• Rainei

Valp som ständigt nafsar i händerna

Vår lilla japanska spets valp fyller 5 månader om en vecka.

Lite störande är att han jämt ska nafsa i händerna. Så fort man försöker klappa eller ta i honom så hamnar handen i munnen på honom på något sätt. Han biter inte utan mest håller handen i munnen. Jag tolkar det som att det är en lek-invit.

Har läst på internet att deras valpar hållit på lika dant men att det har slutat när valpen blivit runt 4-5 månader. Jag vet att alla hundar är individer och vissa är lite segare än andra, men är det någon som haft valp som hållit på såhär länge men ändå slutat till sist? Vill kunna ta i min hund utan att behöva brottas med hans tänder Rynkar på näsan

• Svar på tråden Valp som ständigt nafsar i händerna
  • Parcae

Hur har ni försökt träna bort det? Jag skulle säga nej, och erbjuda en leksak istället samt ge beröm när hunden tar leksaken i munnen istället för handen.

• dezibel

Det är ett sätt att kommunicera och många hundar gör det även i vuxen ålder. Tycker du det är störande så avled med tuggben/leksak och beröm när han släpper handen och byter föremål.

• Apopan

Min nuvarande hund är än idag "munnig" (och det tillåter jag honom vara då jag inte har något emot det), och när han var mindre så var han så som du beskriver din hund. Han ville aldrig bli klappad, utan det var bara bita bita hela tiden med noll föremålsintresse. Det var dock som om han växte ifrån det i samband med att vi kom närmare varandra rent allmänt (var väldigt svårtillgänglig, något jag inte var van med alls då det gäller hundar)... Avleda med Märgben gjorde dock oftast susen då det var som värst, och bet han så det gjorde ont så gick jag sonika därifrån, och budskapet nådde snart fram: "jag tyckte det var tråkigt att bli biten hela tiden men kunde erbjuda andra roligare saker". Men det tog nog mer än 5månader, och det var en skittrist period, men jag är säker på att den kommer upphöra för dig också utan att du skall behöva göra mer än att avleda och fortsätta ha roligt med din hund. Lycka till!

• Frida joho

Som ovanstående skriver många hundar leker med munnen även i vuxen ålder. Men när vår var valp så körde vi på att börja han bitas i händerna när vi lekte så vände vi oss bort. Inte ok helt enkelt! Så det försvann. Idag leker han med munnen men tar så nätt att de inte skadar alls!

• MammaiJuli

såg på animal palnet och ett hundprogram för ett tag sedan ,det handla om folk som skaffade valpar och det kom hem någon expert hon sa att dom kunde kleta in margarin på händerna och då slickade valpen istället för att lära sig att naffsa.

• Caneya

Självklart är det något som ska jobbas med, men kan i alla fall lugna dig med att din valp absolut inte är onormal. Det är en valp, en ung valp fortfarande. Vid 5 månaders ålder är det väldigt vanligt att de biter på händerna. 

Går själv just nu på valpkurs med min 4 månaders valp och där är det flera äldre valpar, några är dessutom över 5 månader, och ja...bitproblem har allihopa!  

Har han tappat sina tänder än? Om inte, så räkna med att han kommer ha fortsatt bitbehov framöver. Då gör det ont i munnen och bitbehovet brukar öka (kanske är det i just den perioden han är nu).

Men absolut så kommer det sluta Glad Dock måste man ju jobba på det, precis som med allt annat valpen inte får göra. Avledning, ge en leksak och när han tar leksaken beröm massor och lek med den. Om du har lärt in kommandot Nej och han vet vad det betyder, så kan du köra med det, men kan han inte det så kommer han inte förstå vad du menar. Ignorering kan funka, det får ni prova er fram, som tidigare talare gjorde att vända sig om eller helt sonika gå därifrån och på så sätt meddela valpen att om du vill leka på det sättet så vill inte jag vara med.

Rent generellt, tillgång till ben och saker han får tugga på.    

• Rainei

Vi har kört jätte mycket med det här med avleda med tuggben och annat när vi tycker att han biter i händerna. Han har lite att tugga i, vi bor i en etta med kokvrå (liten yta) och jag har köpt 12 mindre råhudsben åt honom som ligger överallt i lägenheten så ifall han får för sig att det måste bitas biter han i dem. Att han biter på saker han inte får bita på har vi nog lyckats avvärja honom från, men händer verkar vara en sån grej som är lite för abstrakt för honom att fatta just för dagen Glad

Valptänderna sitter fortfarande i. Är beredd på att han kommer tugga på allt han får tag i när nya tänderna kommer men just nu är det ett sådant allmänläge jag inte riktigt är nöjd med!

Tack för svaren i vilket fall, har fått lite perspektiv på situationen! {#emotions_dlg.flower} 

• Caneya

Ett tips kan vara att byta ut mot något annat att tugga på, kanske har han tröttnat på råhudsbenen. Min valp var tokig i tjurmuskel ett tag och sedan tröttnade hon på det och då gick vi över till ben med torkad kyckling på, det var mums! Valpar tröttnar väldigt lätt.

Vi brukar också ta en kartong och lägga godis i, t.ex. en pastakartong. Då får de mental sysselsättning och samtidigt då för tuggbehovet. Det gör valpen trött och i alla fall vår valp brukar även fortsätta bita på kartongen när godiset är slut, så då är hon sysselsatt med det. 

Rent generellt kanske fokusera på mer mental stimulering. T.ex. söka efter godis, träna tricks, träna kommandon, kontaktövningar osv. Mer aktivitet = mer tillfredställd valp = valp som sover mer och får mindre tid till bitandet på händerna. Har ni gått på valpkurs? Kontaktövningar skulle jag nog jobba massvis med. I en kontaktövning ska han ju titta på dig och då kan man inte bita på händerna. Även passivitetsträning. Kanske träna passivitet varje gång han biter en period.   

Svar på tråden Valp som ständigt nafsar i händerna