Affektanfall, ngn med erafernhet??
Hej!
Min dotter fick sitt första anfall när hon var ca 1 år och slog huvudet i golvet, hon blev jätteledsen och skrek tyst och bara andades ut men inte in, sen blev hon blå, böjde kroppen i en bågliknande ställning och tuppade av och blev livlös och liksom "dog" . Vi ringde ambulans och innan dem hann fram hade hon börjat andas och vaknade igen. dock var hon väldigt trött o slö.
Den gången fick vi inget svar på vad som hänt av läkarna och såg det som en engångshändelse...tills det var dags igen någon månad senare. Denna gången höll vi oss dock lugnare men det är fortfarande obehagligt och jag gråter och är uppskakad lång efter att det hänt. Denna gången googlade jag det och där stod det att det heter "affektanfall" och är så vanligt som 5 % bland barn mellan 1-2 år och inträffar i samband med trotsåldern. hjärnan hänger sig helt enkelt och barnet glömmer bort att andas och svimmar av, detta ska dock vara helt ofarligt om än obehagligt, dem ska växa ifrån det och det trodde jag min dotter gjort men nu har det hänt två ggr till den senaste månaden och hon är nu 2,5 år. Min största rädsla är hon ska slå sig när ingen ser, tex på dagis. Hon hinner ju aldrig skrika så det låter utan bara andas ut, ut, ut tills ingen luft finns kvar och hon svimmar.
med tanke på hur vanligt detta är enligt google så borde många föräldrar ha erferenhet av detta. Hur känner ni? vad är era tankar? kan ni ge mig mer fakta om detta? när växte det bort på era barn? har dem skadat sig pga det? m.m