• mortill31980

Smörgåstårta VS Exotisk planka`?

Vi ska ha 3-årskalas imorgon och då mestadels vuxna... står i valet och kvalet om jag ska köpa smörgåstårta el ngn typ av exotisk planka? vilket är dyrast?
    Går det att göra en egen planka hyfsat billigt,är det liksom ngn idé att försöka?  vi är ca 14-15 personer.

• Svar på tråden Smörgåstårta VS Exotisk planka`?
  • Duckan

Gillar inte smörgåstårta så jag säger planka. Vad är en exotisk planka?

• mortill31980

gjorde 2 olika köttfärspajer i somras vid ett kalas, men alla gillar ju som sagt olika saker...så en del älskade dom,medan andra petade lite....  smörgåstårta vet jag att alla äter,samt exotisk planka så finns det olika saker att välja på.

• Lena

Jo det är ju variationen som är rolig. Vi hade sex olika sorters pajer när vi hade välkomstfest.

Gör en buffé med de du tycker om, tänk inte på tema. Det blir ofta bättre då.

• Bollhav

funderar själv på att ha exotisk planka påp sonens treårskalas. Tycker det verkar dyrt att köpa färdigt. Här kostar det ca 130 per person. Man kan ju köpa varmrökt fläskfile, rostbiff och kanske nån salami eller skinka. Potatissallad kan man ju göra själv med köpt är ok. Och så lite frukt. Melon och ananas, vindruvor. Ost av något slag och lite kex.

• Bollhav
    Duckan skrev 2012-09-13 10:58:28 följande:
    Gillar inte smörgåstårta så jag säger planka. Vad är en exotisk planka?

Det är typ blandade charkuterier. Släng dit en ananas och det blir exotiskt
  • Zenobia

Åhh nu väckte du en idee här, har ett 1 års kalas om några veckor och funderade på smörgåstårta men exotisk planka låter som lättare i min värld då jag har massa allergier att tänka på. Det får nog bli det ist

• Mama81

Gjorde egna plankor till sonens 1-års kalas, funkar fint om man har en skärmaskin. Då blir det billigare för man kan köpa stora bitar och skiva först när det ska läggas upp.

Finns uppläggningsfat i aluminium att köpa som är stora och inte kostar så mycket.
    Garnera med frukt och grönsaker.

Tror vi köpte rostbiff, rökt skinka och så gjorde jag egenmarinerade  grillade kyckling filéer. Till detta serverade vi potatissallad/ potatisgratäng, grönsallad och bröd med smör och ost.

Uppskattat då alla kunde ta vad de gillade istället för en hopgeggad smörgåstårta! Även om jag själv är svag för smörgåstårta! 

• Rani
    Mama81 skrev 2012-09-13 13:12:16 följande:
    Gjorde egna plankor till sonens 1-års kalas, funkar fint om man har en skärmaskin. Då blir det billigare för man kan köpa stora bitar och skiva först när det ska läggas upp.

Finns uppläggningsfat i aluminium att köpa som är stora och inte kostar så mycket.

Tror vi köpte rostbiff, rökt skinka och så gjorde jag egenmarinerade  grillade kyckling filéer. Till detta serverade vi potatissallad/ potatisgratäng, grönsallad och bröd med smör och ost.

Uppskattat då alla kunde ta vad de gillade istället för en hopgeggad smörgåstårta! Även om jag själv är svag för smörgåstårta! 
    Finns även stora brickor på IKEA för 9 kronor styck som är bra till detta. Dock i plast. Men den täcks ju av allt gott på så det spelar ju inte så stor roll.
  • mortill31980

tack för alla tips och idéer! blir nog ngn typ av exotisk planka med kyckling,rostbiff och skinka....  då kan ju alla ta det de tycker om, även barnen som inte gillar allt

• tro  hopp  kärlek

Jag skulle med satsa på exotisk planka.
    Gör dubbel marinerad fläskfile, skiva tunt och lägg på,
    Kassler tunnskivad
    Tjälknöl.(billigare än rostbiff)
    Sen strö på apelsinskivor, körsbärstomater, vindruvor, kiwi, ananans melon, syltlök, majs. Lite i högar. Konsum har ju drive på frukter.

potatissalladen på konsum blir supergod om du blandar ut med äpple och rödlök. Känns jättefräsch.  Äpplen finns det ju massvis av ute nu.

Köp en skärmaskin på jula , det tjänar du in på om du köper helt kött och skivar själv, sen väldigt gott till julen med och skiva julskinkan.
    Räkna med ca 150 g kött per person. 

• Zenobia
    Mama81 skrev 2012-09-13 13:12:16 följande:

Åhh smart med uppläggningsfaten, vi ska ha 1 års kalas här med om några veckor och tänkte på samma sak att det är bättre där alla kan plocka det dom vill ha.
Svar på tråden Smörgåstårta VS Exotisk planka`?