• linasld

Samsung galaxy s3, skärm sprack av sig själv, går INTE på garantin!!?

Jag är så arg! Tog ett mobilabonnemang och köpte till en samsung galaxy s3. Nu 1,5 månad senare sprack skärmen av sig själv, den bara var sönder utan att jag har tappat den eller något!
    Men tur att man har garanti tänkte jag och ringde operatören. De skickade mig vidare till samsung, som sa att det är osannolikt att jag skulle få det på garantin. Fick ringa operatörens serviceavdelning, och där var det stopp. Skador pga yttre åverkan går aldrig på garantin, sa tjejen. Jag svarade att det ju inte var någon yttre åverkan, den bara sprack av sig själv! Det måste varit spänningar i glaset eller något. Hon svarar igen att skador pga yttre åverkan inte omfattas av garantin, och jag försöker flera ggr säga att det ju inte beror på yttre åverkan, men lönlöst!
    Allvarligt talat, får de göra så här? En 1,5 mån gammal mobil som går sönder och jag måste betala själv! Jag kan ju inte bevisa att jag inte har slängt den i golvet. Nån som vet?

• Svar på tråden Samsung galaxy s3, skärm sprack av sig själv, går INTE på garantin!!?
  • CK

Har du däremot tappat den i golvet så kan du ta det på hemförsäkring om du har allrisk men då MÅSTE du ha tappar den :)

• Betty Ballbreaker

Enligt konsumentköplagen så har säljaren bevisbördan de första sex månaderna efter köpet. Dvs de ska BEVISA att sprickan inte beror på ett ursprungsfel. Ta kontakt igen och fråga vad de har för bevisning!

• linasld

Törs man skicka in den då? Är rädd att de kommer hitta nån pytterepa och hävda att den är bevis för att jag tappat mobilen... Det skulle kosta från 1500 och uppåt om det inte går på garantin, MEN de hade så klart ett ta erbjudande om jag väljer att stå för det själv utan att blanda in garantin - då kostar det bara 500. Känns helt sjukt!

• Betty Ballbreaker

Åh vilken sits! Men har de verkligen rätt att ta ut undersökningsavgift under garantitiden? Det brukar finnas gratis konsumentvägledare i varje kommun. Kan du inte ringa dit och fråga? Eller ring ett konkurrerande bolag och hör efter?

• jassikan

Vissa saker ingår inte i garantin, det finns ofta undantag.

Men om den sprukit av sig själv så handlar det om en reklamation inte ett garantiärende.
    Det kluriga är att få dem att tro på det om det är en skada som normalt sett bara uppstår vid yttre våld.

Försök stå på dig om att det är en reklamation och då har de bevisbördan de första 6 månaderna.
    Men nekar de fortfarande är det inte mycket du kan göra.

Du kan vända dig till ARN men även där behöver du visa på att det är ett ursprungligt fel. De gör inga egna kontroller/utredningar, de ska bara avgöra tvisten.
    http://www.arn.se/Konsument/Hur-jag-anmaler/

• linasld

Tack så mkt för tipsen. Tyvärr känns det som att bästa alternativet är att ta deras kampanjerbjudande för 500 kr. Riktigt riktigt fult av dem att vara så omedgörliga och vägra lyssna på att den bara sprack. Men skickar jag in den kommer jag nog få betala väldigt mkt mer då det lät på dem som att bara de hittar minsta märke på telefonen kommer det vara bevis nog. Maktlös är man.

• karinaslan

detta hände mig också! vaknade nu på morgonen och kollade mobilen, en samsung galaxy s3, och skärmen har fått en stor spricka. Använde den igår kväll och fotade med, laddade upp bilderna på datorn, la mobilen på laddning sen inget mer förrän skulle gå iväg till jobbet på morgonen...

håller på och googlar runt om det har hänt fler, kostar ju fan minst 2000:- att fixa!! drygt 2 månader gammal, inte tappad (då fattar ju jag med att det är självförvållat) bara jävla snopet att gå lägga sig på kvällen och tro att allt är frid och fröjd och vakna med en spontansprucken skärm.....

'hej samsung's service, min helt nya mobil gick sönder, glaset bara sprack, av sig självt...' mmm visst....

• karinaslan

kan ju lägga till på mitt förra inlägg att samsung har erbjudande nu där man kan få laga sin samsung s3 för bara 500.... varför bara just för samsung s3? känns lite som att de vet att det finns problem med den som de inte vill gå ut med??
    fick veta detta av samsung supporten nu, att de har detta 'erbjudande'....

• auapower

Tyvärr har jag hört detta innan, att just samsung galaxy s3 har spänningar i skärmen som gör att den spricker, gärna vid en lätt tappning (även om du lägger ner den på bordet "lite hårt") eller vid temperaturförändringar. Nu är det inte lätt att bevisa att man själv inte har slängt telefonen i väggen, och ofta är det så att vi konsumenter känner oss väldigt små och obetydliga mot de stora "stygga" operatörerna. Men jag har för mig att om man skickar in en telefon med spricka så kan de se om det  var spänningar eller självförvållat? Om det skulle vara självförvållat så skulle kanske "hörnbiten" av skalet vara borta, det skulle i alla fall vara fler ytliga skador än bara en spricka. Men är det en spänningsspricka så ska dem kunna se det. OCH du ska inte vara så rädd för repor TS, det är repfritt glas på samsung galaxy s3 (säger dem...Flört) så den ska vara nästan omöjlig att repa.

Jag skulle ringa och prata med operatören igen, även om du fick prata med en trångsynt person så finns det personer som verkligen försöker få kunden nöjd och kollar åt alla håll och kanter för att hitta bästa lösningen för just dig! Så ring igen och prata med någon annan, svär inte och var inte otrevlig i telefon så brukar det gå vägen Glad (jag har själv tidigare arbetat inom yrket, så jag vet hur lätt man kan tappa lusten att hjälpa till exempel)

• Susanne 977
    karinaslan skrev 2013-01-21 12:41:58 följande:
    kan ju lägga till på mitt förra inlägg att samsung har erbjudande nu där man kan få laga sin samsung s3 för bara 500.... varför bara just för samsung s3? känns lite som att de vet att det finns problem med den som de inte vill gå ut med??
    fick veta detta av samsung supporten nu, att de har detta 'erbjudande'....
    Det är inte bara S3 utan en premiumservice som tex Note 2 osv också kan använda sig av.

Så det är inte enbart s3:or som lagas för 500kr
  • 124

Precis samma hände med min nyss. Fasen vad less man blir. Fodral runt och allt, låg i fickan. Härligt att samsung slår ifrån sig. Får ringa kundservice i morgon och se vad jag får för svar.

Svar på tråden Samsung galaxy s3, skärm sprack av sig själv, går INTE på garantin!!?