• Barbamamah

Ang vårdnad om barn

Skriv inte på papper om gemensam vårdnad och låt han gå till rätten för det om han är intresserad.

• Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-16 10:52:19 följande:
    Varför?

För att hon kan. Nej, men gemensam vårdnad förutsätter att föräldrarna kan samarbeta vilket inte verkar vara fallet här och då kan det vara bäst med enskild vårdnad. Om han är missnöjd med detta kan han alltid stämma ts på vårdnaden och kanske skulle rätten anse att det bästa är gemensam vårdnad, kanske inte.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-16 14:49:21 följande:
    Barnet är 16 månader och pappan har bott med barnet de senaste månaderna tills nu.... Varför skulle han nekas vårdnad?

Fast nu handlar det om vårdnaden för barnet som inte har fötts än.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:26:08 följande:
    Nejdå. Vårdnad kan han få ändå. Av den enkla orsaken att en förälder inte ska kunna ta vårdnad eller förhindra vv genom sabotera samarbetet. Så brist på samarbete utesluter ingenting.

Vårdnad och boende/umgänge är separata saker. Gemensam vårdnad kräver att föräldrarna klarar av att samarbeta, åtminstone någorlunda, för att det ska fungera och vara lämpligt. Det säger sig självt att det blir omöjligt i längden att ha gemensam vårdnad om föräldrarna inte kan enas om någonting över huvudtaget. Men att ena föräldern har enskild vårdnad utesluter inte växelvis boende egentligen och föräldern med enskild vårdnad har inte rätt att neka barnet umgänge med den andra föräldern.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:38:27 följande:
    Du behöver inte föreläsa för mig, jag har klart för mig vad skillnaden är. Och jag upprepar att ett dåligt samarbete inte utesluter varken vårdnad eller vv.

Vid grava samarbetsproblem är gemensam vårdnad i princip en omöjlighet.
  • Barbamamah
    Anonym skrev 2012-09-27 18:38:27 följande:
    Du behöver inte föreläsa för mig, jag har klart för mig vad skillnaden är. Och jag upprepar att ett dåligt samarbete inte utesluter varken vårdnad eller vv.

Och dessutom inte för barnets bästa.
Svar på tråden Ang vårdnad om barn