• Åsa 82

ensam IVF-tjej

usch var på AW idag med 4 tjejer från jobbet...
    Samtalet kommer såklart in på att få barn och bilda familj.

En av tjejejerna säger "jag drömmer om att få 3 barn och sen ska jag få mina barnbarn och vi ska bo i ett hus på landet med en massa husdjur och ha det så mysigt....bla bla bla. Fast man vet ju aldrig, man kanske inte ens kan få barn"

En annan tjej svarar: "nej, men då är det ju bara att adoptera eller fixa så det blir mysigt ändå"

Åhhh fy fan jag känner mig så ledsen nu och bara gråter.Jag vet att det bara var en kommentar som inte var riktigt till mig. (och 2 av dessa tjejer vet inte om min IVF-resa) men ändå är jag så överkänslig och tar åt mig.      

• Svar på tråden ensam IVF-tjej
  • Aaliyah

Stackars dig, folk tänker sig inte för. Kan du inte berätta för de två som inte vet, så att de vet att de gör dig ledsen med sitt tjat?

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • åskmolnet

Jag känner igen mg i det du beskriver. Igår vid lunch diskuterade mina kollegor livligt valet av napp till sina små bebisar. Vitt och brett, till höger och vänster. Jag är den enda som inte har barn och ingen vet om att vi kämpar med IVF och hela den cirkusen. Vid sådana samtal slutar det alltid med att jag tyst försvinner ut till datorn för att kolla mejlboxen. Suck...

• Åsa 82

Ja, det är jättetufft att hela tiden bli påmind om sin situation.

men som Aaliyah skriver det kanske ibland skulle vara bra att berätta vad vi går genom så att andra förstår..

Jag är egentligen inte ledsen eller besviken på mina kollegor för de vet ju inget... Men det gjorde ont ändå att bli påmind om sin situation och om andras "lätta syn" på det.

• åskmolnet

Ja, men det tar emot på ngt sätt...

hur länge har du varit i "IVF-branschen"? Min "superblastocyst" (FET) valde att lämna skeppet idag med en rejäl mens och mensvärk. USCH!

• åskmolnet

HAr bara berättat för de närmaste (familj+ sambos familj). Någon kompis vet om att vi försöker att skaffa barn, men att det tar tid. Ja, varför ska det vara så egentligen? Antagligen får man stöd om man berättar om sina svårigheter. Alla har ju något som man kämpar med här i livet....

• Sustain

Alltid finns det någon eller någonting som påminner oss, eller hur! Tyvärr finns det så mycket nackdelar med att vara öppen och berätta. Tycker de inte synd om oss tror de sig veta precis hur man känner... Jag har funnit styrka i att behålla den delen av mig gentemot andra som inte handlar om det. Öppenheten har bara sårat mig. Men det är jag och mina erfarenheter!

• åskmolnet

Från de få människor jag berättat för har jag bara fått oerhört viktigt stöd. Men personera är som sagt få. Är det ngn som har tagit professionell hjälp hos kurator/psykolog?

• Aaliyah

Om man inte berättar för folk så får man aldrig höra historierna om deras svårigheter att skaffa barn. Många fler än man tror har gått igenom IVF.

I can only please one person per day. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • åskmolnet

Kanske är det vanligare än man tror att folk har svårigheter att bli gravida. Väntan är svår tycker jag och jag ältar mycket och blir avundsjuk på andra. Det är svårt eftersom jag inte trodde jag hade så "mörka"sidor...

Svar på tråden ensam IVF-tjej