• Thezz88

Hyra stol och vara egen företagare??

Jag har under en tid funderat på att utbilda mig till nagelteknolog.
    Med det som oroar mig är att man måste vara egen företagare?? Alltså hyra in sig på en stol. Antigen på en nagelsalong eller på någon sönhetssalong. (frisörer och många fler yrken har likadant)
    Hur mycket extra jobb är det att vara egenföretagare på detta sett??
    Är ju en hel del bokföring och ekonomiska frågor? Många har en revisor har jag förstått. Vad kostar det och gör denne då allt??
    Vad är det med för nått man ska tänka på? Skatter, avgifter, försäkringar osv osv. 
    Kan någon med erfarenhet/kunskap om detta berätta för mig fördelar och nackdelar med detta. (jag hittar typ bara nackdelar =D) Arbetstider, semester, ledighet, lön, pension, försäkringar avgifter, säkerheter (a-kassa), personliga risker osv osv Ja helt enkelt allt man behöver veta =)
    Hur lång tid tar det innan man börjar tjäna pengar?? (vad jag har förstått så är det svårt att ta ut lön i början, hur lång tid pratar man om då? Några månader eller något/några år??)

• Svar på tråden Hyra stol och vara egen företagare??
  • puss

Att driva litet företag är inte mycket jobb alls. Du har ju inga anställda.
    Det är perfekt att bestämma över sin tid och det är bara roligt!!

• puss

Du får ju ingen betald semester, det är det enda dåliga jag kan komma på.

• Thezz88

är det all info man kan få tag på?
    Ingen som har lite erfarenheter eller nått?? 

• JA77

Du borde ju kunna bli anställd i en salong. Eller bor du på en liten ort?

• Thezz88

nej jag bor inte på en liten ort.
    Men det jag har förtsått är att dem driver sina egna föertag även om man jobbar på salong.
    Vill ha tips, tankar och funderingar från någon med erfarenhet att att driva eget. Blir ju inte något stort företag med ändå. 

• JA77
    Thezz88 skrev 2012-09-17 15:46:24 följande:
    nej jag bor inte på en liten ort.
    Men det jag har förtsått är att dem driver sina egna föertag även om man jobbar på salong.
    Vill ha tips, tankar och funderingar från någon med erfarenhet att att driva eget. Blir ju inte något stort företag med ändå. 

Så är det inte alltid. Vet flera salonger som har anställda.
  • Thezz88
    JA77 skrev 2012-09-17 19:15:59 följande:

Så är det inte alltid. Vet flera salonger som har anställda.

Nagelsalogner??
    I min stad vet jag att de två största nagelsalongerna är alla egna.
    Dem har salongen ihop med hyr plats/stol av ägaren av salongen. 
    Så alla är ju egna företagare.
  • JA77
    Thezz88 skrev 2012-09-18 19:26:50 följande:

Nagelsalogner??
    I min stad vet jag att de två största nagelsalongerna är alla egna.
    Dem har salongen ihop med hyr plats/stol av ägaren av salongen. 
    Så alla är ju egna företagare.

Absolut! Men så bor jag i en storstad där det finns flera salonger på varje gata ;)
  • BarreMarre

Ang revisor så ska du nog inte ha någon sån, utan någon som bokför. Tex en redovisningskonsult på någon redovisningsbyrå
    Hittar en massa bra på
    http://bokforing24.se/ 

Ring o kolla och förklara din situtation, så kommer du säkert billigt undan tills du får omsätning.
    I börja kan jag tänka mig att dem kan göa jobbet för ca 350 :- / redovisningsperiod.
    När du kommer igång och har lite papper så kanske det landar på ca 750 .-

Fördelar är att man tar sig fram fortare man jobbar hårdare man blir duktigare. För att man måste och för att man bryr sig.

Svar på tråden Hyra stol och vara egen företagare??