagnen oavsett väder. Med åkpåsen behövs inte overallen under, kanske fleesekläder om det är kallt. Känns mysigare än att sova med åkpåse än overall tycker jag.

• happy in hell

Är det kallt ute blir det lite väl svalt med bara overall tycker jag, man måste ju betänka att de små liven ligger still långa stunder och sover. Vi har haft både overall och åkpåse. De flesta åkpåsar kan man ju öppna helt så att de blir mer som ett underlag att ligga på. Om man vet med sig att man tex ska gå i affärer mm är åkpåsen perfekt, så man slipper klä av och klä på varje gång man ska ut eller in. Bara att öppna åkpåsen. Vi fick också en fin fårskinnsfäll av mormor. Den har vi dessvärre haft mindre användning för:-/

• Nemi76

Vet fortfarande varken ut eller in. Tidigare kändes det som om åkpåse kanske kunde kvitta. Nu vet jag inte om jag överlever utan åkpåse. Varför gör ni det så svårt för mig?!?

• Snow Crash

Förra vintern låg knatten i liggdelen med overall och filt. Nu är han snart ett och jag har köpt en billig begagnad åkpåse! Har ingen overall utan jacka+byxor till vintern, så jag tänker att om han bara ska sitta i vagnen räcker det med jacka och åkpåse. Och blir det så att vi inte använder den så mycket så kostade den inte mycket!

• Simbelmynë

Min son är född i april, likaså min dotter som föddes i år. Jag köpte en billig sovsäck på jysk för 149:- och klippte av och sedan sydde igen. Jag använder övre delen av sovsäcken och har alltså sytt ihop botten så att säga. Fungade finfint dom riktigt kalla vinterdagarna när vi var på långpromenad
     Så den har jag rotat fram till dottern nu

Ett litet tips bara om man inte vill lägga massa hundralappar

• Veritaslux
    Nemi76 skrev 2012-09-17 11:30:29 följande:

Vet fortfarande varken ut eller in. Tidigare kändes det som om åkpåse kanske kunde kvitta. Nu vet jag inte om jag överlever utan åkpåse. Varför gör ni det så svårt för mig?!?

Du behöver inte en åkpåse, men jag kan hålla med om att det är praktiskt i sittvagnen, som hon väl börjar med snart. Innan är det helt onödigt enligt mig (finns ett lock på liggdelen och då ligger barnet väl skyddat från väder och vind).

Fördelen med åkpåse till vagnen i början:
    - Praktiskt när man är inomhus och barnet somnar, man behöver inte krångla på massa kläder utan lägga i åkpåsen direkt alternativt svepa in i en filt först om det är mycket kallt
    - Både om du åker mycket bil eller buss är det skönt att inte ha barnet för varmt klätt, och lätt att ta av ett lager (=åkpåsen) Tunnare overall (t.ex. i fleece) + åkpåse räcker hela vintern så länge det inte är -30 typ. Eller jo, det räcker det med, men du får kanske komplettera med en tjock extra filt i åkpåsen.
    - Du slipper köpa en dyr tjock overall som kanske inte räcker hela vintern ändå. Avvakta och köp en billigt på rea/tradera om du kommer på att det är kul med uteaktiviteter som att gunga, åka pulka etc.

Jag köpte för övrigt min åkpåse på Blocket för 300 spänn. Nypris 899.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Nemi76
    Veritaslux skrev 2012-09-17 13:16:38 följande:
    Du behöver inte en åkpåse, men jag kan hålla med om att det är praktiskt i sittvagnen, som hon väl börjar med snart. Innan är det helt onödigt enligt mig (finns ett lock på liggdelen och då ligger barnet väl skyddat från väder och vind).

Fördelen med åkpåse till vagnen i början:
    - Praktiskt när man är inomhus och barnet somnar, man behöver inte krångla på massa kläder utan lägga i åkpåsen direkt alternativt svepa in i en filt först om det är mycket kallt
    - Både om du åker mycket bil eller buss är det skönt att inte ha barnet för varmt klätt, och lätt att ta av ett lager (=åkpåsen) Tunnare overall (t.ex. i fleece) + åkpåse räcker hela vintern så länge det inte är -30 typ. Eller jo, det räcker det med, men du får kanske komplettera med en tjock extra filt i åkpåsen.
    - Du slipper köpa en dyr tjock overall som kanske inte räcker hela vintern ändå. Avvakta och köp en billigt på rea/tradera om du kommer på att det är kul med uteaktiviteter som att gunga, åka pulka etc.

Jag köpte för övrigt min åkpåse på Blocket för 300 spänn. Nypris 899.

Tanken är väl att hon ska börja använda sittvagnen i alla fall innan vintern kommer Innan dess är det ju inte aktuellt med åkpåse i alla fall

Bor även i lägenhet och vagnen ställs inne och om hon somnat i vagnen när man varit ute får hon gärna ligga kvar och sova där tills hon vaknar av sig själv så om det underlättas av en åkpåse är det ju bra. Åker också mer bil än går, speciellt om det är mycket snö kan jag tänka... Vet inte än hur mycket vi kommer att gunga och åka pulka osv men vi har ju köpt en vinteroverall som nog fungerar utmärkt i så fall

Har spanat in ett par åkpåsar på Tradera som är exakt sådana jag vill ha, så om de inte blir för dyra kanske jag slår till

Tack för alla tips!     
  • Idorf

Till nyfödda och mindre barn och vid kalla väder så använder jag alltid åkpåse. 
    Filt, nä de räcker inte.

Tänkt hellre att du kan klä av dom om de blir för varmt än att dom är för tunnt kläda och blir kalla.

Allt beror ju på åldern på barnet och årstid/temp.

När dom siter i sittvagn är de skönt kan jag tycka att ha något att ha deras fötter i.
    jag gillar åkpåse för de blir iaf alltid varmt o skönt.

Sen om man inte har de, och barnet blir större o man går åt varmare håll så kan man ha fårskinn/tedybjörn fäll och filt på dom + kkläderna.

• Idorf
    om elinn 834 också skrev, att sova ut.
    De har min också gjort och åkpåsen har vart super då.
    Håller tätt runt om o de kan inte blåsa in kall luft osv.

• vargaa

Jag har inte haft åkpåse till min dotter. Jag hade filtar och overall. Men så gick vi mest bara ut på våra egna villkor, behövde inte trottsa oväder osv. Och ofta hade jag henne i sjal istället för vagnen.

Nu har åkpåsar till barnen, fick med det när jag köpte dubbelvagnen begagnad. Det är skönt att kunna bädda in dem utan att riskera att filten åker av eller glipar. Dessutom är det ganska rejäla och varma åkpåsar och bra att de går runt om barnet så att de får lite värme bakom ryggen också. Men annars är det nog egentligen enkalre med filt. Då behöver man inte ta av skor o så heller.

Jag tycker inte att du ska hasta efter en åkpåse förrän du känner att du behöver en. :) Men OM du köper en. Köp en som har dragkedjen uppepå, inte på sidan. Det är mycket smidigare.   

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden Behöver man åkpåse?