• Anonym

möjlighet ersättning missad flyganslutning?

Tacksam om någon har erfarenhet av regelverk som är relevant för detta:
    Missat anslutningsflyg från Tyskland till Sverige pga väldigt långa köer i säkerhetskontrollen när man skulle gå på anslutningsflyget. Flygbolaget informerade om att enda chansen att få åka vidare vara att köpa nya biljetter.

Det ankommande planet var  ju i tid så flygbolaget anser inte att det är deras problem att anslutningen missades och inte resebyrån heller. Kan det finnas någon möjlighet att få ut ersättning av någon inblandad? Kan inte se att det står något om den här situationen i hemförsäkeringen.

• Svar på tråden möjlighet ersättning missad flyganslutning?
  • Happymom

Var det flera som åkte samma sträcka som er som missade?

Vi kom också i sista minuten efter att ha åkt transfer 2 h och köerne i passkontrollen tog dryga timmen(!!!) Vi han dock, men jag hade gått lös på Charternolaget om vi inte gjort det.

• Anonym
    Happymom skrev 2012-09-13 12:05:23 följande:
    Var det flera som åkte samma sträcka som er som missade?

Vi kom också i sista minuten efter att ha åkt transfer 2 h och köerne i passkontrollen tog dryga timmen(!!!) Vi han dock, men jag hade gått lös på Charternolaget om vi inte gjort det.

Vet inte om fler missade. Tur att ni hann. Vid charter omfattas man iofs av regler för paketresor och då har man mer omfattande skydd än om man flyger reguljärt som vi.
    Flygbolaget har väl en poäng i att de inte gjort något fel (även om de kunde ha visat goodwill) men i så fall borde det ju vara själva flygplatsen jag gick på och jag har aldrig hört talas om att man kan göra det.
  • Gladskit

Jag har jobbat på resebyrå och det brukar vara så här.
    På varje flygplats sätter flygbolagen upp bestämmelser för hur lång de anser att den minsta transfertiden är.
    Där tittar de på saker som hur långa avstånden är mellan terminaler och gater mm.
    Hur lång den här tiden är varierar stort mellan olika flygplatser och olika flygbolag.

Bokar du tex en biljett från Stockholm till New York via Paris så kan de tycka att när du landar på returen så ska du ha 2,5h på dig. Sedan kan samma bolag ha en flight från Paris till Stockholm som går 45 min tidigare som du tycker att du bör hinna med. Men väljer du den så är det inte en giltig transfer och i det fallet så får du heller ingen ersättning om något händer.

HAR du en giltig transfer så är det flygbolagets uppgift att ta dig från A till B.
    Bokades de här sträckorna i samma biljett?
    Eller hade ni bokat  biljetterna separat?

• Anonym (flyg)

Det framgår inte vad det var för typ av resa? Hade ni bokat reguljärbiljetter och det var med SAMMA bolag hela vägen bokat i en och samma beställning och inte en separat biljett från Tyskland till Sverige?

Jag har missat anslutning i Aten där Lufthansa var bolaget mellan Göteborg och Aten, från Aten var det dock ett annat bolag så där blev det till att boka nya biljetter. Vi fick tillbaka utlägg från försäkringen på kreditkortet så det gjorde oss inget :)

Men har ni boka EN biljett med mellanlandning i Tyskland för fortsatt färd till Sverige ska ni ju få ersättning, det gäller dock inte om det var en separat resa och er första biljett  avslutades i Tyskland. 

Svar på tråden möjlighet ersättning missad flyganslutning?