• TessaLove

Varför ska studenter ha alla extrajobb!!!

Jag är arbetslös...har verkligen 0 pengar....vill söka extrajobb!
    Dock så ska det hela tiden vara studenter som får söka dessa jobb...varför det? Behöver de inte ge studenter lika mycket betalt eller varför är det så? Jag menar om jag vill ha ett extrajobb så kan väl jag få söka det. Det är väl mitt problem ifall jag inte har något annat vid sidan om.

Någon som har ett konkret svar på varför det är så här? 

• Svar på tråden Varför ska studenter ha alla extrajobb!!!
  • LittleMissSunshine

Jag tror att det beror på att de vill vara säkra att du stannar i ett par år som ju ändå en utbildning tar. Får jag anta att du kommer fortsätta söka heltidsjobb även om du skaffar ett extrajobb? För risken är ju då att du kanske inte stannar så länge. Sedan är det viktigt för studenter att komma in på arbetsmarknaden inför framtida chanser att få jobb. Efter examen osv. Jag önskar att jag hade tagit ett extrajobb under mina studier, då kanske jag inte hade haft problem med att hitta ett nu inom mitt utbildningsområde. Men jag kan förstå vad du menar, när man är i desperat behov av pengar. 

• Mattenörd

Kan väl ha flera anledningar. Många såna jobb är ju en fördel om du har kunskaper inom ex. Ekonomi men det kröver inte en riktig examen varpå de vänder sig mot de fortfarande är under utbildning. Dessutom kan det ju vara ett sätt för företagen att knyta kontakter som de sedan kan ta in på andra jobb när de är klara. Ett annat perspektiv är väl att även de som söker arbetskra vill profilera sig så att de som söker extrajobb hittar deras annons. Är det extrajobbpå ovestämt antal timmar kanske de också tänker att en student med tre år kvar kan tänkas stanna längre än någon som inte gör något annat som fortsätter leta andra jobb. Men inget av det här betyder ju att du är förbjuden att söka jobben. Beroende av deras motiv kan det ju hända att du blir kontaktad ändå.

• riboflavin

Nej, det handlar om att för att något ska kunna kallas för ett "extrajobb" så ska man vid sidan av det ha en annan huvudsaklig sysselsättning. Som arbetslös har du inte det och då kan ex. ett bemanningsföretag inte anställa dig på de premisser som gäller för just ett extrajobb.

Det har med lagstiftning och kollektivavtal att göra, reglerna för visstidsanställningar är inte lika hårda om den anställde är studerande eller ha annan sysselsättning. På så sätt kan företagen komma undan med att slippa fasta scheman och behöver inte garantera folk jobb.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • TessaLove

Jo, det är just detta som riboflavin skriver som jag misstänkt. 

Självklart söker jag alla jobb jag tycker passar...även om de skriver att man ska vara student eller inte.
    Jag ångrar också att jag inte jobbade extra under min studietid.
    Jag är även gravid så jag har nån slags psykisk spärr vad gäller vissa jobb klart.
    Åh, jag är så attans sugen på att få jobba och tjäna pengar. Får inget från a-kassan heller. Så fort jag tror jag ska ha tid (man tror man ska vara så ledig som marbetslös...men jag har nog aldrig haft så mycket att göra) så blir dottern sjuk och får vara hemma med mig. Det är självklart synd om henne och jag är mer än gärna hemma med henne. MEN...får ju aldrig tid att sätta mig ner i lugn och ro. 

• Selaine

Kan du ta en högskolekurs och sen söka extraknäck och satsa på extraknäcket?

• MickeN1973

Det gäller när det handlar om bemanningsföretag.
    De får endast anställa på timmar, om personen har annan sysselsättning.

• TessaLove

Nja, Selaine. Jag vill inte studera mer nu. Jag ska hitta praktikplats istället och satsa på att få in erfarenhet på olika ställen. Man får ju bidrag från försäkringskassan då. Även ifall jag skulle hamna på intervju och de skulle gilla mig. Satsar man ju helt klart på någon som inte ska ha barn de närmaste halvåret, tror det är bättre att söka jobb efter mammaledigheten...

Svar på tråden Varför ska studenter ha alla extrajobb!!!