• Koppkaka

Chips/snacks/godis vi minns och saknar

Jag minns att för en 6-7 år sen hade ett av de större chipsföretagen en chipssort som var helt fantastisk. Jag minns inte om det var OLW eller Estrella som hade dom, men dom var i en röd påse och chipsen var knallröda och smakade soltorkad tomat och basilika. Om jag ändå kunde minnas vad dom hette, så skulle jag maila och fråga om det finns någon comeback i åtanke, världens godast chips!

Och när jag var liten fanns det på lösvikt, små supersura geléfiskar som var gula och röda och smakade himmelskt. Precis som allt annat som är kalasgott försvann dom ju givetvis.

Vilket godis eller annan typ av snacks, minns du och saknar idag?  

Leo
  • Svar på tråden Chips/snacks/godis vi minns och saknar
  • helahelena

milky way bonbons! Chokladkulor i blått papper, men vitt krisp i. Och chokladen makalös, en chokladkaka med karameller i  : )
    Glassen Banana Joe ka jag längta ihjäl mej efter...

• Veritaslux
    Tjolinti skrev 2012-09-13 02:37:09 följande:
    Jag fattar inte varför GB tog bort sin halvliters glass med Hasselnötssmak. Helt sjukt, jag åt lätt en liten sån glass om kvällen förr.... 
    Det undrar jag också. Men en teori jag har är att de gett den fel namn. Om det är samma glass vi tänker på. Tror den hette "Ljus choklad med hasselnöt". Jag är inte överförtjust i nötter i glass men däremot nougat, och det var ju det de var, hasselnötskräm/nougat. Hade den hetat Ljus choklad med nougat eller hasselnötkräm (vem gillar inte nutella?) så hade nog fler köpt. Alla jag bjöd på blev glatt överraskade.

Vi får trösta oss med att de infört noggerglass på paket... Har inte testat för den var slut men jag såg att den fanns, däremot GB Sandwich (inte så god) samt 88:an (god!).
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • bambiboken
    Pim skrev 2012-09-12 14:23:27 följande:
    Jag saknar mycket... Speciellt glass, om jag tänker efter. T.ex.  Banana Joe, GB's citronstrut, Magnum nougat och den där crispglassen som fanns för 15 år sedan :) I godisväg saknar jag gammaldags karameller. Det fanns en liten "tub" med fyrkantiga godisbitar med rundade hörn. Dessa fanns i olika färger inne i struten och smakade ljuvligt! Har inte sett dem på säkert 10 år eller mer... 

Och nu när vi inte bor i Sverige mer, så saknar jag saltlakrits och Dumle!!

Fazer Vinterkatten finns väl kvar? Åt det för bara någon månad sedan... 
    Och paprikachips finns i alla mindre, oftast utländska livsbutiker. Och LIDL som någon skrev här ovan :D

godisarna du pratar om är Nickel va?
  • Ann Nelly
    linasld skrev 2012-09-13 09:55:07 följande:
    Saknar en kola (typ som dumle fast annorlunda) som typ roxette gjorde reklam för... Kan den ha hetat gig? (-91 typ) Kostade 10 öre st iaf, lagom ;)
    Och aco choklad/mint förstås... Mmmm!
    Sen undrar jag om det är någon mer än jag som kommer ihåg en glass som jag tror hette bonbon? Ingen jag frågat kommer ihåg den! Det var typ en pappstrut med små glasspraliner i. Vanilj- och chokladglass med chokladöverdrag. Hittar den inte ens på Google och börjar nästan tro att jag har drömt! :(
    Jag kommer ihåg glassen men jag minns inte vad de hette. Men Bonbon känns bekant...
    Hade för mig att de var i påse men det kan ha varit pappstrut. Jag tyckte de var jättegoda, fattar inte att jag hade totalt glömt bort dem. Tack för påminnelsen!
    Och jag saknar också Aco choklad/mint, de godaste kolorna som funnits. Men det är inte så länge sedan de togs bort väl? Så de kanske kommer tillbaka.
  • Moderaten

Cloettas Fransk nougat.
    Jag var på studiebesök på Cloetta och frågade varför dom hade slutat tillverka dom.
    Maskinen som gjorde dom (som var väldigt gammal) gick sönder ordentligt och eftersom det inte var nån storsäljare så la man ner produkten.

Troligtvis skulle jag inte tycka om dom så mycket idag eftersom det var massor med socker i dom.

• Sopdoris

ACO´s kolor!!! Fattar inte varför dom försvann.. :( Sen saknar jag en glass, gul blomformad med tuggummipinne, vete tusan vad den hette. Fanns för ca 20 år sen.. Och salta bomber, dom var turkosa och "genomskinliga" under salmiaköverdraget och hade salt i mitten :)

Och glassen Svala från GB.. Finns hur mycket som helst att sakna ju :/

• MaPa

Nån som vet om den lilla blåa chokladen Rigi säljs fortfarande. Har inte sett den i någon affär på länge. Den var så god..

• Majmamma1984

Angående chips! Jag saknar OLWs "Ranch"!!  En orange påse med smått räfflade chips. Supergoda!!

• Rushmore

Acos kolor! De med mintsmak var helt fantastiska och jag gillade fruktkolorna också. Och Nickel. Varför togs de här bort?

Svar på tråden Chips/snacks/godis vi minns och saknar