• Rouge

Kan någon hjälpa mig skriva bestridning på en faktura?

Fakturan tillhör en familje medlem men har kommit till mig.
    De fakturan kommer ifrån ville inte återkalla fakturan som är skickad till fel person hur kan jag skriva ett mail där jag bestrider betalningsansvaret på rätt sätt?

Jag vill inte riskera hamna på inkasso för något som inte är mitt, det är rätt mycket pengar som fakturan är på så jag vill helst inte behöva betala den.

Tacksam för all hjälp och tips.

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig skriva bestridning på en faktura?
  • Philippa

Vad var anledningen till att de inte vill skicka till rätt person? Kan inte den rätta personen bara ta den av dig och betala?

• Aaliyah

Du kan ju bestrida på den grunden att du inte är betalningsansvarig. Faxa tillbaka fakturan till den som har skickat den och skriv bestrids tvärs över.

I can only please one person per day.. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Rouge
    Philippa skrev 2012-09-12 12:23:48 följande:
    Vad var anledningen till att de inte vill skicka till rätt person? Kan inte den rätta personen bara ta den av dig och betala?

De bor inte i sverige, och vad jag vet så vill de inte heller betala fakturan med det får bli deras problem.
    Jag vill bara få bort mitt namn från fakturan.
    Aaliyah skrev 2012-09-12 12:25:13 följande:
    Du kan ju bestrida på den grunden att du inte är betalningsansvarig. Faxa tillbaka fakturan till den som har skickat den och skriv bestrids tvärs över.

Vet du om jag kan kräva att få skriftligt underlag på att jag tas bort som fakturaansvarig? eller begär jag förmycket då?

Tack så mycket för att ni tar er tid och försöker hjälpa. :)
  • missen73

Hur har ditt namn kunnat hamna på någon annans faktura ?

• Tonårsmamman1
    Rouge skrev 2012-09-12 12:29:51 följande:

De bor inte i sverige, och vad jag vet så vill de inte heller betala fakturan med det får bli deras problem.
    Jag vill bara få bort mitt namn från fakturan.

Vet du om jag kan kräva att få skriftligt underlag på att jag tas bort som fakturaansvarig? eller begär jag förmycket då?

Tack så mycket för att ni tar er tid och försöker hjälpa. :)

Be dom skicka en kredit till dig.
  • missen73

Nån har tagit den i ditt namn ?

• funksoulbrother
    Rouge skrev 2012-09-12 12:21:42 följande:

Fakturan tillhör en familje medlem men har kommit till mig.
    De fakturan kommer ifrån ville inte återkalla fakturan som är skickad till fel person hur kan jag skriva ett mail där jag bestrider betalningsansvaret på rätt sätt?

Jag vill inte riskera hamna på inkasso för något som inte är mitt, det är rätt mycket pengar som fakturan är på så jag vill helst inte behöva betala den.

Tacksam för all hjälp och tips.
    Skriv bara på fakturan "Ej beställt. Bestrider betalningsansvar.". Ta en kopia. Skicka tillbaka till företaget.

Observera att företaget inte kan skicka in till inkasso då du bestrider betalningsansvar. Att göra detta är sk ej god inkassosed. Nästa steg är att ansöka om betalningsföreläggande (vilket du också bestrider) och sedan rättsliga åtgärder (dvs att företaget stämmer dig.)

Har du inte beställt varan/tjänsten kan du däremot vara riktigt jävla lugn.  Be om att få se avtal / betställning osv.
  • Rouge
    funksoulbrother skrev 2012-09-12 13:15:11 följande:
    Skriv bara på fakturan "Ej beställt. Bestrider betalningsansvar.". Ta en kopia. Skicka tillbaka till företaget.

Observera att företaget inte kan skicka in till inkasso då du bestrider betalningsansvar. Att göra detta är sk ej god inkassosed. Nästa steg är att ansöka om betalningsföreläggande (vilket du också bestrider) och sedan rättsliga åtgärder (dvs att företaget stämmer dig.)

Har du inte beställt varan/tjänsten kan du däremot vara riktigt jävla lugn.  Be om att få se avtal / betställning osv.Skönt
    Skönt det känns att höra att jag har rätt att göra så. Tack så mycket!

Tack alla som har svart, jag har nu skickat iväg ett mejl till de.
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig skriva bestridning på en faktura?