• Anonym (M)

    Babymassage

    Hej!
    Jag undrar vilka råd som ges ifråga om babymassage. Är det lämpligt att en annan person än föräldrarna utför detta (tex en mormor)? Jag är osäker eftersom min mamma har sagt att hon vill massera vårt barn när det kommer, men jag tycker inte det känns bra, i synnerhet för att hon bor långt bort och bara kommer att besöka oss ibland, så barnet kommer i början inte känna igen henne eller bli van vid henne innan hon reser hem igen. Syftet med babymassage är väl att ge en trygghetskänsla och stärka banden mellan förälder och barn, inte att det ska vara mysigt för den som ger massagen? Vänliga hälsningar.

  • Svar på tråden Babymassage
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Det är alltid väldigt svårt att diskutera en så hypotetisk fråga som hur det kommer att bli när barnet är fött. Din reaktion låter naturlig och andas lite oro för att mormor kommer och vill ta över något som är ditt och din mans område.
    I grunden är det självklart så att det är ni som bestämmer vad ni vill att mormor ska och inte ska göra med barnet.
    Att ge barnet massage är ju något som kommer mycket nära det naturliga hanterandet av det lilla barnet när man byter på det, badar det och leker med det. När man hittat sin egen trygghet i detta med barnet så kanske man också är beredd att släppa in andra närstående i det och då kan även massage vara ok.
    Att massera en baby betyder förhoppningsvis att både babyn och den vuxne njuter av detta. Och eftersom ni har första tjing på vad ni vill göra med ert barn så pröva om massage är något ni trivs med tillsammans.
    Om det funkar bra så kanske ni också kan bjuda mormor på det vid något av hennes besök. Men tycker ni att hon har fel grundinställning så säg bara ifrån att ni inte vill det.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Babymassage