• Loreena

Ice cream maker - Vad gör jag för fel???

Jag fick en OBH Nordica Ice cream maker av min sambo i födelsedagspresent. Jag hade själv tänkt köpa en annan glassmaskin, men ville inte göra honom besviken så jag gav ändå glassmaskinen en chans. Nu till problemet. Det blir ingen glass! Smeten fryser omedelbart fast i botten på skålen fastän jag är jättesnabb och startar maskinen direkt! Sen snurrar den runt i 5-15 minuter och kvar blir kanske 1-2 msk glass och resten är bara en fastfrusen kompakt, hård isskorpa i botten. Vad gör jag för fel??

• Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???
  • Regnig måndag

Jag har en helt annan modell där man sätter igång maskinen innan och jag har inga större problem med fastfruset i botten men problemet ökar ju magrare och mindre söt glassmeten är.
    Testa att göra en parfait eller vad det nu heter med mycket ägg, grädde och socker och se om du får samma resultat.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Fröken85

Har oxå samma problem. Och när det fryser i botten trycks vispen uppåt oxå så det blir en ännu tjockare isbotten på glassen.
    Det har hjälpt lite när vi tryckt ner locket och hållt ner det med handkraft under tiden man gör glassen. Men vilket jäkla meckande!! Den har stått i skåpet sen typ nyår, vi fick den i julklapp :-/

• Loreena
    Regnig måndag skrev 2012-09-12 18:27:57 följande:
    Jag har en helt annan modell där man sätter igång maskinen innan och jag har inga större problem med fastfruset i botten men problemet ökar ju magrare och mindre söt glassmeten är.
    Testa att göra en parfait eller vad det nu heter med mycket ägg, grädde och socker och se om du får samma resultat.
    Jag gjorde vaniljglass efter deras recept sist, med grädde, äggulor, äkta vanilj och socker. Men jag vill helst göra utan socker - det var därför jag önskade mig en glassmaskin för att jag undviker socker.

• Loreena

Jag har testat att spola skålen med vatten en stund innan jag hällde i smeten, men det hjälpte inte. Nästa gång så ska jag prova att låta skålen stå framme i en kvart innan jag använder den... Och om det inte funkar så ska jag testa att hälla i smeten och sen vispa själv med en plastvisp istället. Jag återkommer med hur det gått...

• Myran12

Vi har samma maskin och har inte alls upplevt det problemet utan vi är supernöjda med den. Kanske ni har fått någon det är fel på?!

• Regnig måndag
    Loreena skrev 2012-09-13 08:42:59 följande:
    Jag gjorde vaniljglass efter deras recept sist, med grädde, äggulor, äkta vanilj och socker. Men jag vill helst göra utan socker - det var därför jag önskade mig en glassmaskin för att jag undviker socker.

Nu gissar jag men jag tror att det är där problemet ligger.
    Jag har som sagt en annan maskin och har märkt att problemet ökar ju magrare och mindre sockrat smeten är.
    Kanske därför ni verkar ha så olika erfarenhet av samma maskin?
    Enda sättet att veta är att göra en sats "vanlig" glass som jämförelse.

Jag experimenterar rätt mycket för att få fram något vettigt recept utan en massa socker och fett men hittills har jag inte hittat något klockrent. Det bästa är nog när jag använde en del gelatin men då blev glassen seg istället och det vet jag inte om det är så himla mycket bättre helt ärligt.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Loreena

Fast första ggn gjorde jag enligt originalreceptet som följde med, dvs med både socker och fett.. och det blev ca 2-3 msk glass av nästan 2 dl grädde, resten frös fast i skålen...

• Kinya
    Loreena skrev 2012-09-13 08:42:59 följande:

Det går inte att göra egen glass utan socker i glassmaskin. Det står det iaf i instruktionen till min glassmaskin (Philips från 90-talet). Det har något med konsistensen och frysningen att göra. Någon kemist eller annan kunnig kan kanske förklara det mer i detalj.
  • Erik2034

Jag har en likadan maskin som du har. Du måste starta maskinen innan du häller i smeten. Det finns en lucka på locket för ändamålet, häll igenom luckan. Smeten och skålen måste vara kalla för optimalt resultat. Lycka till.

• Erik2034

Sorry tog fel på modellen, min OBH maskin har ett lock som går att öppna för att hälla in smeten och ser nu att din inte har det.   

Svar på tråden Ice cream maker - Vad gör jag för fel???