• RoxFox

Vad ska 19-åring som bor hemma betala?

Har haft mina tre barn boende hos mig varannan vecka, men nu vill äldsta 19-åriga dottern bo hos mig på heltid, hon har börjat jobba efter gymnasiet, får ut  11 000 kr per månad.  Hon har givetvis eget rum, tillgång till WIFI, äter hemma och tar med sig lunchlåda till jobbet.  Hyran för min 5:a är  8 000 kr/månad.  Frågan är vad som är rimligt att hon betalar per månad?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-13 01:27
    Så vi är då fyra pers i hushållet, där de två yngre bor hos sin mamma varannan vecka.

Jag tänker så här: Hon får ut 11 000 kr, tar jag bara ut en symbolisk summa av henne så får jag två resultat:
    1. Hon blir inte medveten om de faktiska kostnaderna i den verkliga världen, samtidigt som hon vänjer sig vid att ha extra mycket pengar = en björntjänst inför studentlivet.
    2. Hon har mer pengar att röra sig med per månad. än jag kan drömma om.
    Vad jag menar, klart at hon ska få tjäna pengar, men bör betala sin fair share.

• Svar på tråden Vad ska 19-åring som bor hemma betala?
  • Rani

Hur många är ni i hushållet? Vill du ta betalt för vad hon faktiskt kostar eller tänker du mer en symbolisk summa? Det är ju väldigt olika hur man resonerar där har jag märkt.

• madeleine82

Ta en summa du tycker är rimlig, när jag bodde hemma betala jag runt 2500kr, be henne sätta in en summa varje månad på ett sparkonto så hon har ett kapital till egen lägenhet sen.

• jennifer88

Jag betalade 3000 kr i månaden när jag började jobba efter gymnasiet. Jag fick då vanligtvis ut mellan 10 och 15 tusen efter skatt. Jag jobbade på timmar och de månader som jag av sjukdom eller annan anledning knappt fick ut något betalade jag istället 1500 kr den månaden.

Jag tyckte om att känna att jag bidrog och det var nog rätt nyttigt, utöver "hyran" så stannade jag även till och handlade, tankade bilen osv ibland.  

När jag senare flyttade hemifrån för att plugga hade mamma och pappa i smyg sparat pengarna som jag betalade hemma på ett konto och jag fick tillbaka 2000 kr i månaden det första året. De pengarna som kom in en vecka före studiebidraget var guld värda!!

• Rani

3500 kan jag tycka är rimligt. 2000 är hennes del av hyran. 1500 är mat. Då har du ändå gett henne "rabatt" eftersom hon inte betalar ngt för el/tv/internet/försäkring. Hon har dessutom gott om pengar kvar och kan spara en slant samt att hon lever billigare än om hin bott själv. Men hon betalar och bidrar med "sin del" av hyra och mat.

Om du har ekonomisk möjlighhet så kan du ju lägga undan en slant av det hon betalar till dig varje månad och ge som en present när hon flyttar. Men det hade jag hållt hemligt tills hon flyttade ut i så fall. Dels för överaskningen och dels för möjligheten att inte ge pengarna om hon inte sköter sin del av dealen.

• Mariaaa

Du kan ju ta hälften av hyran men sätta in 1500:- av pengarna på ett sparkonto som hon får när hon väl flyttar hemifrån för att köpa möbler.

• husetsfru
    jennifer88 skrev 2012-09-13 02:27:08 följande:

Jag betalade 3000 kr i månaden när jag började jobba efter gymnasiet. Jag fick då vanligtvis ut mellan 10 och 15 tusen efter skatt. Jag jobbade på timmar och de månader som jag av sjukdom eller annan anledning knappt fick ut något betalade jag istället 1500 kr den månaden.

Jag tyckte om att känna att jag bidrog och det var nog rätt nyttigt, utöver "hyran" så stannade jag även till och handlade, tankade bilen osv ibland.  

När jag senare flyttade hemifrån för att plugga hade mamma och pappa i smyg sparat pengarna som jag betalade hemma på ett konto och jag fick tillbaka 2000 kr i månaden det första året. De pengarna som kom in en vecka före studiebidraget var guld värda!!

Det var klokt att portionera ut pengarna ist för att ge en klumpsumma. Hoppas jag kommer ihåg det när det blir dax för mina barn (om jag har ekonomi att lägga undan dom pengarna)

Hur man gör beror väl mycket på hur barnet är. Vill hon spara för att slippa ta lån framöver eller vill hon leva livet och spendera allt? Behöver hon "tvingas" se pengars värde eller har hon bra koll?
    Tycker oxå det spelar roll hur hon hjälper till hemma, städ tvätt handling etc. Det är dyrare att bo där en "hushållerska" ingår ;)

• Winterfell

Hon tjänar tillräckligt för att kunna ha en egen lägenhet så jag tycker hon ska betala som om hon hade det eller flytta hemifrån.

• RoxFox

Tack för alla inlägg, bilden börjar klarna.

En grej som jag nästan har lite ångest för är denna:
    Innan bodde också 19-åringen hos sin mamma varannan vecka, som det har varit de senaste 8 åren sedan separation. Skitjobbigt initialt att inte få ha mina barn hos mig ALLTID, men med tiden har jag mer och mer uppskattat egen tid. Det innebär också att då jag har haft barnen så har det varit mycket plockande, städande, matfixande, kidsen har tagit sina egna rum. Och då dom dragit till sin mamma har jag städat upp, torkat ytor, gjort fint. för tonåringar kan vara HOPPLÖSA på att ta undan efter sig, droppar saker hela tiden. Är sååå trött på det.  Så nu när 19-åringen vill bo hos mig så MÅSTE det bli ändring där, om det ska funka. Jag vill inte få "min egen vecka" spolierad av tjatande, irritation etc.  Vet att det faller tillbaka på mig själv givetvis, måste nu vara jättetydlig med vad som jag förväntar mig av henne, förklara hur jag upplever det. Kanske helt enkelt skriva ett kontrakt med henne? Hon är annars glad, trevlig, positiv osv.....   men jag upplever verkligen frånvaron av ansvarstagande i hemmet som riktigt jobbigt. 
    Några tips?

• Winterfell

Men jag förstår inte varför hon inte söker en egen lägenhet?

• husetsfru

Jag antar att du inte tar hand om hennes rum eller tvätt?

Prata med henne är nog steg ett. Kom överens både om sysslofördelning och hyra innan hon flyttar in på heltid.
    Hur har hon tänkt?

Kanske se några avsnitt av "ung och bortskämd" tillsammansFlört

• RoxFox

Egen lägenhet är inte aktuellt just nu, ska bara jobba i ett halvår, sen åka utomlands. Och börja på folkhögskola hösten 2013
    Hon fixar sitt rum och sin tvätt - fixar då också allas tvätt.
    Hur hon har tänkt......  ja, hon har frågat mig om hyra och boende under ett par veckor, det är jag som har "duckat", har inte tagit tag i det förrän nu.  Hon skulle nog uppskatta att få tydlighet och klart från min sida, kontrakt är inte fel, där sysslor finns med.

• Rani
    RoxFox skrev 2012-09-13 11:41:11 följande:
    Egen lägenhet är inte aktuellt just nu, ska bara jobba i ett halvår, sen åka utomlands. Och börja på folkhögskola hösten 2013

Hon fixar sitt rum och sin tvätt - fixar då också allas tvätt.

Hur hon har tänkt......  ja, hon har frågat mig om hyra och boende under ett par veckor, det är jag som har "duckat", har inte tagit tag i det förrän nu.  Hon skulle nog uppskatta att få tydlighet och klart från min sida, kontrakt är inte fel, där sysslor finns med.

Ja, det är väl jättebra med en diskussion kring vad det innebär att vara vuxen och att ni får en annan relation. Punkta upp vilka sysslor ni har och vad som är hennes ansvar. Kanske måste man inte göra det så formellt som ett kontrakt utan det kanske räcker med en lista på kylen. Där kan ju också övriga familjens sysslor stå med så slipper hon känna sig utpekad och kan känna att det är rättvist.

Om hon frågar efter det så har du ju jättebra läge att sitta ner och prata ekonomi med henne. Jag tycker du ska berätta vilka kostnader det är ni har och hur du tänker kring hennes del. Anledningen till det är att jag tror att många tonåringar ryggar när de hör t ex 3500 kr, men om de också får höra vilka vilka faktiska kostnader som ingår så blir det lättare att förstå.
  • strojes

När jag bodde hemma och hade jobb betalade jag 1500:- till mina föräldrar varje månad med kravet att sätta in ca 5000:- per månad på mitt sparkonto för att ha pengar till bostadskostnader senare.

Jag kommer nog göra något liknande när mina barn hamnar i den sitsen att de betalar en summa till oss som ä lägre än vad de kostar med krav att spara en stor del för framtida bruk.

Svar på tråden Vad ska 19-åring som bor hemma betala?