• Äldre 14 Sep 11:09
    858 visningar
    1 svar
    1
    858

    Son med språkstörning

    Hej!
    Jag har en son som blir 4 år i november men ligger mycket efter i språket, han har ett ordförråd med mindre än 20 ord varav kanske 5 av dem är rena så att utomstående förstår vad han säger. Har gått hos logoped men hon tycker inte att han är redo för att jobba där riktigt än, han är för rastlös och aktiv, kan inte riktigt fokusera på det han ska.

    Har pratat med BVC om min oro men jag känner att jag inte riktigt blir tagen på allvar. Man måste väl kunna göra någon form av utvecklingsbedömning? Och kan man inte få den hjälpen borde väl jag och mannen få hjälp med att hantera vår son och vår oro över hans språk?

    Det finns många situationer i vardagen som känns jobbiga just för att vi inte kan resonera med honom språkmässigt och många känslor som stannar inombords hos honom svällar över just för att han inte kan berätta vad som har hänt och blev fel.
    han är mycket rädd för förändringar, allt ska vara som det alltid har varit, vi har mycket fasta rutiner här hemma just för att han ska känna sig trygg, men kommer han till förskolan någon dag och de precis är på väg att gå ut på äventyr så blir han mycket orolig och sätter sig fullständigt på tvären. Någon gång har jag fått följa med på äventyret just bara för att han ska få följa med och se hur roligt det faktiskt är att komma utanför förskolans grindar. Finns det något jag kan göra för att sådana här situationer ska bli lättare?

    MVH  

  • Svar på tråden Son med språkstörning
  • Äldre 16 Sep 16:40
    #1

    Hej!
    Jag tycker att det låter mycket rimligt att ni får stöd med att göra en utvecklingsbedömning på er son då hans tal är försenat och han inte är mottaglig för logopedens hjälp. Om de problem han har i övrigt är beroende av hans talsvårigheter eller om de beror på en allmän utvecklingsförsening kan bara bedömas av en barnpsykolog som också kan ge er hjälp hur ni ska gå vidare med ert stöd till honom.
    Ring till närmaste BUP-mottagning och förklara situationen så bör ni få hjälp.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Son med språkstörning