• Idaped

Köpa bärsele

Funderar på att köpa en bärsele men liksom allt annat inom babyvärlden finns det en djungel av bärselar!
    Därför vänder jag mig till er om tips och råd, 

Vad har ni för några bärselar? vad ska man kolla efter? är de dyra bättre än de billiga? etc. 

Alla tips är välkommna :)       

• Svar på tråden Köpa bärsele
  • Kusin Vitamin

Jag har precis köpt en Ergo och tycker den är grym, inte trött i ryggen alls efter att ha burit henne, 7-mån bebis, på ryggen i 3-4h. Köp inte en Baby Björn...

• Kusin Vitamin

Ett till tips...gå in i nån babybutik och provbär flera. Så kan du ju leta begagnat sen om du vill komma billigare undan men ändå fått prova.

• Winterfell

Jag rekommenderar en ergonomisk bärsele både för din skull och för bebisens skull. 
    I en ergonimisk sele sitter barnet med benen brett isär i grodposition med lätt krökt rygg som avlastar bäckenet vilket är den naturliga ställningen för småttingar.

Jag använde en sele som heter Manduca. Den var helt suverän! Bra för bebisen men också superskön att bära i.

Den mest populära selen (och dyraste) är BabyBjörn. Det är ett gammalt, välkänt märke som haft måånga långa år på sig att marknadsföra sig, och många vet inte om att det finns alternativ.

Skillnaden mellan en BB och en ergonomisk sele är dels att bebisen hänger i den med benen rakt ner och all tyngd hamnar på bäckenet samtidigt som ryggen blir böjd i en felaktig vinkel. För dig som bärare så hamnar tyngdpunkten på axlarna istället vilket gör att du kommer inte orka bära speciellt långa stunder. Du kan dessutom bara bära bebisen på magen till skillnad från de ergonomiska där du kan ha bebisen på sidan och på ryggen om du vill. 

Det beror lite på vad du är ute efter. En BB duger jättebra om du tänker bära korta stunder och bara alldeles i början. Om du däremot tror att du kommer ha användning för en bärsele längre så satsa på en ergonomisk. Du kan med lätthet bära en 2-3 åring i en sån, och det kan faktiskt vara väldigt praktiskt många gånger.

• Kampsu

Vi har haft en Beco butterfly till vår flicka tills hon var 1,5-2 år nånting (minns inte riktigt). Kan verkligen rekommendera, vi gick på fjällvandring och allt med den... Nu bär jag vår bebis på en månad i den. Det som jag tycker är bra med den är att man kan bära det mindre barnet fram så att det är vänt mot mig, kan alltid ha ögonkontakt + att det inte blir för mycket intryck för det lilla barnet. När barnet blir större kan man bära det på ryggen istället, vilket är lättare när barnet är tyngre. Om man vill kan man spänna fast barnet i selen först och sedan ta på sig selen med barnet i, som en ryggsäck ungefär. :) Vi köpte vår på Eden Baby, på deras hemsida finns mycket information om olika typer av bärselar.

• AKT83

Vi hade en gammal Babybjörn till första barnet men den användes inte eftersom man blev så trött i axlarna. Nu köpte vi en ergobaby och jag är supernöjd! Skön att ha på sig och lätt att bära i. Nu väger min bebis bara ca 6 kg ännu men jag kan bära henne låååånga stunder utan att känna av någonting. Den rekommenderar jag verkligen!

• Winterfell

För att inte göra TS jätteförvirrad så kan jag tillägga att Manduca, Ergobaby och Beco butterfly alla är ergonimiska selar och lika bra, så där handlar det mest om smaksak! Men PROVA gärna! Det kan finnas detaljer man hakar upp sig på och det är alltid bäst att ha provat olika så man vet vad man vill ha!

• Barbamama08

Har också en Ergobaby, tycker den är bra. Köp definitivt en ergonomisk!

• Norpan

Vi hade en Babybjörn med ryggplatta, vilken jag/vi var jättenöjda med. 

Svar på tråden Köpa bärsele