• Dragonball

får inte träffa min fästmans dotter för biomamman

Hon har just blivit mamma. Tagga ner. Jag lät inte någon hålla i min unge förutom pappan första tiden. Skulle klöst ögonen ur någon främmande tjej som skulle kräva att se mitt barn.

Och jag är styvmamma så kan sympatisera. Låt det gå något år. 

• Dragonball

Barnet bör INTE bo ifrån sin mamma såhär tidigt. Då får de helt enkelt flytta ihop igen. Ni får tänka på vad som är bäst för barnet och inte bara kräva henne på barnet. Lite empati kanske?

• Dragonball
    Anonym (seen it before) skrev 2012-09-14 17:15:12 följande:
    TS, säg till din sambo att ringa familjerätten på måndag för att få till samarbetssamtal och ta fram ett skriftligt umgängesavtal. Det är enklare för alla parter och minskar risken för konflikt om det är tydligt vad som gäller. Om biomamman vägrar, kontakta en advokat och stäm henne. Vänta inte av snällhet på att hon ska ändra sig, det kommer inte ske inom den närmaste tiden och ju längre det går desto mer kan hon hävda att han inte brydde sig och inte har knytit an till barnet.

Den här biomamman har redan visat att hon inte kan se förbi sina egna känslor (som by the way är fullt berättigade) och fokusera på vad som är bäst för barnet. Hon vill begränsa och kontrollera umgänget pg av att hon är arg på honom och dig. Det kommer inte bli bättre med tiden så agera nu! 

Det sagt så är det inte du som ska agera, det är din sambo. Du ska hålla dig i bakgrunden. Vill inte biomamman ha dig i sitt hem eller träffa dig ska hon inte behöva det heller. Däremot har hon ingenting att säga till om vem som träffar barnet under pappans umgängestid. Men så länge han låter henne bestämma över när och var umgänget ska ske kommer hon kunna kontrollera honom. Så vänta inte med att ta tag i att få till ett reglerat umgänge.
    Javisst, ring familjerätten. De lär knappast skilja ett 2 månaders spädbarn från sin mamma. Vänta tills ungen är några år innan växelvist boende. Brukar familjerätten tycka.
  • Dragonball
    Anonym skrev 2012-09-14 19:33:46 följande:
    Men är det bäst för barnet att vara ifrån sin mamma och bo ihop med sin pappa + partner över natten? Det tror inte jag. Barnet är 8 veckor gammalt och behöver än så länge bara en anknytningsperson. Om pappan hade funnits där så kanske det hade funkat om mamman hade försvunnit över natten, men att byta omsorgsperson, hem och därtill slänga in TS i mixen, tror inte jag är bäst för barnet.

Däremot så tycker jag att han ska kontakta familjerätten, men då kommer han också bli upplyst om att övernattningar kanske borde vänta ett tag, i alla fall tills han skapat en relation till barnet och barnet till honom.
    Precis det jag ville svara, men bättre.
Svar på tråden får inte träffa min fästmans dotter för biomamman