• Rani

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Om din kille vill ha en relation med sitt barn så tycker jag att han ska göra som mamman vill här. Detta för barnets skull. Han har prioriterat bort mamman en gång genom att välja dig men nu måste han visa att han är beredd att prioritera sitt barn. Det är inte värt det för honom att ta strid för att du ska träffa hans bebis. Då kanske han kastar bort relationen till sin dotter. Jag tycker också att han är skyldig mamman att följa hennes önskemål med tanke på hur han svikit henne.

För din del gäller det ju att inte ta detta personligt. Mamman hade ogillat dig vem du en var just för att din kille valt dig. Men du får nog stå ut med attt ligga lite lågt nu för dun kille och hans barns skull. Det är en komplicerad situation som du hamnat i och du måste vara lite smidig. När din kille har byggt upp en god relation till sitt barn och mamman fått lite perspektiv så kommer hon säkert mjukna och släppa in dig i barnets liv. Ge henne tid att läka sina sår.

• Rani
    Anonym ("styvmamma") skrev 2012-09-14 00:18:04 följande:
    1. Det håller jag med om! Men man kan inte vara tillsammans med någon som man tappat känslor för eller som man inte älskar längre. Det känns lika fel, tycker jag. 2. Jag sa aldrig att jag skulle åka hem till henne. Det vill jag inte, det var mest som min pojkvän sa för att se hennes reaktion tror jag. 3. Jag vet att det är väldigt stort att få barn, har själv en ettåring. Så jag vet. Men jag låter ändå min dotter träffa sin pappa och vara hos han och hans flickvän, min dotter måste ju få träffa sin pappa? Jag skrev att jag kan förstå att hon "hatar" mig, men hon behöver ju inte kalla mig idiot och säga att barnet inte får vara här. Det jag undrar är hur hon tänker det ska bli längre fram. Ska dottern aldrig få komma hit?

Hon tänker inte så långt just nu. Hon är arg, förbannad och sviken. Låt henne få vara det. Om din kille och du sköter detta på ett smidigt sätt så kan hon förhoppningsvis komma över det och barnet kan bygga upp en god relation tillsin pappa och så småningom kanske också träffa dig.
  • Rani
    Anonym ("styvmamma") skrev 2012-09-14 01:37:14 följande:
    HEMSKT RENT VAD FOLK ÄR #?%¥&$%*!!! Läs för fanken mitt inlägg en gång till! Jag ville inte ha en massa predikan om hur "skitigt" gjort det var av min pojkvän att göra så, men GJORT ÄR GJORT! Som jag skrev, man KAN INTE styra över sina känslor. Skriv inte att JAG ska sätta mig in i hennes situation, jag har haft det ännu värre med min dotters pappa än den här situationen. Men jag låter åtminstone han få ha henne nu! Det är just det jag undrar, om hon ska vara såhär alltid? Att inte låta deras dotter få vara hos sin pappa. Herregud vad ni är aggressiva, folk! Tagga ner är vad ni borde göra, bli inte så hysteriska!

Men mamman är ju ok med attpappan träffar barnet? Då kanhan bygga upp en relation vilket är det viktigaste just nu. Mamman är arg och sviken och tänker nog inte så långt fram. Ni får spela enligt hennes regler om ni vill att det ska funka. Och det verkar ju innebära att pappan träffar sitt barn och håller dig utanför tills vidare. Ni kan bara hoppas att detta får mamman att så småningom ändra sig. Ta inte upp detta med henne nu!
  • Rani

För att svara på din fråga. Nej, om föräldrarna så småningom har vv och delad vårdnad så kan inte mamman styra var pappan tar barnet eller vem barnet träffar. Det är upp till honom på hans veckor. Men det blir ju först när barnet är typ 3 år. Då kan det börja bo hos pappan längre perioder. Tills dess får han nog rätta sig efter mamman. Ska de ha delaf vårdnad? Ska killen vara föräldraledig?

• Rani
    Furstinna skrev 2012-09-14 12:19:03 följande:
    Ts: nej hon kan inte neka när barnet är så pass gammalt att pappan kan ta med dottern därifrån. Men hon kan ha önskemål och efter vad hon fått gå igenom tycker jag det minsta ni kan göra är att tillgodose.

Ge henne lite andrum. Hon är nybliven mamma och detta var verkligen inte vad hon trodde skulle hända. Hon är förmodligen helt förkrossad och förtvivlad. Pressa inte henne, begär inte att hon ska se framåt och ge er svar. Låt det ta sin tid! Pappan får träffa barnet och de räcker gott väl ett tag framåt.

Håll dig helt utanför för allas skull.

• Rani
    Anonym skrev 2012-09-14 12:54:57 följande:

Han behöver inte alls rätta sig efter mamman. Han kan se till att få ett fastställt umgängesschema, antingen genom att ta hjälp av familjerätten för att diskutera med mamman eller genom att han stämmer henne. Han behöver inte vänta tills barnet är tre år för att få övernattningar eller för att få ha barnet hemma hos sig utan att mamman kan bestämma över det. Motsätter sig mamman det kommer hon ändå att tvingas ge med sig.

Till en början med och när barnet är så här litet blir det troligtvis inte tal om övernattning, men han lär få dagumgänge utan mammans närvaro och med lite upptrappning även få övernattningar även om det inte blir så många nätter som en vecka i taget. Det där med 3 år är en sanning som florerar här på FL, men som i verkligen livet inte alls alltid är skrivet i sten.  Mamman kommer inte kunna neka umgänge eller kunna styra över vilka som umgås med barnet på pappans tid.

Det jag menade med att "rätta sig efter mamman" var att om de får hjälp av familjerätten att upprätta ett umgängesschema så kommer de naturligtvis lyssna på mamman som har vårdnaden och ta hänsyn till hennes önskemål då det är ett spädbarn det handlar om. Rent krasst kan hon ju ställa till ett helsike och förvägra pappan att träffa barnet om han inte är lite smidig i den här situationen. visst kommer han kunna gå via familjerätten och så småningom få träffa barnet ändå, men det blir ju betydligt mer komlicerat.
  • Rani

Men TS, varför måste du jämföra vem som haft det värst? Det finns ju alltid någon som har det värre i alla situationer. Men för det måste man ju kunna ha förståelse för andra människor? Du har haft det svårt ja. Men mamman har det också svårt och jag förstår inte hur man inte kan förstå det och visa lite empati.  

• Rani
    Anonym (seen it before) skrev 2012-09-14 18:55:46 följande:
    Mamman låter pappan träffa barnet så länge det sker på hennes villkor. Hon var positivt inställd till övernattning tills hon fick höra att TS skulle vara där, då var det stopp. Men oavsett så skadar det ju i så fall inte att gå till familjerätten för att få till ett umgängesavtal och om det inte fungerar stämma mamman. Är det så fel att barnet får umgås med sin pappa utan mamman hängades över axeln så lär han ju inte få umgås med barnet själv. Min erfarenhet är dock att han kommer få umgängesrätt utan mammans närvaro. Begränsad till att börja med, men med upptrappning och efter ett tag även inkluderat övernattningar. Så jag rekommenderar TS att säga åt sin sambo att inte låta sig kontrolleras av sitt ex, utan se till att få sina och barnets rättigheter till umgänge i ett skriftligt avtal.

Det kan han ju göra och har rätt till. Men är det bara jag som ser början på en mångårig infekterad relation mellan föräldrarna här? Är det inte bättre att vara lite smidig och bygga upp en god relation? Inte minst för barnets skull.
Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman