• pippilirum

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Så skönt att se att fler har envisa blöjbarn!
    Min son är 3 år och kissade på potta för första gången härom dagen. Han blir oftast galen om jag nämner toalett eller potta. Vi har försökt med allt känns det som. Klistermärken, mutor, you name it!
    Han vill gärna ha kalsonger så dom har han ovanpå blöjorna. Men kissa i pottan; nej tack.
    Nu har han iaf talat om att han vill ha en rosa potta så det ska han få. Jag är villig att testa allt!
    Ibland funderar jag på om man helt enkelt ska ta bort blöjorna och säga att det inte finns fler. Men jag vill inte tjata och pusha för mycket för jag är rädd att det ska låsa sig totalt!

• pippilirum

Hur går det för alla?

Här går det inget vidare. Under helgen har vi låtit honom vara utan blöja och ta honom till pottan då och då. Han kissar aldrig på pottan men 2 minuter efter att han suttit där så kissar han i byxorna. Jag börjar känna mig helt uppgiven! Rynkar på näsan  Han ska dessutom börja på storbarns-avdelning efter jul och där vill personalen helst inte att han ska ha blöja. Ja, vad ska man göra? Om dom kan få honom blöjfri så varsågod.
    Är det bara jag som ja, nästan tycker det känns lite pinsamt att ens barn på 3 år inte är blöjfri? Skäms

(Nej, jag skulle aldrig säga det till honom)

• pippilirum
    Flerabarnsmamma skrev 2012-11-14 22:25:02 följande:

Sonen har vart blöjfri 2 dagar nu, han har bara haft blöja på dagis och när han sover. Endast en olycka än så länge och det var igår, han går på pottan när han är kissnödig. Vilken vändning, hoppas det inte vänder tillbaka nu :). Han vart lite peppad när han fick välja kalsonger själv ur sin brorsas låda :).  

Va kul!
  • pippilirum

Alltså jag blir snart galen på det här pott-tränings-eländet!
    Vi har kört utan blöja nu hemma och han sätter sig gärna på pottan om man ber honom men det kommer aldrig aldrig. Aldrig. Däremot kan det 5 minuter efter pott-försök komma världens syndaflod. Han håller sig med lätthet 5-6 timmar. Problemet är att jag inte vet om han håller sig för att han inte behöver småskvätta eller för att han inte vill gå på pottan. Vi blir aldrig arga eller så när det kommer i byxorna utan säger bara att nästa gång kommer det i pottan. Jadå säger min son så glatt. Men det kommer ju aldrig i pottan!

Ska man ge upp? Eller rycka blöjan totalt, låta han kissa på sig tills han lär sig"släppa på" när han sitter på pottan? Usch va svårt det här är. Jag trodde att det skulle funka av sig självt nästan. Jag tycker det verkar som att allas barn själva velat sluta, inte att mamma och pappan får "tvinga" bort blöjan.

Känner mig som världens sämsta förälder.

• pippilirum
    Wictor090719 skrev 2012-12-06 20:24:37 följande:
    Går inte alls bra med att sluta med blöja. Han är 3.5 och vägrar.
    Han pratar om kalsonger och blöja, han säger att han ska sluta när han är stor. Jag sa bara "men du är väl stor nu?" Jo det var han. Sen inget mer med det..de frågar även på förskolan om han vill prova kissa på toaletten/pottan, men icke. Jag ger upp :(! 
    Visst är det frustrerande.. Ibland kan jag bli så arg (inte inför honom såklart) för jag vet ju att han kan klara sig utan blöja! På förskolan sitter han på potten, dock utan att göra något, när pedagogerna säger åt honom. Frågar dom däremot så gör han det inte. Tror vi måste bli mer bestämda helt enkelt. Men överallt så läser man att man inte ska stressa och pressa så jag vågar inte riktigt. Men fan så jobbigt det känns ibland.
  • pippilirum

Här är det stiltje på pott-fronten. Det går med andra ord inte alls. Nu har min son börjat på storbarnsavdelning och då hoppas jag han ska bli lite peppad att sluta med blöja. Vi har precis flyttat så jag känner att det redan är mycket nytt för honom. Annars hade jag faktiskt ryckt blöjan helt nu och tagit en jobbig tid. Nu får det vänta ett tag.

Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?