Ingenpingvin skrev 2012-09-13 16:08:35 följande:
AKO-kolor! Vad och varför tog man bort dem?? De är/var ju så himla goda! Det finns ju kolor i diverse lösgodisvarianter men de är ju inte ens i närheten av AKO, choklad- och mintsmak var min favorit, men frukt och mintvarianterna var inte dåliga de heller. Gräddkolan tyckte jag nog var sådär...
Nickel minns och saknar jag, likaså de "långa citronkolorna" (refresher) som man kunde köpa på Pressbyrån, alla sorters tuggummi för 50 öre - Jenka och Shake var bäst, Chock gillade jag också. När det gäller chips så minns jag också OLWs Ranch, såg att någon skrev om en limesmak som fanns - och jag minns att jag gillade de chipsen också även om jag totalt glömt att de ens funnits
Glassar så, det fanns någon Magnum som kan ha hetat Ego eller något, har för mig att pappret var i någon rosa färg? Den var riktigt god! Sen har vi ju klassikerna X17 och X21 som väl var GBs tror jag, köpte dem när jag var i badhuset med kompisar (hur cool kände man sig inte då?), sen - Igloo - finns den fortfarande kvar? Kommer ni förresten ihåg när Calippo hette Pop up? Up uttalades ju på svenska - upp (eller i alla fall i mina hemtrakter). Minns någon att det fanns en glass-sort (inte så god) som bestod av en påse med isgodis? Typ som en godispåse fast med glass? Sist men inte minst - Hemglass hade en glass som hette Pralin, det var någon smultron/hallon/jordgubbsglass överdragen med choklad och pastellfärgat strössel, den saknar jag verkligen mycket! (Och nu kom jag också på, de hade ju någon som hette Long Stick tror jag, det var en lång, smal pinne med colasmak).
Både Refresher, Jenka och Shake tuggummina finns här! Kolla kiosker