• Anonym

Ang vårdnad om barn

Ja han kan strida för gemensamvårdnad, och han lär få det när han har det med ert första barn.
    Varför väljer du honom som pappa till ytterligare ett barn?

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-14 11:54:32 följande:
    fast han inte ens vill ha barnet från början ??
    Vad har det med saken att göra??
    Jag ville inte ha nåt av mina barn när jag fick veta att jag var gravid. Har jag då ingen rätt till dom nu?
  • Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-14 11:54:32 följande:
    fast han inte ens vill ha barnet från början ??
    Tänk på barnet inte dig själv. Fy använda såna låga saker. Stackars barn.
  • Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-16 10:33:00 följande:
    vadå stackars barn??! fel att jag inte vill ha delad vårdnad när pappan inte vill ha med barnet o göra utan bara vill jävlas med oss??
    Pappan VILLE inte ha med barnet att göra, nu har han ändrat sig, och barnet är inte ens född än.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-16 10:42:52 följande:
    Skriv inte på papper om gemensam vårdnad och låt han gå till rätten för det om han är intresserad.
    Varför?
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-16 11:00:49 följande:

För att hon kan. Nej, men gemensam vårdnad förutsätter att föräldrarna kan samarbeta vilket inte verkar vara fallet här och då kan det vara bäst med enskild vårdnad. Om han är missnöjd med detta kan han alltid stämma ts på vårdnaden och kanske skulle rätten anse att det bästa är gemensam vårdnad, kanske inte.
    Sakta i backarna. Barnet har en pappa som vill vara delaktig och som vill ha del i vårdnaden. Att de inte kan samarbeta är kanske för att ts vägrar pappan del i vårdnaden.

Visst kan, och bör, pappan stämma ts på hela köret, alltså vårdnad, boende och umgänge. Gärna interimistiskt så att ärendet hanteras skyndsamt och det blir ett snabbt preliminärt beslut om umgänge, vårdnad och boende.

• Anonym
    Litet My skrev 2012-09-16 14:48:04 följande:

Instämmer till fullo.

Att inte ha GV från början är ju inte skrivet i sten att det alltid behöver vara så. Sedan om pappan engagerar sig och allt fungerar och flyter på kan det vara en bra grej att fundera på GV. Tycker jag. 
    Barnet är 16 månader och pappan har bott med barnet de senaste månaderna tills nu.... Varför skulle han nekas vårdnad?
  • Anonym

som nån sa, skriv inte på gemensam vårdnad utan låt honom gå till rätten om GV.
    ÄR han verkligen intresserad så kommer han gå till rätten och troligtvis få igenom det men då finns det i alla fall indikation på att han nu blivit intresserad och vill ha barnet lika mkt som du.
    Går han inte till rätten för att "det är jobbigt" elelr liknande så har han ju inte intresset utan vill bara ha GV för att jävlas!

Jag tror att om man verkligen vill något så ger man sig inte utan man kämpar för det! Så vill han ha GV kommer du se honom kämpa för det! Man ger inte upp bara för att du inte skriver på ett papper...    

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-16 14:59:47 följande:

Fast nu handlar det om vårdnaden för barnet som inte har fötts än.
    Jasså? Men har de gemensam om ena får de det om andra också så klart.

• Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-27 17:31:09 följande:

alltså du verkar ju inte veta vad du snackar om människa!? blir så lack på människor som du.. han valde att lämna oss för jag inte ville göra abort för honom ! hota att flytta annars. han har varit med på heltid i tror månader innan dess har jag tagit hand om vår son och detta barn vill han inte ens ha bara för att jävlas han ska ha gemensam vårdnad o jag vet detta ej kommer funkar! inte så jag tar bort umgänge mm från gång för de gör jag inte. vill inte ha ultraljud bilder eller veta hur varken jag eller bebisen i magen mår för han skiter i det de har han sagt rakt ut. men att han kanske nångång i framtiden kan lära sig acceptera o älska bebisen i! ja o en massa skit mer. önskar att jag kunde få missfall har jag med fått höra. kul.. så exakt vad fan menar du han ska stämma mig på? vårdnad mm??!
    Inget av detta påverkar hans möjligheter att få delad vårdnad.
  • Anonym
    Anonym (orolig mamma) skrev 2012-09-27 18:18:19 följande:
    nej men det förutsätter ju att man ska kunna samarbeta med varann vilket vi inte kan
    Nejdå. Vårdnad kan han få ändå. Av den enkla orsaken att en förälder inte ska kunna ta vårdnad eller förhindra vv genom sabotera samarbetet. Så brist på samarbete utesluter ingenting.
  • Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-27 18:34:17 följande:

Vårdnad och boende/umgänge är separata saker. Gemensam vårdnad kräver att föräldrarna klarar av att samarbeta, åtminstone någorlunda, för att det ska fungera och vara lämpligt. Det säger sig självt att det blir omöjligt i längden att ha gemensam vårdnad om föräldrarna inte kan enas om någonting över huvudtaget. Men att ena föräldern har enskild vårdnad utesluter inte växelvis boende egentligen och föräldern med enskild vårdnad har inte rätt att neka barnet umgänge med den andra föräldern.
    Du behöver inte föreläsa för mig, jag har klart för mig vad skillnaden är. Och jag upprepar att ett dåligt samarbete inte utesluter varken vårdnad eller vv.
  • Anonym

Han kommer ju iaf att få gemensam vårdnad om han vill, bara att ni kommer att slöa med pengar, tid och resurser i rättsystemet innan.

• Anonym
    Barbamamah skrev 2012-09-27 19:30:35 följande:

Vid grava samarbetsproblem är gemensam vårdnad i princip en omöjlighet.
    Grava ja. Samarbetsproblem nej.
  • Anonym

Om inte sms terror med hot, okvädningsord och förtal är samarbetsproblem.
    Att tvinga barnen att tiga ihjäl sin andra förälder och dennes nya partner inte klassas som samarbetsproblem.
    Att fysiskt och psykiskt skada både sina barn och sitt ex inte klassas som samarbetsproblem.........ja, då undrar man verkligen vad GRAVA samarbetsproblem är.
    Är det möjligtvis dom lapparna båda vårdnadshavarna ska underteckna från t.ex. skola? Ja, i såna fall finns inga samarbetsproblem här alls.....jösses Amalia säger jag bara om svenska rättsväsendet!!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-28 11:38:55 följande:
    Om inte sms terror med hot, okvädningsord och förtal är samarbetsproblem.
    Att tvinga barnen att tiga ihjäl sin andra förälder och dennes nya partner inte klassas som samarbetsproblem.
    Att fysiskt och psykiskt skada både sina barn och sitt ex inte klassas som samarbetsproblem.........ja, då undrar man verkligen vad GRAVA samarbetsproblem är.
    Är det möjligtvis dom lapparna båda vårdnadshavarna ska underteckna från t.ex. skola? Ja, i såna fall finns inga samarbetsproblem här alls.....jösses Amalia säger jag bara om svenska rättsväsendet!!
    Rättelse: Fysisk och psykisk misshandel av barn (som blivit anmäld och föräldern blivit dömd för) är allvarligt och man lär inte få enskild vårdnad eller växelvis boende med det i bakfickan!
Svar på tråden Ang vårdnad om barn