• KimPossible

Göra saft på lingon?

Jag fick några kilo lingon idag, och eftersom vi redan har en del sylt samt frysen full av annat funderade jag på att göra någon slags lingonsaft- dricka istället. 

Någon som har något bra recept? Jag har fått ett tips om att blanda med äpplen (som finns i överflöd här hemma), men hur gör man? Vilka mängder? Vilka andra bär kan passa ihop?

Måste man köra med natriumbensoat, eller finns det andra tips för att inte den ska mögla?

Tack på förhand! Glad 

• Svar på tråden Göra saft på lingon?
  • Ramborg

Jag har tyvärr inget saft-tips. Men lingon är ju konserverande av sig själv (fast vad i lingonen som gör det, vet jag inte). Så om du har lite socker i också och steriliserar flaskorna ordentligt borde du inte behöva NaB.

42.
  • KimPossible

Försökte googla, men hittade mest tips på "gammal" lingondricka. Jag vill helst ha något mer saftliknande.

Aha, lingonen är alltså lite konserverande i sig själva, intressant! Tack för tips! Jo, lite socker i får man väl ha om det ska bli saft, och sterilisera flaskor hade jag tänkt att göra. Hittade "riktiga" gamla saftflaskor i vedboden (av alla ställen!) bakom en trave takpannor, återstår att se om de går att göra rena. Annars får det bli nyinköp. 

• tjej87

Frys in saften om du är orolig för att den möglar. Vi fryser alltid all saft vi gör och sen tas en plastlåda fram i taget, saften tinas och häls över på flaska :) Något recept på lingonsaft har jag dock inte...

• RoadRunner

Jag kör alltid mina lingon i saftmajan med lite socker och sen fryser jag i lagom stora påsar/burkar. Typ 4-5l lingon ca 0,5 kg finsocker med i majan, sen ner i frysen när det svalnat lite. Sen sockrar jag till vid behov, står sig tinad ca 3 dagar. Lingon och jordgubbar är gott men jordgubbar är ju lite svårt att få tag på nu.

A clever person solves a problem. A wise person avoids it. - Albert Einstein
  • KimPossible
    tjej87 skrev 2012-09-13 19:30:31 följande:
    Frys in saften om du är orolig för att den möglar. Vi fryser alltid all saft vi gör och sen tas en plastlåda fram i taget, saften tinas och häls över på flaska :) Något recept på lingonsaft har jag dock inte...
    Smart tips, tack! Vi får rensa i frysen, tror jag bestämt. 
  • KimPossible
    RoadRunner skrev 2012-09-13 19:31:50 följande:
    Jag kör alltid mina lingon i saftmajan med lite socker och sen fryser jag i lagom stora påsar/burkar. Typ 4-5l lingon ca 0,5 kg finsocker med i majan, sen ner i frysen när det svalnat lite. Sen sockrar jag till vid behov, står sig tinad ca 3 dagar. Lingon och jordgubbar är gott men jordgubbar är ju lite svårt att få tag på nu.
    En saftmaja kommer jag ihåg att mamma hade, men den tror jag hon har slängt. Du vet inte hur man gör för att koka den i vanlig kastrull, hur länge och så där?

Gud, jag känner mig lite blond nu, men det här är nytt för mig.  
  • RoadRunner

Om du ska koka i vanlig kastrull så sätt bara så mycket vatten att det täcker ca 2/3 av lingonen och ha på socker i samma mängd 0,5 l. Krossa med en potatisstamp för att få ut saften lite snabbare om du inte orkar vänta ut att dom sprickervav värmen. Låt stå på låg värme några timmar och sen svalna innan du silar. Sen kan du ju göra råsaft så att du stampar lingon och socker och häller på kokande vatten så att det täcker och låta stå i ett dygn svalt. Båda dessa varianter blir ju lite svagare än saft ur majan men god ändå. Jag gillar inte konserveringsmedel så jag fryser all min saft utan nåt annat än socker i.

• RoadRunner

Jag sötar hellre saften när jag blandar den då blir den inte för söt. Lite socker tycker jag att behövs redan vid saftningen men hur mycket är en smaksak.

• KimPossible
    RoadRunner skrev 2012-09-13 19:41:49 följande:
    Om du ska koka i vanlig kastrull så sätt bara så mycket vatten att det täcker ca 2/3 av lingonen och ha på socker i samma mängd 0,5 l. Krossa med en potatisstamp för att få ut saften lite snabbare om du inte orkar vänta ut att dom sprickervav värmen. Låt stå på låg värme några timmar och sen svalna innan du silar. Sen kan du ju göra råsaft så att du stampar lingon och socker och häller på kokande vatten så att det täcker och låta stå i ett dygn svalt. Båda dessa varianter blir ju lite svagare än saft ur majan men god ändå. Jag gillar inte konserveringsmedel så jag fryser all min saft utan nåt annat än socker i.
    Oh tack! {#emotions_dlg.flower}

Tror du man ska prova en del med äpplen i också, eller blir det godast med bara lingon?  
  • RoadRunner

Hmm smaksak gillar äppelsaft för sig och lingonsaft för sig... Och det blev du inte hjälpt av:)

• KimPossible
    RoadRunner skrev 2012-09-13 19:44:29 följande:
    Jag sötar hellre saften när jag blandar den då blir den inte för söt. Lite socker tycker jag att behövs redan vid saftningen men hur mycket är en smaksak.
    Det är nog också ett bra tips, vi gillar inte alltför söta saker.
    RoadRunner skrev 2012-09-13 19:55:57 följande:
    Hmm smaksak gillar äppelsaft för sig och lingonsaft för sig... Och det blev du inte hjälpt av:)
    Haha! Nej, men då kanske vi ska låta bli att blanda. Vi gjorde för några år sen en kallpressad äppelsaft som var helt ljuvlig, tyvärr har jag tappat bort receptet. Får försöka få fram det och göra en separat saft på äpplena istället.

• lilleskutto

Så här gör jag min saft:
    3kg bär
    4liter vatten
    4 kg vanligt strösocker
    Koka upp vatten
    Häll det sedan över bären och låt stå svalt i ett dygn.
    Sila bort bären och häll i allt socker. Blanda ordentligt tills allt socker lösts upp.
    Häll upp i flaskor/plastbyttor och frys in.

Något jag lärt mig under åren är att ju fler sorter bär man blandar desto godare blir det :)

Svar på tråden Göra saft på lingon?