• Loreena

Ice cream maker - Vad gör jag för fel???

Jag fick en OBH Nordica Ice cream maker av min sambo i födelsedagspresent. Jag hade själv tänkt köpa en annan glassmaskin, men ville inte göra honom besviken så jag gav ändå glassmaskinen en chans. Nu till problemet. Det blir ingen glass! Smeten fryser omedelbart fast i botten på skålen fastän jag är jättesnabb och startar maskinen direkt! Sen snurrar den runt i 5-15 minuter och kvar blir kanske 1-2 msk glass och resten är bara en fastfrusen kompakt, hård isskorpa i botten. Vad gör jag för fel??

• Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???
  • RoadRunner

Vi har inte en obh men med den vi har måste man starta maskinen före man sätter i smeten. Kan ju vara lika för obhn?

A clever person solves a problem. A wise person avoids it. - Albert Einstein
  • Loreena

Men det går ju inte, själva rotorbladet sitter ju i locket, och jag kan ju inte gärna hälla i smeten med locket på...

• Kinya

Jag vet inte. Till min glassmaskin, en 20 år gammal Philips, står det klart och tydligt att man först måste sätta igång maskinen och sen hälla i smeten. 

• Loreena

Nån som har en likadan som har några tips?

• Anna8102

Det blir likadant för oss:-/ har inte använt den på väldigt länge just för att det blev så där. Skålen kanske blir för kall? Prova att ta fram den en liten stund innan.

• Helene80

Fick en sån i julklapp och har exakt samma problem! Ringde deras kundtjänst och fick lite tips på vad jag kunde göra, har dock inte testat igen då jag ammar ich dottern blev mjölkallergisk, men mitt råd e att ringa deras kundtjänst! Skriv gärna om du kommer på vad som är fel!

• missen73

Är det inget hål i locket man ska hälla i ? Det har vi på våran dock inte samma märke som ni ! Maskinen måste vara igång annars fryser det direkt !

• bonsai

Jag har en sån och har inte det problemet. Jag har gjort smeten både i förväg och direkt. Förvarar skålarna i frysen jämt o visst blir det kanske 1 cm som sitter fast lite i botten. Jag brukar vänta en stund inmana jag skrapar bort det o äter det med. Har gjort vanilj o hallonglassen. Prova igen!

• MissLovely

Samma för mig, sen tycker jag skålarna är alldeles för små, blir ett jäkla kladd bara..

Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???