• Cxxxx89

ADD symptom utan diagnos? Otroligt tacksam för svar!

Hej!

Jag vet inte riktigt var jag ska vända mig, så jag gör ett försök här! : )

Under hela mitt liv så har jag i perioder funderat på om jag har någon slags diagnos, liknande adhd/add, men jag kommer aldrig så långt att jag tar tag i det, då det i regel brukar lugna sig också känner jag mig naiv för att jag i huvudtaget tänkt i de banorna. Men den senaste tiden så har dessa symptom visat sig mer markant och jag börjar nästan bli rädd för mig själv. Då jag läste igenom symptomen för just add, så stämde allt i princip. Förutom att jag inte försökt ta livet av mig, använder mig utav droger eller har problem med skola/jobb. Jag har så även inte svårt för att planera saker eller att hålla ordning, snarare tvärtom jag har gula lappar överallt och håller alltid ordning hemma, (vilket kanske är ett symptom i sig, överpedantiskt.. vad vet jag?)

De symptom som stämmer är:

- Humörsvängningar, kraftiga som snabbt går över, då jag blir förbannad så kommer det som en blixt från klar himmel, jag kastar saker och förvandlas till en psykopat. Två minuter senare kan jag fråga sambon om vi ska göra varma mackor som om inget hänt.

- Jag har svårt för ljud, tickande klockor, folk som smaskar, att radion är på i köket då jag ser på tv i vardagsrummet kan få mig att gå i bitar. 

- Jag har en väldigt överenergi, jag går inte och hämtar en kaffekopp.. jag springer. Jag arbetar på kontor och det kryper i kroppen på mig hela dagarna och jag kan finna med själv med att stå på knä på stolen och snurra :b    

- Jag är väldigt tankspridd, glömmer saker och förlägger nycklar... allt. Är i regel helt övertygad om att NÅGON måste tagit dem av mig och min sambo finner dem alltid, på oftast underliga platser. Typ i skafferiet för att ag mitt i allt kom på att jag skulle ta en näve chips :b

- Har jag bestämt mig för någonting så måste jag göra det direkt, helt igår. Kommer jag på att jag ska städa bilen eller möblera om så gör jag det direkt, utan en tanke på att klockan är ett på natten och att det kommer ta sina timmar. Jag slutför ALLTID mina projekt, vilket är i motsatt till symptomen, men allt kan ju inte klaffa?

- Bristande koordinationsförmåga. Jag missbedömer avstånd, går in i saker, försökte mig på aerobic.. det skulle jag inte gjort :b Haha, fick knappt till ett steg.

- Går runt med en ständig inre oro och känner mig aldrig nöjd eller tillfreställd. Som liten tyckte jag att allt skavde på mig och även idag upplever jag det så.    

- Ser allt i svart eller vitt. "Antingen blir vi skitfulla eller så kan vi lika gärna stanna hemma", lite så :b  

- Sedan har jag på senare tid upplevt en väldigt låg självkänsla, ser alla som hot och upplever en svartsjuka som inte känns normal. Har väldigt svårt att lita på folk och tror alltid att de har något i baktanke med de det gör.

Shit, stackars min sambo känner jag nu.. Haha, men på samma vis som jag är överdrivet åt det ena hållet, så är jag extremt glad utav mig och folk i övrigt upplever mig som en väldigt glad, sprallig person med mycket humor... och humör :p

All creed till er som orkat läsa igenom det här. MEN till min fråga, fungerar ni också såhär? eller måste man ha en diagnos bara för att man är lite speedad? Ska jag söka hjälp? går det över med tiden? vilken diagnos skulle det annars kunna vara? Jag blir så yr av allt och jag vill helst inte vara en diagnos, utan hellre se det som att det här är jag och alla kan inte vara lika. Vad tror ni, känner ni igen er?

Tacksam för alla former av svar!!! : )   

• Svar på tråden ADD symptom utan diagnos? Otroligt tacksam för svar!
  • Whitetrash86

Jag har ADD och kan säga att jag utav det du räknat upp har, svårt för tickande ljud osv. Att om något ska göras ska det göras omgående! även om det är mitt i natten, om det blir slutfört eller inte beror på vad det är.

Jag har lätt för att gå in i saker om jag inte tänker mig för men annars har jag inga problem.

Har inte hormonsvängningar.. men jösses vad jag kan bli ARG och kasta saker, men det byggs oftast upp. Ibland jävligt snabbt ibland kan det ta evigheter... kan lixom gå och gnata på något i dagar, veckor, MÅNADER innan det helt plötsligt bara exploderar.
    Som tex. när sambon lämnar läsk flaskor i vardagsrummet och låter dom hamna under soffan och så fort jag hittar en flaska så tar den oftast och sulas in i väggen DIREKT!  och så fort jag gjort detta är allt tillbaka till det normala igen. 

Jag känner mig inte orolig eller så, men jag kan aldrig komma till ro, känna mig avslappnad och tillfreds. Vilket förklarar varför jag har GROVA sömnproblem.

• M i l l a n

Det finns vuxna som fått diagnosen adhd eller add. Det kan nog vara skönt att få en förklaring varför man inte fungerat hemma och i skolan när man var barn eller ungdom. För jag antar att din skolgång och hemmet blivit negativt påverkade av ditt sätt att vara när du var barn / tonåring? Vet inte så mycket om kriterierna för add / adhd. Men börjar läsa mer om det nu eftersom vi börjar misstänka att vår tonårsdotter har det. När jag läste om add så stämde nästan allt. Men man måste såklart en expert få göra en utredning innan man vet. Vi har gått på Bup en tid och det var de som sa att det kanske borde göras en sådan utredning. Vet inte var man vänder sig som vuxen för att göra en sån utredning. Men tycker att du ska kolla upp det.

• Cxxxx89
    Whitetrash86 skrev 2012-09-14 13:49:23 följande:
    Jag har ADD och kan säga att jag utav det du räknat upp har, svårt för tickande ljud osv. Att om något ska göras ska det göras omgående! även om det är mitt i natten, om det blir slutfört eller inte beror på vad det är.

Jag har lätt för att gå in i saker om jag inte tänker mig för men annars har jag inga problem.

Har inte hormonsvängningar.. men jösses vad jag kan bli ARG och kasta saker, men det byggs oftast upp. Ibland jävligt snabbt ibland kan det ta evigheter... kan lixom gå och gnata på något i dagar, veckor, MÅNADER innan det helt plötsligt bara exploderar.
    Som tex. när sambon lämnar läsk flaskor i vardagsrummet och låter dom hamna under soffan och så fort jag hittar en flaska så tar den oftast och sulas in i väggen DIREKT!  och så fort jag gjort detta är allt tillbaka till det normala igen. 

Jag känner mig inte orolig eller så, men jag kan aldrig komma till ro, känna mig avslappnad och tillfreds. Vilket förklarar varför jag har GROVA sömnproblem.

Tack för att du tog dig tiden att svara. Haha, gillar det där med flaskorna i vardagsrummet, här har vi samma problem ink smutsiga strumpor :P Sånt stör jag mig dock inte på, utan jag kan kasta sönder hela köket för att datorn laggar. Är säkert något undermedvetet, då jag alltid haft svårt att visa känslor utåt. Gråter hysteriskt då jag slår i tåna i tröskeln, men inte på begravningar.. även fast hela mitt inre vänds ut och in, så tillåter jag mig aldrig att visa mig svag. Antar att det ligger mycket i mina kraftiga utbrott.

Vad var det som fick dig att söka hjälp? hur gick den vidare utredningen? äter du medicin för din add och isf hur hjälper det? 

Återigen tusen tack för svar.. uppskattas verkligen! Sköt om dig! :)    
  • Cxxxx89
    M i l l a n skrev 2012-09-14 13:53:29 följande:
    Det finns vuxna som fått diagnosen adhd eller add. Det kan nog vara skönt att få en förklaring varför man inte fungerat hemma och i skolan när man var barn eller ungdom. För jag antar att din skolgång och hemmet blivit negativt påverkade av ditt sätt att vara när du var barn / tonåring? Vet inte så mycket om kriterierna för add / adhd. Men börjar läsa mer om det nu eftersom vi börjar misstänka att vår tonårsdotter har det. När jag läste om add så stämde nästan allt. Men man måste såklart en expert få göra en utredning innan man vet. Vi har gått på Bup en tid och det var de som sa att det kanske borde göras en sådan utredning. Vet inte var man vänder sig som vuxen för att göra en sån utredning. Men tycker att du ska kolla upp det.

Skolgången har aldrig blivit lidande, jag har alltid haft lätt för mig och har i princip inte behövt plugga till ett prov. Men däremot har jag skolkat en hel del, vilket påverkat min tid under högstadiet en viss del, men jag fick hyffsade betyg iallfall. Har aldrig varit borta från jobb, även om jag suttit med telefonen i handen ett hundratals gånger och tänkt ringa och bara säga upp mig.Detta skulle jag säkert gjort och bara dragit härifrån vissa gånger, men då jag har en son på tre år så är ju inte det direkt ett alternativ :P Jag har helt enkelt bara fått bitit i det sura äpplet :P

Tack för svar iaf.. ska försöka ta tag i det här en gång för alla. Skönt att få klarhet i allt, oavsett vad svaret blir. Lycka till med eran dotter också.. bra av er att ta tag i det, då jag själv vet hur extremt svårt det var under tonåren med alla utbrott och saknad av inre frid. Det fanns aldrig någon vuxen där som förstod.. och tonårstiden är svår nog som den är.    
  • Whitetrash86
    Cxxxx89 skrev 2012-09-14 13:54:38 följande:

Tack för att du tog dig tiden att svara. Haha, gillar det där med flaskorna i vardagsrummet, här har vi samma problem ink smutsiga strumpor :P Sånt stör jag mig dock inte på, utan jag kan kasta sönder hela köket för att datorn laggar. Är säkert något undermedvetet, då jag alltid haft svårt att visa känslor utåt. Gråter hysteriskt då jag slår i tåna i tröskeln, men inte på begravningar.. även fast hela mitt inre vänds ut och in, så tillåter jag mig aldrig att visa mig svag. Antar att det ligger mycket i mina kraftiga utbrott.

Vad var det som fick dig att söka hjälp? hur gick den vidare utredningen? äter du medicin för din add och isf hur hjälper det? 

Återigen tusen tack för svar.. uppskattas verkligen! Sköt om dig! :)    
    fick  diagnos som väldigt liten så vet faktiskt inte hur allt gick till. Varför mamma sökte hjälp var ju för att jag inte fungerade i vardagen överhuvudtaget.  Har än idag väldigt svårt för att lära mig saker tex.

Äter inga mediciner idag, då jag inte vill stoppa i mig onödiga medel samt att jag har svåra problem med att svälja tabletter.

Beroende på vilka tabletter man får och styrkan på dom så blir man i allmänhet avslappnad och lugn. Vilket gör att man klarar av mer stress, som då självklart leder till färre utbrott och impuls saker.

http://adhd-npf.com/det-basta-adhd-testet-for-vuxna/ gå in här och tryck sedan på länken som finns, står med orange text "18 frågors ADHD test för vuxna"
    det kommer ju inte ge dig någon diagnos.. men det kan hjälpa för att kolla om det kanske är dags att söka hjälp. 
  • Cxxxx89
    Whitetrash86 skrev 2012-09-14 14:04:01 följande:
    fick  diagnos som väldigt liten så vet faktiskt inte hur allt gick till. Varför mamma sökte hjälp var ju för att jag inte fungerade i vardagen överhuvudtaget.  Har än idag väldigt svårt för att lära mig saker tex.

Äter inga mediciner idag, då jag inte vill stoppa i mig onödiga medel samt att jag har svåra problem med att svälja tabletter.

Beroende på vilka tabletter man får och styrkan på dom så blir man i allmänhet avslappnad och lugn. Vilket gör att man klarar av mer stress, som då självklart leder till färre utbrott och impuls saker.

adhd-npf.com/det-basta-adhd-testet-for-vuxna/ gå in här och tryck sedan på länken som finns, står med orange text "18 frågors ADHD test för vuxna"
    det kommer ju inte ge dig någon diagnos.. men det kan hjälpa för att kolla om det kanske är dags att söka hjälp. 

Okej.. jag vill inte heller stoppa i mig massa tabletter, har käkat lite lugnande då jag var yngre, som fick utav en kompis, men de blev jag mest bara trött av, men det är klart.. de var ju inte anpassade till mig :b ..  Men tusen tack för länken, ska gå in dit direkt. All lycka till dig i framtiden! :)
  • M i l l a n
    Cxxxx89 skrev 2012-09-14 14:00:18 följande:
    Skolgången har aldrig blivit lidande, jag har alltid haft lätt för mig och har i princip inte behövt plugga till ett prov. Men däremot har jag skolkat en hel del, vilket påverkat min tid under högstadiet en viss del, men jag fick hyffsade betyg iallfall. Har aldrig varit borta från jobb, även om jag suttit med telefonen i handen ett hundratals gånger och tänkt ringa och bara säga upp mig.Detta skulle jag säkert gjort och bara dragit härifrån vissa gånger, men då jag har en son på tre år så är ju inte det direkt ett alternativ :P Jag har helt enkelt bara fått bitit i det sura äpplet :P Tack för svar iaf.. ska försöka ta tag i det här en gång för alla. Skönt att få klarhet i allt, oavsett vad svaret blir. Lycka till med eran dotter också.. bra av er att ta tag i det, då jag själv vet hur extremt svårt det var under tonåren med alla utbrott och saknad av inre frid. Det fanns aldrig någon vuxen där som förstod.. och tonårstiden är svår nog som den är.    

Även om man inte ska dra till med en diagnos hur som helst. Så är det nog skönt att få en förklaring till ens beteende. Om det nu skulle visa sig att vår dotter har ex. Add, så skulle det nog kännas som att alla pusselbitar skulle falla på plats. Att man skulle förstå hennes beteende på ett helt annat sätt. Jag trodde iofs att de med adhd eller add alltid har haft svårt i skolan. Men du kanske har sätt att kompensera upp dina svagheter. Lycka till med allt.
Svar på tråden ADD symptom utan diagnos? Otroligt tacksam för svar!