• Flerabarnsmamma

Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?

Eller åtminstonde bli lite intresserad av att kissa på toaletten. Han fyller 3 år i början på oktober och har blöja på heltid. Jag försöker ta av blöjan och sätta honom på toaletten men han blir bara förbannad och vill ha blöja!

Hur har ni gjort?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-11 17:25
    Hej igen! Min son fyller fyra i oktober och har vart blöjfri sedan November förra året, dag och natt, det har gått hur bra som helst fram till nu. Dom senaste veckorna så har han kissat på sig lite innan han gått på toa. Nu kissar han allt i byxorna, han bryr sig inte om att gå på toaletten, han går med sina kissade byxor tills en vuxen ser det. Vi har vart till läkaren och kollat urin och socker och sånt eftersom han kissar rätt ofta också så det går flera byxor om dagen. Men det var inget fel på honom. Nu funderar jag helt ärligt på att köpa hem blöjor åt honom. Jag orkar inte. Han kissar på sig hela tiden. Fattar inte varför han slutat gått på toa!.

Är det fel att ta på honom blöja igen? Jag vet inte vad jag ska göra. har pratat med honom, mutat honom, hotat med att han inte får godis ikväll om han inte går på toa men inget fungerar, han kissar i byxorna iaf.

• Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?
  • Stampan

Har beställt de där My wee friend märkena man sätter i pottan och så dyker det upp en figur om man kissar på den. Har nån någon erfarenhet av dem? Undrar bara om dottern kommer hälla vatten på dem helt enkelt för det gäller väl bara att märket är blött, hon är rätt smart för att vägra potta tyvärr...

• Flerabarnsmamma

Så tänkte jag också eftersom pottan spelar en melodi att sonen skulle hälla vatten i den för att den skulle spela, men inte en gång det hände, han kissade i den bara:). Så det tycker jag absolut att du ska prova:). 

Tänke ju att sonen skulle sova utan blöja nu natten som var, men det gick inge bra, han skulle ha blöja minsann, så nu får man försöka övertala honom att vara utan blöja på natten också.

• pippilirum

Alltså jag blir snart galen på det här pott-tränings-eländet!
    Vi har kört utan blöja nu hemma och han sätter sig gärna på pottan om man ber honom men det kommer aldrig aldrig. Aldrig. Däremot kan det 5 minuter efter pott-försök komma världens syndaflod. Han håller sig med lätthet 5-6 timmar. Problemet är att jag inte vet om han håller sig för att han inte behöver småskvätta eller för att han inte vill gå på pottan. Vi blir aldrig arga eller så när det kommer i byxorna utan säger bara att nästa gång kommer det i pottan. Jadå säger min son så glatt. Men det kommer ju aldrig i pottan!

Ska man ge upp? Eller rycka blöjan totalt, låta han kissa på sig tills han lär sig"släppa på" när han sitter på pottan? Usch va svårt det här är. Jag trodde att det skulle funka av sig självt nästan. Jag tycker det verkar som att allas barn själva velat sluta, inte att mamma och pappan får "tvinga" bort blöjan.

Känner mig som världens sämsta förälder.

• sophiie

Funderade på samma sak som ni för ca 2 månader sedan. Dottern började denna termin på storbarnsavd, bara min dotter och ett annat barn som använde blöja.
    Dagis tog första steget till att ta bort blöjan. Dottern iakttog sina vänner som alla kissade på toaletten.
    Vips så var hon blöjfri. I hennes takt, när hon var redo.
    Spelar ingen roll när vi vuxna vill att de små ska bli blöjfria. Barnet bestämmer, och vi får hjälpa dem på traven.
    Vi har haft potta som hon har ignorerat totalt. Vi köpte en toaring så hon slapp hänga ner med rumpan i toan.. Men den gillade hon inte.
    Så hon körde på sitt sätt, rumpan ner i toan ;)

Nu är hon helt blöjfri, kissat på sig cirka 3 gånger. Vi är helt förvånande och glada.
    Hon har bestämt takten. Hon fick välja trosor som hon ville köpa. Så nu har vi en massa hello Kitty, och det tycker hon är bättre än blöja :)

• Wictor090719

Går inte alls bra med att sluta med blöja. Han är 3.5 och vägrar.
    Han pratar om kalsonger och blöja, han säger att han ska sluta när han är stor. Jag sa bara "men du är väl stor nu?" Jo det var han. Sen inget mer med det..de frågar även på förskolan om han vill prova kissa på toaletten/pottan, men icke. Jag ger upp :(! 

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
  • pippilirum
    Wictor090719 skrev 2012-12-06 20:24:37 följande:
    Går inte alls bra med att sluta med blöja. Han är 3.5 och vägrar.
    Han pratar om kalsonger och blöja, han säger att han ska sluta när han är stor. Jag sa bara "men du är väl stor nu?" Jo det var han. Sen inget mer med det..de frågar även på förskolan om han vill prova kissa på toaletten/pottan, men icke. Jag ger upp :(! 
    Visst är det frustrerande.. Ibland kan jag bli så arg (inte inför honom såklart) för jag vet ju att han kan klara sig utan blöja! På förskolan sitter han på potten, dock utan att göra något, när pedagogerna säger åt honom. Frågar dom däremot så gör han det inte. Tror vi måste bli mer bestämda helt enkelt. Men överallt så läser man att man inte ska stressa och pressa så jag vågar inte riktigt. Men fan så jobbigt det känns ibland.
  • Höghus

Vi tjatade inte alls utan tog bara bort blöjan (först hemma sen även borta) när sonen skulle fylla två. Eftersom han var helt ointresserad av pottan fick han stå på en pall och kissa i toaletten. (Jag stod i början bakom och gjorde kissljud). Sen gick han oftast också utan byxor hemma (så han skulle hinna). Vid 2 år och två månader var han torr.

• Woodgrove

Ta bort blöjorna. Ja han kanske blir arg och ja han kommer göra i byxorna. Men inte hur länge som helst. Han kommer fatta att blöjan är borta och gilla läget. Han kommer också inse att det inte är skönt att få olyckor i byxorna och hålla sig. 

Ger ni efter när han blir arg för annat också? Skulle han få röka en cigg bara för att han inte skulle bli arg? Får han leka mitt i gatan i rusningstid? Får han leka med glasbitar? Barn blir arga för en massa saker men förstår inte att det inte går att göra vissa saker, det är förälderns uppgift att leda barnet rätt.

Om han inte inser att det är bättre att kissa på toan än i byxorna så kommer han att upptäcka det när ni är ute och leker och han måste gå hem och byta för att det är blött. Erbjud inte blöja som ett alternativ och ta inte med extrakläder så att det kan lösas lätt. Men skuldbelägg ALDRIG! Konstatera bara att det roliga måste ta en paus för att byta kläder. Aldrig skälla eller hårda ord men massor av beröm när det blir rätt! 

Lycka till!  

• Wictor090719

Förlåt för sent svar.
    Toasits emd blixten Mcqueen hittade jag på Bauhaus.

Jag har nu försökt under julledigheten utan resultat.
    I helgen var vi och bada i badhuset och sonen var kissenödig.
    Han höll sig och vi försökte få med han på toaletten han vägra.
    Vi sa att han då kan få ont i snoppen och äta medicin om han håller sig.
    Vi sa att han kunde få glass, Mcdonalds på vägen hem, en leksak om han ville det.
    Men ingenting hjälpte.
    Jag ger upp :(! 

° ★ Mamma till finaste Wictor 090719 ★ °
Svar på tråden Hur får jag min snart 3 åriga son att sluta med blöja?