• råttfångaren

Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!

Jag hatar det uttrycket.

Det är klart att du inte kan veta hur en viss situation känns för någon annan, inte ens om du har varit med om något liknande. Du kan gissa, du kan förstå, du kan tro men du kan inte veta. Det är fullt möjligt att förmedla medkänsla och att man har varit med om något liknande utan att använda just den frasen.

(Ännu värre är såklart de som säger att de "vet hur det känns" utifrån att de har varit med om något som påminner dem om den situationen de nu uttalar sig om. Typ "jag vet hur det är att ha ett barn på intensiven, min katt fick ju hjärnhinneinflammation förra året", men de är ju i en klass för sig)

Hursomhelst, nej du vet inte hur det känns. Du kan gissa och du kan ha olika bra underlag för att gissa, men en hyfsat viktig del i det där med att vara empatisk är ju att veta att de egna känslorna inte går att direktöverföra till en annan person.  

• Svar på tråden Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!
  • JECJ

Är det ok att säga "jag vet hur det känns" om jag har varit med om en liknande men mycket värre situation än dig?

• sandlilja

Det är inte lätt att säja precis rätt saker...hellre ta risken att det blir en nyans fel än att undvika den som har det svårt för att man är så rädd att det blir fel. Man kan väl känna igen en känsla, sorg, saknad, ilska, och vet hur det känns, även om inte orsaken var detsamma . Det är skönt när nån bryr sej, bara.

• råttfångaren
    JECJ skrev 2012-09-13 06:44:51 följande:
    Är det ok att säga "jag vet hur det känns" om jag har varit med om en liknande men mycket värre situation än dig?

Nej, det tycker jag inte.
  • råttfångaren
    sandlilja skrev 2012-09-13 06:46:59 följande:
    Det är inte lätt att säja precis rätt saker...hellre ta risken att det blir en nyans fel än att undvika den som har det svårt för att man är så rädd att det blir fel. Man kan väl känna igen en känsla, sorg, saknad, ilska, och vet hur det känns, även om inte orsaken var detsamma . Det är skönt när nån bryr sej, bara.

Men varför inte uttrycka det lite annorlunda? Typ "jag vet ju hur jag kände det när ..." eller (om man inte varit med om något liknande) jag kan ju bara föreställa mig hur det känns.
  • Regnig måndag

Du blir irriterad för att ingen vet hur det är att vara du och då ska de inte säga det...
    Det är ju helt sant men man kan ju vända på det också, du vet inte hur det är att vara dem och vet således inte om ni har känt exakt samma sak.
    Jag tycker att det verkar som att du vill känna dig missförstådd och/eller helt unik.

Jag vet hur det är brukar man ju säga för att visa att du inte är ensam, det går att komma vidare. Som ett tecken på empati och förståelse. Jag brukar vara tacksam för att höra det men intressant att man kan se det så olika.

Hur vill du att folk ska möta dig, med en kort kommentar att det var ju intressant det du hade att säga?

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • råttfångaren
    Regnig måndag skrev 2012-09-13 07:02:24 följande:
    Du blir irriterad för att ingen vet hur det är att vara du och då ska de inte säga det...
    Det är ju helt sant men man kan ju vända på det också, du vet inte hur det är att vara dem och vet således inte om ni har känt exakt samma sak.
    Jag tycker att det verkar som att du vill känna dig missförstådd och/eller helt unik.

Jag vet hur det är brukar man ju säga för att visa att du inte är ensam, det går att komma vidare. Som ett tecken på empati och förståelse. Jag brukar vara tacksam för att höra det men intressant att man kan se det så olika.

Hur vill du att folk ska möta dig, med en kort kommentar att det var ju intressant det du hade att säga?
    Jag blir irriterad för att även om det skulle vara så att de har kännt samma sak så är det faktiskt ingenting som de kan ha någon aning om. Man kan säga en väldig massa andra saker som förmedlar "du är inte ensam" och så vidare, att påstå något annat är ju som att säga att ingen som inte har varit med om samma sak inte har något att komma med (förslag på hur man kan uttrycka sig har jag givit i ett tidigare inlägg)
  • kiriaki

Jag brukar saga "Jag kan ju omojligt forsta hur det kanns for dig just nu men jag beklagar.." vad det nu kan vara.. Det funkar val?

• Regnig måndag
    råttfångaren skrev 2012-09-13 07:07:46 följande:
    Jag blir irriterad för att även om det skulle vara så att de har kännt samma sak så är det faktiskt ingenting som de kan ha någon aning om. Man kan säga en väldig massa andra saker som förmedlar "du är inte ensam" och så vidare, att påstå något annat är ju som att säga att ingen som inte har varit med om samma sak inte har något att komma med (förslag på hur man kan uttrycka sig har jag givit i ett tidigare inlägg)
    Nej det är det jag menar, att inte heller du har en aning så det blir ju lika förmätet av dig...

Jag förstår hur du menar men jag förstår inte varför du blir så irriterad på en formulering istället för att ta fasta på budskapet. Det ändras ju inte bara för att man pillar in ord som "jag"  eller "kan föreställa mig".
    Är det så att du vill känna dig unik och att ingen i hela världen kan exakt förstå dig?
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • råttfångaren
    kiriaki skrev 2012-09-13 07:11:27 följande:
    Jag brukar saga "Jag kan ju omojligt forsta hur det kanns for dig just nu men jag beklagar.." vad det nu kan vara.. Det funkar val?
    Det tycker jag
  • råttfångaren
    Regnig måndag skrev 2012-09-13 07:12:12 följande:
    Nej det är det jag menar, att inte heller du har en aning så det blir ju lika förmätet av dig...

Jag förstår hur du menar men jag förstår inte varför du blir så irriterad på en formulering istället för att ta fasta på budskapet. Det ändras ju inte bara för att man pillar in ord som "jag"  eller "kan föreställa mig".
    Är det så att du vill känna dig unik och att ingen i hela världen kan exakt förstå dig?
    Du menar att det är förmätet av mig att inte inse att en person som upplevt samma sak som jag  upplever har magiska krafter så att den också vet att så är fallet? 

Jag tycker helt enkelt att man ska ha en realistisk uppfattning om vad man kan förstå/veta.
    Ett litet ord kan ändra en mening väldigt mycket, det finns det många exempel på och inte bara i det här fallet.
Svar på tråden Kan inte folk sluta säga "jag vet hur det känns"?!