Iam skrev 2012-09-14 12:59:48 följande:
Som vanligt ska alla gå in och attackera TS.
Hörrni, man kan vara saklig och framföra en ärlig åsikt utan att vara otrevlig.
TS.
Även om du i din sits inte vill ha förståelse för mamman, (för det är vad jag tror det handlar om, att du inte vill för det innebär att du måste ta på dig ett visst ansvar) så kan dom flesta kvinnor ha det. Hon blev lämnad av mannen hon älskar när hon var gravid med hans barn.
Tycker inte alls det är konstigt att hon inte är arg på honom, hon älskar honom och hoppas förmodligen fortfarande på att han ska "komma till sans" och gå tillbaka till henne. I hennes värld är DU det enda hotet mot hennes familjelycka. Du är ensam den som står i vägen. För om hon skulle lägga del av ansvaret på sitt barns pappa skulle det innebära att chanserna för att få tillbaka honom minskar, och det orkar hon nog inte tänka på nu.
Så försök se situationen för vad den är. Du har familjen som hon trodde hon skulle få, det svider i henne och du är boven.
Sen om vi ska vara krassa så är det självklart så att när din sambo får umgänge, så kan inte mamman säga vare sig bu eller bär om vem som får träffa barnet eller var han och barnet bor.
Om din sambo nu, i inledningsskedet, sköter det här snyggt och inte gnider in dig i hennes sårade hjärta så kommer det förmodligen funka bättre sen. För även om din sambo har rätt att låta dig träffa barnet och rätt att bo med dig undertiden... så kommer det inte flyta på smärtfritt om mamman protesterar.
Så mitt tips är att din sambo är neutral gentemot mamman när dom träffas. Visa inga känslor gentemot henne, för det gör att hon hoppas och blir än mer besviken. Han ska heller inte prata om dig, för det är att strö salt i hennes öppna sår. Han är där för sitt barn och det är där fokus ska ligga, enbart.
När det sen är läge för längre umgänge så behöver ni fortfarande inte gnida in att ni ska ha det tillsammans. Frågar mamman så är din sambo ärlig, men frågar hon inte behöver ni inte gno in det.
Ha lite sympati, utan att för den sakens skull låta allt styra hela ert liv. Det finns en balansgång och den är värd att balansera på så här i början.
Fast du kan ju helt omöjligt veta om mamman vill ha tillbaka pappan eller har känslor för honom, eller om hon bara håller gid min i elakt spel.
Jag vet att ni bonusmammor gärna vill tro att exen sitter och trånar efter era partners men riktigt så är inte alltid verkligheten.