• shine

Det blir "pannkaka" - induktionshäll

Hej!
    Har blivit med induktionshäll och det går inte så bra att steka pannkaka. Som ni ser på bilden blir det bränt i mitten och degit i kanterna. Någon som vet vad detta beror på? Vi använder oss av största plattan.

• Svar på tråden Det blir "pannkaka" - induktionshäll
  • Lena

Det ser ut som pannan inte har blivit helt uppvärmd och plattan är på för hög värme

• niky40
    shine skrev 2012-09-13 10:49:52 följande:
    Hej!

Har blivit med induktionshäll och det går inte så bra att steka pannkaka. Som ni ser på bilden blir det bränt i mitten och degit i kanterna. Någon som vet vad detta beror på? Vi använder oss av största plattan.

Är det en ny stekpanna? Ser ut som den buktat upp kanterna..
  • shine
    niky40 skrev 2012-09-13 10:54:52 följande:
    Är det en ny stekpanna? Ser ut som den buktat upp kanterna..
    Stekpannan är plan. Har nu dubbelkollat :)
  • Kjell2

Lägre effekt och längre uppvärmingstid. Värmen måste hinna spridas i hella pannan.

• niky40
    shine skrev 2012-09-13 13:44:15 följande:
    Stekpannan är plan. Har nu dubbelkollat :)

Ok.. ja då vet jag inte. Jag har också induktion och dt går jättebra att steka pannkakor. Kanske ska utesluta att det är pannans fel iaf genom att prova med en annan panna. Jag vet att det allra billigaste från typ IKEA kan bli lite ojämnt varma.
  • Fia 28

Så där blir det för syrran oxå, och där är det helt klart något fel på spisen. Det tar en evighet innan det blir varm och när det väl blir varmt så blir det så varmt så det bränner i botten.

• Lena
    niky40 skrev 2012-09-13 13:49:14 följande:

Ok.. ja då vet jag inte. Jag har också induktion och dt går jättebra att steka pannkakor. Kanske ska utesluta att det är pannans fel iaf genom att prova med en annan panna. Jag vet att det allra billigaste från typ IKEA kan bli lite ojämnt varma.
    Det är en gjutjärnspanna så det är inte det problemet att den är tunn, troligare att den inte är jämt upphettad
  • shine

En kille varit här idag som jobbar för Electrolux. Men han hade inte mycket att tillägga. Han sa att han skulle ringa tekniska supporten och sen återkomma till mig. Vilket han gjorde och dom hade bara sagt att vi ska prova en annan platta.

Jag visade honom bilden ovan plus att jag visade att det är märken på spisen precis där det bränns. Annars är spisen glansig utom där det blivit märken på glaset. Jag lägger in den här nedan med en röd ring:

• niky40
    shine skrev 2012-10-19 10:21:11 följande:
    En kille varit här idag som jobbar för Electrolux. Men han hade inte mycket att tillägga. Han sa att han skulle ringa tekniska supporten och sen återkomma till mig. Vilket han gjorde och dom hade bara sagt att vi ska prova en annan platta.

Jag visade honom bilden ovan plus att jag visade att det är märken på spisen precis där det bränns. Annars är spisen glansig utom där det blivit märken på glaset. Jag lägger in den här nedan med en röd ring: 

Tryckte ni på "power" eller "boost" innan så hela plattan fick jobba?
  • niky40
    niky40 skrev 2012-10-19 10:27:01 följande:
    Tryckte ni på "power" eller "boost" innan så hela plattan fick jobba?

Förlåt såg nu att du lagt in ringen. Då j kanske plattan inte har olika zoner?
  • Jarverud

Hur gick det till slut? Är själv med en induktionshäll från Elektrolux och har samma erfarenhet. Det spelar inte så stor vilken typ av panna jag använder - dyr, billig, gjutjärn, rostfri - det blir en varm ring i mitten. Det skulle vara intressant att höra om Elektrolux sa nåt mer

• mamma smurfen

har oxså nyss blivit med induktionshäll, fast samsung, har stekt många pannkakor på den och inte fått några prob alls med dem... steker i 2 pannor samtidigt, en gjutjärn och en tefal (jamie oliviers olivgröna)

Skillnaden mellan pannorna är att gjutgärnen ger jämnare färg på lägre värme.. medans tefal-pannan kräver snäppet högre värme, och något längre tid, för att få den där gyllenbruna stekytan.

Som det ser ut på dina bilder skulle jag vilja påstå att "plattan" inte ger värme i ytterkant, dvs induktionen funkar inte som den ska.

Testa genom att ställa pannan tom på plattan, gärna gjutgärnspannan, när pannan väl blivit varm, häll i vatten.. kokar vattnet sedan bara i mitten, och inget runt ytterkanterna så vet du... jag skulle då reklamera/fel anmäla.

• shine
    Jarverud skrev 2013-03-10 17:46:20 följande:
    Hur gick det till slut? Är själv med en induktionshäll från Elektrolux och har samma erfarenhet. Det spelar inte så stor vilken typ av panna jag använder - dyr, billig, gjutjärn, rostfri - det blir en varm ring i mitten. Det skulle vara intressant att höra om Elektrolux sa nåt mer
    Tekniker från Electrolux har varit här flera gånger. Första kokade vatten, gick på toaletten och gjorde nr2 och åkte här ifrån utan att lösa något. Andra bytte ut plattan under glashällen och den teknik under där man väljer styrka. Sen dess har den blivit bättre, dock så är glaset fult som på bilden.

När vi var hos grannen som har samma induktionshäll så såg alla plattor fina och glansiga ut. Inga märken som på vår stora platta. Tråkigt när man betalat dyra pengar.

Så när dom var här för torktumlaren inte torkade tort (visade sig att givaren var fel) så tog jag upp det med den tekniker. Han hade heller aldrig hört tallas om problemet vi haft. Sen försökte han skylla på att det är nog matrester som fastnat, då blev jag irriterad och sa att det argumentet håller inte för då skulle dom andra plattorna vara likadana plus att då borde även vara runt kanterna, där det inte är nått.

Teknikerna har ju ingen befogenhet att byta ut en häll utan detta måste man bråka sig till på telefon med deras kundtjänst verkar det som. Men han kunde byta ut glashällen om jag ville. Stekte pannkakor idag och det gick mycket bättre. Så nu står jag i valet och kvalet om jag ska bråka till mig en helt ny häll eller om jag ska be teknikern byta glaset på hällen. Hur skulle ni gjort? 
  • Kotti
    shine skrev 2013-04-29 21:42:28 följande:
    Tekniker från Electrolux har varit här flera gånger. Första kokade vatten, gick på toaletten och gjorde nr2 och åkte här ifrån utan att lösa något. 
    Jättetråkigt av dem att bara "skita i" problemet. Har samma problem och hittade hit när jag sökte efter en lösning. Hur har det gått, så här ett år senare?
    Ha en fin dag!
  • Linusj

Har någon något mer i detta ämnet. Har ni fått hjälp, har ni fått bytt. Jag har en Electrolux från 2013 med samma problem. Kundservice säger att det är normalt med 13cm effektiv uppvärmningsyta fast i manualen står det 21cm. 

Jag har allt från nya kolstå, kopparkärl & keramik men samma problem på alla. 

Tacksam för all hjälp innan jag ger mig i krig med electrolux

• Saral92

Du lär göra rent hällen med en skrapa, de bränns fast från stekpannan :)

Svar på tråden Det blir "pannkaka" - induktionshäll