• Tångräkan

Pluggade ni till högskoleprovet?

Ska skriva högskoleprovet nu i höst. Testade göra ett gammalt prov, eller ja jag började men la ner det ganska fort. Kommer inte ihåg nånting av matten... X och Y och allt dedär. Hur förbereder man sig bäst för provet och vad pluggade ni på?

Hjälp, känner mig lite panikslagen. Det måste gå bra, det hänger på det om jag ska komma in på utbildningen jag vill gå!  

• Svar på tråden Pluggade ni till högskoleprovet?
  • Sisisisi

Tänkte att jag skulle plugga med det blev inte av, men det gick bra ändå :)

Låna en mattebok på bibblan och repetera.

• mmeline

Nej, jag har aldrig pluggat inför högskoleprovet. Men det är säkert en bra idé. Det är ju fortfarande drygt en månad kvar till provet, så du har ju ganska gott om tid på dig att kolla genom matten. Det är ju grundläggande matte, så att kolla upp saker som procent, promille, ekvationer och geometri borde vara bra. Motsvarar väl Matte A och B, skulle jag tro.

• katalysator

Nej, jag pluggade inte alls, däremot testade jag också ett gammalt prov innan för att ha ett hum om hur frågorna skulle se ut. Tror överlag att det är ett prov som är svårt att plugga till, det handlar mer om teknik än om kunskap, men att öva lite skadar inte. Skulle jag plugga något så hade jag som ovanstående skriver också satsat på mattekunskaperna.

• Me myself and I

Ska också skriva provet nu i höst. Försöker kolla lite i bland på gamla prov när tid och intresse finnes. Men håller med dig om matten. kan INGEt om x & Y så ja, att försöka plugga inför det är omöjligt för mig med tanke på att jag vet ju inte HUR man löser det. Jag får chansa och hoppas på att ha rätt.

Jag ska skriva den nu i höst samt i vår, så jag har två chanser på mig.

• FruLiNi

De har ju gjort om provet (förra året eller i våras?) så det är mer matematik än tidigare.

• mmeline

Ja, det är massor av fokus på matte nu!  Typ hälften av poängen är på matte+diagram, man får ett poängvärde (alltså från 0-2.0) för språkdelen och ett poängvärde för mattedelen, sedan blir slutresultatet ett medelvärde av dessa.
    Om du inte alls kommer ihåg grundläggande matte som x och y så skulle jag absolut se till att plugga, annars kommer det att gå åt skogen. Låna några matteböcker på biblioteket, de innehåller ju exempel där du kan se hur man räknar.

• mmeline

Såg nu att det var Me myself and I som tänkte chansa och inte TS...Men som sagt, inte att rekommendera.

• Studentpappa

Jag övade på gamla prov för att veta vilket tempo som krävs. Inte så lattjo att ha hunnit halvvägs genom texten när det återstår fem min.
    Jag skrev iofs för fem år sedan.

• annca

Pluggade inte alls, emn så skrev jag första direkt efter gymnasiet, så då satt nog ddet mesta rätt färskt i minnet.

Ja, kolla igenom grundläggande matte.

Jag blir lite förvirrad över vad ni menar med "x och y", för är det tex ekvationer eller diagram med x- och y-axel ni menar?

Se till att kunna lösa först och främst
    * en enkel ekvation (typen y =  2x/3 +25, mellanstadiematte),
    * en andragradsekvation (y= 2x(kvadrat)/5 + (roten ur)81, högstadiematte),
    * räta linjens ekvation (y = kx + m, matteA),
    * procenträkning,
    * ränta-på-ränta,
    * enkel sannolikhet (typ: om jag tar två bollar ur en urna 100 bollar varav med hälften vita hälften svarta, hur stor är sannolikheten att jag får två vita?)
    ...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • fridahjalmerson

Jag använde den där boken "Den kompletta guiden till högskoleprovet", men jag tyckte väl att den var sisådär.  Jag köpte "The White Book" för ett par veckor sen (en annan högskoleprovsförberedande bok) som jag gillade, bra tips, m.m, och man kan kontakta författaren när som helst och få personlig hjälp. Annars tycker jag att man lär sig väldigt mycket på att göra gamla prov, det är egentligen det bästa. Ska skriva provet nu i oktober och hoppas höja mitt resultat.

• Me myself and I
    mmeline skrev 2012-09-13 13:40:11 följande:
    Såg nu att det var Me myself and I som tänkte chansa och inte TS...Men som sagt, inte att rekommendera.
    Nä, det vet jag också att det inte är att rekommendera. Men vet ej hur jag ska göra för att kunna fixa det??

Under hela högstadietiden var jag enormt mobbad och var IG i princip alla ämnen. På gymnasiet kämpade jag mig upp till mestadels  G (några VG och ett MVG)   men har inget minne av matten, den är 12 år sedan. 

Har ingen i min närhet som är duktig och kan hjälpa mig.

Ville gå på komvux för att få hjälp men fick bara svar på att få läsa upp betyg nu kostar det pengar + krävdes en speciell prövning  för att kanske få rätt till att få läsa :(

Så hur fasiken gör man?? Jo, kör på chansning. Har inget annat val merän det eller skita i det  :(
  • Sisisisi
    Me myself and I skrev 2012-09-12 21:23:09 följande:
    Ska också skriva provet nu i höst. Försöker kolla lite i bland på gamla prov när tid och intresse finnes. Men håller med dig om matten. kan INGEt om x & Y så ja, att försöka plugga inför det är omöjligt för mig med tanke på att jag vet ju inte HUR man löser det. Jag får chansa och hoppas på att ha rätt.

Jag ska skriva den nu i höst samt i vår, så jag har två chanser på mig.

Men varför inte låna en mattebok? Där står ju hur du ska lösa problemen. Så kan du lära dig lite iaf och inte behöver chansa på allt
Svar på tråden Pluggade ni till högskoleprovet?