Vi som äter för 500 kr/månad
Jag har hört om de som handlar mat för 500 kronor per månad. Så jag tänkte själv försöka. Någon som vill hänga på eller bara dela med er av era tips och idéer på maträtter UNDER åtta kronor per potion.
Jag har hört om de som handlar mat för 500 kronor per månad. Så jag tänkte själv försöka. Någon som vill hänga på eller bara dela med er av era tips och idéer på maträtter UNDER åtta kronor per potion.
Har tyvärr inga direkta tips att ge, men hänger på !! (:
För bara dig då..? Du har ingen sambo/barn?
Wow, hur är det möjligt? Här handlar vi dag för dag och det går flera hundra i veckan.
Undra på att det går flera hundra i veckan om ni handlar varje dag
Matlådor :)
Gör större portioner, frys in och på så sätt har du till fler dagar.
Gröt är något som är billigt :)
Fast om man bara köper det man ska ha, så blir det inte dyrare att handla ofta än att handla sällan.
missen73, skulle vara värre för oss att storhandla och frysa in för att sen aldrig ta maten ur frysen vilket är det som skulle ske.
Beror ju på om man lyckas hitta exakt mängd av allt man ska ha !
Som ensam skulle man ju kunna klara det på 500 kr men inte om man är 2 eller flera
Favoritar å hoppas man får lite tips om hur man handlar så billigt å lite goda recept
Vad jag har tänkt på hittills är först en linssoppa som jag gillar. Man tar:
en röd lök
2 dl röda linser
1 burk kokosmjölk
1 burk krossade tomater
1 buljongtärning
300 gram sötpotatis
2 morötter
Man hackar löken och steker den, sedan hackar man sötpotatisen och moroten(glöm inte att skala dem) så har man i resten och låter det koka 15 minuter. Enligt mina beräkningar hamnar man på runt 8 kronor/potion. Receptet ovan är för sex personer.
Något annat jag har tänk på är ärtsoppa. Då blötlägger man först ärtor i ett dygn, så steker man en gul lök, har i ärrtorna och vatten och kokar det. Till det har man knäckebröd med margarin. Det kan inte vara särskillt dyrt det heller.
Det tråkiga med den här tråden är att det finns massor av liknande trådar. Det är samma recept som snurrar runt hela tiden. Därför startade jag en grupp för billig mat där vi kan samla tips om hur man gör.
Jag la den i känsliga för jag vet att många som skriver vill vara anonyma.
www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/billig-mat-123317