• Michelle 341

Affektanfall, ngn med erafernhet??

Hej!

Min dotter fick sitt första anfall när hon var ca 1 år och slog huvudet i golvet, hon blev jätteledsen och skrek tyst och bara andades ut men inte in, sen blev hon blå, böjde kroppen i en bågliknande ställning och tuppade av och blev livlös och liksom "dog" . Vi ringde ambulans och innan dem hann fram hade hon börjat andas och vaknade igen. dock var hon väldigt trött o slö.

Den gången fick vi inget svar på vad som hänt av läkarna och såg det som en engångshändelse...tills det var dags igen någon månad senare. Denna gången höll vi oss dock lugnare men det är fortfarande obehagligt och jag gråter och är uppskakad lång efter att det hänt. Denna gången googlade jag det och där stod det att det heter "affektanfall" och är så vanligt som 5 % bland barn mellan 1-2 år och inträffar i samband med trotsåldern. hjärnan hänger sig helt enkelt och barnet glömmer bort att andas och svimmar av, detta ska dock vara helt ofarligt om än obehagligt, dem ska växa ifrån det och det trodde jag min dotter gjort men nu har det hänt två ggr till den senaste månaden och hon är nu 2,5 år. Min största rädsla är hon ska slå sig när ingen ser, tex på dagis. Hon hinner ju aldrig skrika så det låter utan bara andas ut, ut, ut tills ingen luft finns kvar och hon svimmar. 

med tanke på hur vanligt detta är enligt google så borde många föräldrar ha erferenhet av detta. Hur känner ni? vad är era tankar? kan ni ge mig mer fakta om detta? när växte det bort på era barn? har dem skadat sig pga det? m.m   

• Svar på tråden Affektanfall, ngn med erafernhet??
  • pernilla78

Min lillebror hade detta under en viss period, han var ca 4 mån-1 år, tror jag. Jag var ca 13-14 år gammal då. Vi fick "skrämma" liv i honom. Antingen busvisslade jag skarpt i ansiktet på honom eller så rusade vi ut i kylan, de liksom chockade honom så han piggnade till. Detta är fruktansvärt obehagligt att bevittna, se hur blå och lealösa dom blir. Usch!

• EEJ

Min flicka , 3 år, har fått sina första affektsvimningar i sommar. Väldigt obehagligt men ofarligt...

• Rosenöga

Det sägs att det kommer i trotsåldern och att de skriker av ilska. Men hos oss var det aldrig ilska utan rädsla som utlöste affektkrampen.

Det finns en tråd tidigare. Ska leta reda på den åt dig.

• EEJ

För oss är det inte ilska utan smärta som utlöser anfallen..

• Johanna 1987

Har hänt min son oxå. Han slog i huvudet när de hände. Värsta jag någonsin varit med om. Aldrig varit så rädd. Han är 2.5 år. Har som tur är bara hänt en gång o hoppas att de aldrig händer igen.

• Busbellan

Min son hade det några gånger, han fick det när han slog sig och blev ledsen. Jag fick tipset om att blåsa lite lätt i ansiktet på barnet eftersom det får dem att dra efter andan

Mamma till Nora, August och Ella
  • Fröets mamma

Min dotter har det ibland, oftare när hon var yngre, nu är hon snart 2 och det blir glesare mellan anfallen. Hon får det av ilska eller när hon slagit sig. Vi har lärt oss att det bara blir värre om man "daltar", så ett spelat lugn där vi lyfter upp henne och kramas efter en liten stund får dom att släppa ganska snabbt. Lugn har jag svårt att riktigt känna mig alltid, det går kalla kårar när hon blir blå. Jag tycker att det blir mildare med åldern, men undrar också när det ska sluta..

• trollis 81

Har en 15 månaders som får anfall i stort sett varje dag, han trillade och fick en fläskläpp förra veckan., jag han inte ta honom innan anfallet.
    Nu börjar han på dagis och då har jag filmat ett anfall (när pappan tog honom) och visade hur d kan se ut, dem va väldigt tacksamma för d.

• LiHa

Oj vad smart att filma ett anfall till förskollärarna! Det tipset ska jag ta med mig. Vår dotter fick sitt första anfall vid sju månaders ålder, hon försökte krypa och föll och slog huvudet. Hon är 3,5 år nu och har det fortfarande. Imorgon ska jag ringa BVC och fråga om det krävs utredning.

Vår dagmamma tog det med ro när hon började där 1,5 år gammal, det var vanligt sa hon och hon kände 6-åringar och tonåringar som fortfarande svimmar av ilska eller när de gör illa sig. Vår dotter hade inte anfall så ofta men några gånger i månaden. Nu är det någon gång i kvartalet kanske.

Är det någon som kontaktat BVC angående detta? Har de gjort någon utredning? Det som oroar mig är att det har att göra med sprutan som vår dotter fick samtidigt som dessa anfall började, svininfluensavaccinet. Som orsakt narkolepsi  hos ett stort antal barn. Symptomen är inte samma, de stämmer mer in på affektanfall men man blir ändå rädd.

Ett tips jag kan ge som vi gör med vår dotter är att blåsa henne i ansiktet. Nu när hon är äldre krampar hon inte då hon svimmar som då hon var bebis och upp till 2 år, men det är otäckt ändå. Man har dessutom sämre koll på vad hon gör och man hinner inte alltid rusa fram och fånga henne i fallet då hon svimmar. Tänk om hon någon gång står vid en trapp?!

• Jia

Våran kille var 4 månader då det hände första gånger, slutade i 3 års ålder ungefär. Man lärde sig hantera det konstigt nog..bra att alla runt i kring vet om det så de vet hur man ska göra!

• Rosenöga
    LiHa skrev 2012-10-25 22:59:04 följande:
    Oj vad smart att filma ett anfall till förskollärarna! Det tipset ska jag ta med mig. Vår dotter fick sitt första anfall vid sju månaders ålder, hon försökte krypa och föll och slog huvudet. Hon är 3,5 år nu och har det fortfarande. Imorgon ska jag ringa BVC och fråga om det krävs utredning.

Vår dagmamma tog det med ro när hon började där 1,5 år gammal, det var vanligt sa hon och hon kände 6-åringar och tonåringar som fortfarande svimmar av ilska eller när de gör illa sig. Vår dotter hade inte anfall så ofta men några gånger i månaden. Nu är det någon gång i kvartalet kanske.

Är det någon som kontaktat BVC angående detta? Har de gjort någon utredning? Det som oroar mig är att det har att göra med sprutan som vår dotter fick samtidigt som dessa anfall började, svininfluensavaccinet. Som orsakt narkolepsi  hos ett stort antal barn. Symptomen är inte samma, de stämmer mer in på affektanfall men man blir ändå rädd.

Ett tips jag kan ge som vi gör med vår dotter är att blåsa henne i ansiktet. Nu när hon är äldre krampar hon inte då hon svimmar som då hon var bebis och upp till 2 år, men det är otäckt ändå. Man har dessutom sämre koll på vad hon gör och man hinner inte alltid rusa fram och fånga henne i fallet då hon svimmar. Tänk om hon någon gång står vid en trapp?!
    Vår kille hade då aldrig fått något vaccin innan han fick affektkramper. Det var innan svininfluensan kom. Att det skulle ha med sprutan att göra kan du nog glömma. 

Det som i så fall ska utredas är att det inte rör sig om andra kramper som t ex epilepsi, utan att det är affektkramper. De bara skriker så att de tappar andan och blir blå.

• smurf

Hej!

Jag har en dotter som blir 5 i september och hon fick sitt första anfall när hon var ca 1,5 år. Fruktansvärt att se och vi blev livrädda att hon skulle dö. V i hade aldrig hört talas om detta innan vi kontaktade bvc. Hon har fortfarande anfall...ibland blir hon blå och tuppar av å ibland krampar hon oxå. Vi fick jättebra hjälp när vi kontaktade bvc angående detta. Fick snabbt remiss på barnmottagningen som utredde henne och kollade hjärnan så det inte rörde sig om epelepsi. Nog längtar man tills detta växer bort. Men för ett par dagar sedan fick min snart 1åriga lilla dotter sitt första anfall. Känns inte alls kul att behöva gå igenom detta igen. Men vad jag förstår så är det nog mkt mer vanligt än man tror.  

Svar på tråden Affektanfall, ngn med erafernhet??