Inlägg från: supersötasilversara |Visa alla inlägg
  • supersötasilversara

Ektorp soffa?

Vi har en Ektorp soffa från IKEA som är 10 år gammal.. VI har trivts med den, super att kunna tvätta överdragen.

Men den börjar bli lite väl sliten + att vi behöver fler sittplatser så vi tittar på nya soffor. Ett krav är förstås att det ska vara avtagbar klädsel eftersom vi har barn. Vi har tittat runt på marknaden men ändå fastnat för att köpa nya ektorp soffor (nu finns det så fina klädslar också) + att det är bra pris, då känns det ok att byta soffor om några år igen.

Det jag nu undrar över: Hur är de nya EKtorp-sofforna? Det är INTE memoryskum i sitsen eller ryggkuddarna men det står ändå att det ska återfå formen när man reser sig. Ektorpen vi har nu har dun i sitsen plus att ryggkuddarna har minskat med 1/3 av höjden eftersom det sjunkit i hop med åren (men jag har löst det med att fylla ut med extra stoppning). Jag vill inte gärna ha sådant material igen i soffan och hoppas nu att soffan har utvecklats under åren och blivit lite mer slitstark.

Någon som köpt Ektorp nyligen och kan ge plus och (förhoppnongsvis inget) minus

• Svar på tråden Ektorp soffa?
  • supersötasilversara

OK, låter ju inte bra!

Vår EKTORP som vi har nu behöver vi rotera på ryggplymåerna efter varje kväll vi suttit där, går ju iofs fort och ser fint ut när man gjort det men det var det jag hoppats på att slippa om vi köper nya Ektorp...

Det skulle kosta ca 14000kr för en 2-sits, 3-sits och ny klädsel till fåtölj och fotpall, tyckte det verkade prisvärt...!

Fler? Gärna om ni köpt senaste årets modell (verkar som om de ändrar lite då och då). EN kompis till mig har dunkuddar i ryggen i sin ektorp och den är hur fin som helst efter flera år! 

• supersötasilversara
    Sofia85 skrev 2012-09-17 21:36:56 följande:
    Hej!

Köpte en Ektorp soffa med schäslong i januari. Är otroligt missnöjd och har bråkat med ikea om en reklamation i två månader.  Just för att ryggkuddarna är helt ihoptryckta (ser ut som barn har suttit på de)  och sittplymerna är helt nedsuttna. Den sittplym som är värst är schäslongen, har blivit en jättehård kant som gör att det inte går att sitta dör man vill (pga att det andra i så nedsuttet). Sen menar ikea att klädseln som har blivit flammig är "ljuskänslig". Kundtjänst och beskitningsman menar att man ska roterar sin kuddar ofta (har varit olika bud från olika personer men mellan en gång i veckan till var tredje månad). En förslog också att man ska ta ut sina sittkuddar och massera stoppningen i de regelbundet. 

Köp inte den här soffan som som den är nu. Min ser ut som den är minst fem år gammal och är bara ett drygt halvår. Ikea menar att soffan ska vara såhär även om de ser felen och vill därför inte ta tillbaka den... 

Gillar ju ikea i övrigt men kommer aldrig köpa en soffa där igen. 
    Vad hade ni för klädsel?
  • supersötasilversara
    Mercurialis skrev 2012-09-18 05:58:00 följande:
    Vi köpte två Ektorp soffor för två år sedan och vi är nöjda. Jag upplever inte att kuddarna har blivit nedsuttna trots att sofforna används mycket. Ryggkuddarna håller formen även om barnen klättrar och klänger på dem dagligen.

Däremot håller jag med om att tyget tappar färg efter några tvättar. 
    Vad har ni köpt för tyg? Vi funderar på svanby beige (tror jag den heter). Just nu har vi en idemo beige som har tvättats säkert 15 gånger de senaste 10 åren, och visst har den blekts lite fast det är ok. 

Svanby beige är det ju kemtvätt på. Någon som tvättat sådan klädsel själv? 
  • supersötasilversara

Tänkte bara berätta vad vi bestämt oss för för soffa! Det blir inte Ektorp utan Mios opus. Jag har varit lite anti hörnsoffa med divan för jag vill inte ha den hypermoderna looken. Men den var faktiskt jättefin och SKÖN och så väljer vi ett chokladbrunt tyg så att det känns varmt + ha cremevita sammet- och linkuddar så blir det hemtrevligt.

Soffan har inte kommit än och gissa om jag har ångest, tänk om det inte blir bra!!  

Svar på tråden Ektorp soffa?