• von Hiram

    Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?

    Hej,
    är det någon som fått diagnosen blockerade äggledare efter kontraströntgen och sen plötsligt fått dem kontrollerade igen - och haft passage?

    Vi har försökt få barn i fem år. Efter en extratrauterin graviditet fick jag konstaterat blockage i båda äggledarna, så dessa fem år har handlat om en massa IVFer och två äggdonationer. När alla blodprover behövde förnyas inför en ny omgång ÄD fick jag tag på en läkare som började intressera sig lite för vad vi gått igenom, och ville göra en kontraströntgen för att se om där inte var passage i äggledarna trots allt. Jag vet inte vad som fick henne att vilja detta - hon var ovanlig och optimistisk och sa att de kanske bara hade krampat vid förra undersökningstillfället, sånt hände tydligen.

    Mina äggledare och äggstockar ligger lite gömt, så hon hade svårt att se exakt hur vätskan rann igenom, men man såg tydligt hur livmodern spärrades ut av vätskan och sen krympte ihop. Och inget rann ut. Så enligt denna läkare är det passage! 

    Jag blev så lycklig att jag blev helt stum (inte så vanligt, tro mig) - efter allt mög man gått igenom var detta det första positiva som hänt. Nu tror jag knappt att det är sant. Har jag bara drömt alltihop?

    Visserligen är jag "gammal", 43 år, men att bara ha lite hopp vid "vanligt" barn-makande i sänghalmen skulle  förgylla tillvaron... Dessutom stärker det min teori om att det är makens spermier som inte är så levnadskraftiga - jag har ett barn sen innan.  Kanske dags för embryodonation trots allt? Något klinikerna alltid avråder från - de vill köra med makens sperma, säger att bara de är dugliga för ICSI så kan det sannolikt inte bero på dem att vi misslyckas.

    Men visst är det helt skumt med äggledarna! Skulle vara kul att höra om någon varit med om detsamma. 

  • Svar på tråden Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?
  • Lillstoran

    Äggledarna kan krampa så att de ser ut de är blockerade. Ofta går man vidare med laparoskopi för att å diagnosen bekräftad. Slarvigt att de inte gjorde det, då hade de sparat en massa grubblande för dig.

  • Pimpinellan

    Jag fick domen stopp vid vanlig spolning och sen vid laparoskopi var det utmärkt passage så ja,allt är möjligt. Jag skulle aldrig säga åt nån att lita på spolningsresultat. Känner dessutom till en tjej där läkarna sagt att hon definitivt hade stopp i båda äggledarna,men efter 6 år blev hon spontant gravid och sen igen dryga året senare så hon fick två barn med två års mellanrum!

  • Lillstoran

    Det var totalstopp i båda mina äggledare vid spolningen. Ingen passage alls.

    1 månad senare när jag stod i kö för laparoskopi blev jag sponant gravid. 

  • von Hiram

    Tack för era svar.

    Men va? Vad är det ni säger? Aldrig någon som ens nämnt laparoskopi.Hade vi vetat detta för fem år sedan hade vi ju inte ägnat massa tid åt IVF och elände, utan gått direkt på donerade spermier eftersom de varit på gränsen och tveksamma...  Jag har hela tiden känt att det inte "stämt", frågat om det där med äggledarna och velat göra ett nytt test etc, men blivit direkt nekad och avrådd. Nu blir jag ledsen... Nu är jag som sagt 43 - chansen att bli gravid vid 38, var ju betydligt större... Men som sagt, klart inte klinikerna vill  bli av med säker inkomstkälla från ett par som de kan köra både 3 och 4 IVFer med. Jäkla ockrare. Så utsatt man är!!!! 

    Jaha, jag får väl ställa mig i kö till laparoskopi och hoppas på spontan graviditet som du Lillstoran... Glad  

  • germany

    Jag gjorde nyligen en HSG-röntgen där det konstaterades att jag hade 1 helt "igenlödd" äggledare. Den andra äggledaren var det motstånd i från början, men den lyckades öppnas upp efter spolningen och betraktas nu som en normal fungerande äggledare. Väntar på svar från läkaren som skickade remissen, tvivlar på att han skickar mig vidare till laparoskopi utan jag lär som vanligt isåfall få tjata mig till alla dessa undersökningar....Det är bara så att vissa landsting är bättre än andra och jag kan inte direkt säga att jag hissar vårat, tyvärr.

  • Lillstoran

    Jag var 38 år när detta inträffade och därför var det inget problem att få remiss. Nu när jag är över 40 år hade det varit mycket svårare.

    Det är ett operativt ingrepp som kräver sjukskrivning 1 vecka. Sedan inte helt riskfyllt eftersom det alltid är en infektionsrisk vid operationer. M a o inget man ska göra i onödan.

    Vid skrapningen efter missfallet fick jag en sammanväxning som de var tvugna att ta bort via hysteroskopi. Så fort man går upp med något och börjar böka runt finns det alltid en risk.

    Vid blockerade äggledare så är det inte alltid så att de är blockerade. De kan "krampa" och "dra ihop sig" så att det ser ut som de är blockerade fast de inte är det. Därför brukar diagnosen bekräftas med laparoskopi.

    Germany - om jag inte missminner mig så är du rätt många år yngre än jag. Varför de är restriktiva att göra åtgärder på personer över 40 år har enbart med ålder, chansen att lyckas vs kostnaderna för allt detta.       

  • germany
    Lillstoran - Tror inte det bara har med ålder att göra. Min utredningsläkare har uttalat sig (stirrat sig blind på...) om mitt låga AMH och därav mina chanser (vilket jag och min man helt har valt att ignorera så länge medan vi fortfarande kämpar för glatta livet).

    Sedan så har det alla gånger också viss betydelse vilket landsting man tillhör. Det som kanske är så självklart för en del landsting, såsom tex äggledarundersökning, det ingår inte i utredningen här där jag bor. Likaså att i det landsting som jag tillhör så är det endast 1 gratis IVF som ingår, i många andra landsting så har andra chans att få hela 3 st IVF bekostade. Med andra ord så ser verkligheten inte ut såsom du beskriver den..... Sedan så handlar nog en del också om man har tur att komma till en bra läkare som verkligen är intresserad att hjälpa en så långt det bara går, något man kan tycka är alla människors rätt. 

    Jag fyller snart 39 år (kan inte vara så många år yngre än dig?)
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-09-14 09:52:20 följande:
    Lillstoran - Tror inte det bara har med ålder att göra. Min utredningsläkare har uttalat sig (stirrat sig blind på...) om mitt låga AMH och därav mina chanser (vilket jag och min man helt har valt att ignorera så länge medan vi fortfarande kämpar för glatta livet).

    Sedan så har det alla gånger också viss betydelse vilket landsting man tillhör. Det som kanske är så självklart för en del landsting, såsom tex äggledarundersökning, det ingår inte i utredningen här där jag bor. Likaså att i det landsting som jag tillhör så är det endast 1 gratis IVF som ingår, i många andra landsting så har andra chans att få hela 3 st IVF bekostade. Med andra ord så ser verkligheten inte ut såsom du beskriver den..... Sedan så handlar nog en del också om man har tur att komma till en bra läkare som verkligen är intresserad att hjälpa en så långt det bara går, något man kan tycka är alla människors rätt. 

    Jag fyller snart 39 år (kan inte vara så många år yngre än dig?)

    Okej...jag bor ju i Stockholm men är ju 40 år. Så hade jag inte varit gravid så tror jag ändå inte läkarna hade varit så villiga att skicka mig på laparoskopi, p g a åldern.
  • germany
    Lillstoran skrev 2012-09-14 09:54:06 följande:

    Okej...jag bor ju i Stockholm men är ju 40 år. Så hade jag inte varit gravid så tror jag ändå inte läkarna hade varit så villiga att skicka mig på laparoskopi, p g a åldern.

    Om jag ser till hur min utredning har gått till, så kan jag inte säga annat än att vissa landsting är helt enkelt bättre än andra. Givetvis så handlar mkt om ekonomi. Men oavsett så ska alla som behöver vård få den.
    Sedan har förstås åldern också en betydelse, men det är inte hela sanningen.

    Njut av av att vara gravid, ty många av oss kvarvarande kämpar skulle nästan kunna dö för att vara i ditt ställe.
    En dröm som känns ganska avlägsen... 
  • Lillstoran
    germany skrev 2012-09-14 10:00:41 följande:

    Om jag ser till hur min utredning har gått till, så kan jag inte säga annat än att vissa landsting är helt enkelt bättre än andra. Givetvis så handlar mkt om ekonomi. Men oavsett så ska alla som behöver vård få den.
    Sedan har förstås åldern också en betydelse, men det är inte hela sanningen.

    Njut av av att vara gravid, ty många av oss kvarvarande kämpar skulle nästan kunna dö för att vara i ditt ställe.
    En dröm som känns ganska avlägsen... 

    Undras varför villkoren kan vara så olika....har ju också läst detta.

    Äggledarspolning ingick i min basutredning, gjorde det på Ultra Gyn som är remissinstans där de har väldigt bra ultraljudsmaskiner.

    Jag misstänker att inställningen också är olika hos olika läkare. Gäller att träffa någon som är bra. 
  • Pimpinellan

    Jag gjorde utredning efter 7 månader eftersom jag var över 35- 38 vid utredningens början- och eftersom spolingen misslyckades och jag hade noll skäl att egentligen ha stopp rekommenderade de titthål. Den gjordes när jag var nyss fyllda 39 så det drog ju ut lite på tiden,men IVF var jag ändå för gammal för så det kvittade ju,de fick vi ju göra privat hur som helst.

  • åskmolnet

    Fråga om äggledarspolning:

    Jag ska göra en "rengöring" nästa vecka. Har ett misslyckat FET (med "toppenblastocyst) och en misslyckad IVF (med "guldägg") bakom mig. Nu är de landstingsfinanisierade medlen slut. Den är kontraströntgenen får vi bekosta själva.... Flytta INTE till Västerbotten om du har svårt att bli gravid....

    Iaf: det florerar ett rykte om att man kan ha lättare att bli spontant gravid efter en spolning. Är det ngt som ni känner igen? Läkarna säger att det inte finns några vetenskapliga bevis som stödjer påståendet, men just nu litar jag lika mkt på IVF-läkare som jag gör på vem som helst.

  • Lillstoran
    åskmolnet skrev 2012-09-14 14:34:40 följande:
    Fråga om äggledarspolning:

    Jag ska göra en "rengöring" nästa vecka. Har ett misslyckat FET (med "toppenblastocyst) och en misslyckad IVF (med "guldägg") bakom mig. Nu är de landstingsfinanisierade medlen slut. Den är kontraströntgenen får vi bekosta själva.... Flytta INTE till Västerbotten om du har svårt att bli gravid....

    Iaf: det florerar ett rykte om att man kan ha lättare att bli spontant gravid efter en spolning. Är det ngt som ni känner igen? Läkarna säger att det inte finns några vetenskapliga bevis som stödjer påståendet, men just nu litar jag lika mkt på IVF-läkare som jag gör på vem som helst.

    Ja. Det går inte att belägga vetenskapligt men i mitt fall blev jag gravid 1 månad efter. Och det finns ju många andra som också blivit det om man läser här i trådarna.

    Jag tror att det är så här. Precis som ett avloppsrör med smuts så spolar man rent. Vattnet rinner aldrig så snabbt som när man precis har rensat rören. Samma sak när de bytt till nya rör.

    Så är det ju med allt när man rensar örat från vax tex. så hör man bättre.

    Men vad har konstraströntgen med saken att göra. Det kan man ju få på remiss. Men jag anar att ditt svar liksom Germanys blir att reglerna är olika.      
  • åskmolnet

    Min läkare sa att man inte genomgår kontraströntgen för att kolla om äggledarena är okej. det är för farligt med strålningen. Istället gör man en spolning av äggledarna. Läkaren hävdade att jag hade missuppfattat termerna, det heter "spolning av äggledare" och inte "kontraströntgen". I vilket fall som helst får vi bekosta den själva och jag är ganska säker på att man inte kommer att hitta några fel.

    Hoppas att min rör blir rena så att vi blir gravida av egen maskin. Att vi följer ditt exempel. Tack för lite hopp Glad

  • Lillstoran

    Det finns två olika varianter. Dels röntgen varianten och dels den där de inte gör röntgen utan med VUL.

  • fannny

    Hej! Livar upp denna tråden. Precis fått veta via äggledarspolning att det är stopp/blockage i den äggledare jag har kvar, efter ett X för ett halvår sen då den andra opererades bort. Är verkligen helt knäckt och ser bara "tre futtiga IVF-försök" framför mig och eventuell barnlöshet resten av livet :(

    Så att läsa detta med att det kanske inte behöver va totalstopp trots att det ser ut så var ju lite upplyftande...... Hur har det gått för alla? Hoppas man först kan göra en sån där laparoskopi för att bekräfta att d faktiskt e stopp (eller ej).Bor i Malmö, hoppas de kan göra det via det offentligt finansierade här...

    /Letar hopp :/ 

  • fannny
    von Hiram skrev 2012-09-13 16:45:45 följande:

    Tack för era svar.

    Men va? Vad är det ni säger? Aldrig någon som ens nämnt laparoskopi.Hade vi vetat detta för fem år sedan hade vi ju inte ägnat massa tid åt IVF och elände, utan gått direkt på donerade spermier eftersom de varit på gränsen och tveksamma...  Jag har hela tiden känt att det inte "stämt", frågat om det där med äggledarna och velat göra ett nytt test etc, men blivit direkt nekad och avrådd. Nu blir jag ledsen... Nu är jag som sagt 43 - chansen att bli gravid vid 38, var ju betydligt större... Men som sagt, klart inte klinikerna vill  bli av med säker inkomstkälla från ett par som de kan köra både 3 och 4 IVFer med. Jäkla ockrare. Så utsatt man är!!!! 

    Jaha, jag får väl ställa mig i kö till laparoskopi och hoppas på spontan graviditet som du Lillstoran... Glad  


    Hej! Vet att tråden är lite gammal, men ändå nyfiken - hur har det gått? Nyss fått veta att de inte ser nån passage i min andra - och sista - äggledare, så tänker laparoskopi-tanken nu... Kanske går det att öppna/rensa den? Men var gör man laparoskopi? Vore underbart att få veta lite mer, gärna från nån som har erfarenhet.

    Hoppas verkligen det gått bra för dig...! 
  • germany
    fannny skrev 2016-07-05 19:59:32 följande:

    Hej! Livar upp denna tråden. Precis fått veta via äggledarspolning att det är stopp/blockage i den äggledare jag har kvar, efter ett X för ett halvår sen då den andra opererades bort. Är verkligen helt knäckt och ser bara "tre futtiga IVF-försök" framför mig och eventuell barnlöshet resten av livet :(

    Så att läsa detta med att det kanske inte behöver va totalstopp trots att det ser ut så var ju lite upplyftande...... Hur har det gått för alla? Hoppas man först kan göra en sån där laparoskopi för att bekräfta att d faktiskt e stopp (eller ej).Bor i Malmö, hoppas de kan göra det via det offentligt finansierade här...

    /Letar hopp :/ 


    Har fått 2 barn spontant sedan jag skrev inlägg här. 
    Så tydligen var inte mina äggledare helt odugliga ändå.
    Stort lycka till! Och förkasta inte hemmaförsöken och se till att boosta din kropp på alla sätt och vis för att tex förbättra äggkvaliten, som kan höja chanserna om det nu är så att det enbart är IVF som kan ge barn pga stängda äggledare trots allt
  • Chiari

    Jag hade stopp i båda mina äggledare vid spolning, men de lyckades spola fram passage i den ena. Läkaren varnade dock för att den skulle vara ärrad/skadad vilket medförde stor risk för utomkved. Ett halvår senare blev jag gravid och allt gick bra.

Svar på tråden Någon mer som gått från blockerade äggledare till fungerande?