Hembesök av kronofogden - Utmätning
Vad kollar dom efter när dom är här? Rotar dom runt bland ens grejjer eller hur funkar hela utmätningsprocessen? Vad tar dom osv osv.?
Vad kollar dom efter när dom är här? Rotar dom runt bland ens grejjer eller hur funkar hela utmätningsprocessen? Vad tar dom osv osv.?
Ingen aning.. men står det inte på deras hemsida?
Rent logiskt tar dem det som är värt något.
Bil, Tv, stereo, tavlor, dyra kläder och väskor mm
Detta hitta jag på hemsidan
Viss egendom kan Kronofogden inte utmäta, t.ex. för att du eller din familj anses behöva den för att klara ert uppehälle. Sådan egendom kallas beneficieegendom. Vad som räknas som beneficieegendom avgörs från fall till fall. En och samma typ av egendom kan alltså räknas som beneficieegendom i ett fall men inte ett annat. Det är dock vanligt att följande egendom räknas som beneficieegendom:
Jo jag vet ju vad dom utmäter så men tänkte på gamla tv/datorer osv osv.? Går dom husesyn rejält, dvs. rotar och sånt eller?
Mina föräldrar har haft hembesök och dom har inte rotat. Dom har inte gått in i mitt dåvarande rum utan den dörren har dom lämnat stängd, nu var jag dock myndig så det kanske hade något med saken att göra. Dom har bara kollat vad som fanns, dom tog ingen tv eller något sånt för dom var för gamla och det finns inget övervärde i dom. Mina föräldrar har varit med om det två ggr och dom har aldrig varit otrevliga utan väldigt trevliga och respektfulla.
Om din sambo eller make har skulder hos Kronofogden anses han eller hon äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att allt som finns i er gemensamma bostad kan utmätas, om du inte på något sätt kan bevisa att det är ditt.
Om du bor ihop med någon som har skulder hos Kronofogden tar du inte över någon av den personens skulder. De kan dock ändå påverka din ekonomi eftersom din inkomst och dina kostnader ju är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din makes eller sambos lön ingår därför dina uppgifter i beräkningen.
Om ni äger en fastighet tillsammans kan Kronofogden besluta att din makes eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. I så fall beslutas vanligen att hela fastigheten ska säljas. Vid försäljningen får du de pengar som kommer från din andel.
Om din sambo eller make har skulder hos Kronofogden anses han eller hon äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att allt som finns i er gemensamma bostad kan utmätas, om du inte på något sätt kan bevisa att det är ditt.
Om du bor ihop med någon som har skulder hos Kronofogden tar du inte över någon av den personens skulder. De kan dock ändå påverka din ekonomi eftersom din inkomst och dina kostnader ju är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din makes eller sambos lön ingår därför dina uppgifter i beräkningen.
Om ni äger en fastighet tillsammans kan Kronofogden besluta att din makes eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. I så fall beslutas vanligen att hela fastigheten ska säljas. Vid försäljningen får du de pengar som kommer från din andel.