• Jelise

Gravid, hypotyreos och levaxin

Hej och välkomna alla ni som väntar barn och vill utbyta tankar runt sköldkörtel och levaxin!

Först och främst, grattis till graviditeten!

Jag tänkte att den här tråden skulle kunna hjälpa oss med funderingar runt underfunktion i sköldkörteln (som jag har). Men har man överfunktion (hypertyreos) eller av andra anledningar vill hänga med är man så välkommen.

Min upplevelse är att doktorer ibland ger ganska olika besked, att okunskapen är stor runt rådande forskning. Som gravid känns det extra viktigt att få känna sig trygg med att hypotyreosen blir omhändertagen på rätt sätt. Jag har läst på mycket om ämnet men är ingen expert. Hoppas vi kan hjälpa varandra här.

Well... ordet är ditt! Glad
  • Svar på tråden Gravid, hypotyreos och levaxin
  • Jelise

Själv funderar jag på det här med extra kontroller som gravid, och på om anti-kroppar kan vara skadligt för barnet, har läst en del om risk för prematur födsel och prematur moderkaksavlossning, men vet inte än hur tillförlitligt det jag läst är.
    Någon annan insatt? 

• Förstagången76

Bra jobbat att starta denna tråd Jelise!

Oj, det har jag inte hört något om....prematur födsel i samband med hypotyreos.
    Min son kom tre veckor för tidigt och då var jag "frisk", så hoppas verkligen inte på att detta kan stämma.

Får ta o googla lite på detta...

Son född i april 2011 - Väntar syskon, BF 130404 om allt går som vi önskar :)
  • Jelise

Intressant tycker jag, eftersom jag födde en son 5 veckor för tidigt pga att en bit av moderkakan lossnade och vattnet gick. Det fanns ingen förklaring till att det hände mig så själv undrar jag om jag kan ha haft dåliga värden då med. Mina antikroppar (anti TPO) håller sig stabilt högt. Men som sagt jag vet inte om det stämmer, behöver läsa in mig mer.

• Isabella06

Vilken bra tråd!
    Jag är gravid med andra barnet i V32!
    Haft hypertyreos sen 2010 då dottern va född sen länge sen.

Jag va jätte nervös när vi plussade då jag trots lång behandling fortfarande hade svårt att ställa in rätt doser och mådde fortfarande väldigt dåligt..

Men har sedan jag plussade, och vart på första besöket på special mödravården haft toppen värden. Inte behövt äta nån medicin under graviditeten och tar nya prover var 4e vecka!
    Helt underbart! Men är samtidigt livrädd för hur de kommer arta sig efter förlossningen..

Haft väldiga sammandragningar dom sista 5-6 veckorna och behövt en natt på förlossningen med bricanyl (värkavstannande). Så kan de ligga nått i de som du läst ?!

• Anja86

Hej på er!
    Åh,  så bra att denna tråden startats! Jag är gravid i v. 17 och har hypotyreos sedan våren 2010. Jag har varit svårinställd med Levaxinen, och har inte fått rätt förrän precis i början av graviditeten. På inskrivningen på mvc sa man att jag måste kolla värdena nu igen, på en gång. För fel dos Levaxin (vare sig det gäller för mycket eller för lite) är mycket farligt för barnet.
    Jag blev självklart livrädd och fick BRÅKA med läkaren för att han skulle ordinera ett nytt prov (skulle egentligen inte tagit något nytt förrän 4 månader senare). Värdena var hur som helst bra, och nu har det gått 6 veckor sedan det provet togs. Idag har jag tagit nytt prov, så får se hur det ser ut.

Har dock inte hört någonting om hur det kan påverka förlossning etc..     

• Alfonsina

Det jag tycker är mest skrämmande är att mödravården där jag går struntar fullständigt i detta. De frågar bara om jag kan fortsätta gå till min vanliga läkare på vårdcentralen. Nu har han i sin tur skickat remiss till Medicinkliniken så jag ska dit nästa vecka. Pratade med den läkaren och hon verkade kunnig och var inte ens nöjd med Tsh 2,18. Med sonen född mars 2010 gick vattnet tre veckor innan bf.

• Anja86
    Alfonsina skrev 2012-09-14 14:45:30 följande:
    Det jag tycker är mest skrämmande är att mödravården där jag går struntar fullständigt i detta. De frågar bara om jag kan fortsätta gå till min vanliga läkare på vårdcentralen. Nu har han i sin tur skickat remiss till Medicinkliniken så jag ska dit nästa vecka. Pratade med den läkaren och hon verkade kunnig och var inte ens nöjd med Tsh 2,18. Med sonen född mars 2010 gick vattnet tre veckor innan bf.

Nej, men hu!! Här är mvc noga med att informera och så. Men de har inte hand om det själva, utan hänvisar till vanliga vårdcentralen. Min läkare på vc tyckte jag skulle vända mig till mvc för detta (trots att han hållt i detta i mitt fall sedan detta uppdagades). Efter mycket om och men gick han med på att hjälpa mig i alla fall. Vänligt va?

Ska du gå till denna Medicinklinik för att kolla regelbundet nu då? 
  • jessiejones

Bra initiativ- favoritar :) Har underfunktion sedan 2008 fick det efter dottern. Tycker och känns som om vårdcentralen inte är att lita på när det gäller denna autoimmuna sjukdom. Har nyss varit och tagit prover och de säger alltid att det är bra. Men det är ofta som jag inte känner mig bra. Har inte kontaktat bm ännu, är bara i vecka 6. Jag äter 50 mikrogram varje kväll, ni då?

• LagomLångtNickname

Här är en till

Går in i v.36 imorgon. Har haft hypotyreos förmodligen sen -99, det är vad de misstänker iaf. Men fick diagnos först 2010 (2009?). Fick en son 2006, trots ingen medicin. Men mådde väldigt bra hela graviditeten, bättre än vad jag mådde annars!

Tar nu 50 mg levaxin och har fina värden som sjunker nu när jag är gravid. Tar mina prover på MVC och det är läkaren på Gyn som har koll på det. Har tagit varannan månad cirka, eftersom värdena ser bra ut.  

• Jelise

Men vad roligt att så många känner att tråden behövs och är bra! Tror verkligen vi kan hjälpa varandra här, eller kanske bara finnas till för funderingar och så.

Isabella06:
    Grattis och vad skönt att ha kommit så långt som v. 32! Längtar... har bara gått 11 veckor. Glad
    Vad skönt att värden etc ser så bra ut för dig. Känner du dig bra också? Skönt att slippa medicin, så blir det ju inte på hypo. Jag vet inte alls om det finns samband mellan hyper och prematur. 

Anja86:

Vad roligt, då är det väl ultraljud för dig snart?
    Ja, det är ju många det tar ganska långt tid för att ställa in levaxinen, och lång tid innan man överhuvudtaget känner sig hjälpt. Skönt att värdena såg bra ut.
    Visst är det olika hur de bemöter en, personal jag har pratat med har varit lite väl softa och jag har själv fått stå på mig för att få göra prov på mvc för de tyckte inte att man behövde kolla förrän i vecka 11. Innan skulle läkare på vc ta hand om det, men läkaren på vc tyckte att mvc skulle ta hand om det. Jaja, det ordnade sig i alla fall. Grejen är ju ändå att en del inte får kolla upp sina värden förrän sent (som v.11) fastän de första 12 veckorna ändå verkar vara så viktiga, vilket inte går ihop riktigt.

Svar på tråden Gravid, hypotyreos och levaxin