• Anonym

Sambon glömde stänga kylen över natten...

Sambon glömde stänga kylen under natten och jag vill bara dubbelkolla så att jag inte slänger något i onödan. Det jag tror ska slängas är:

mjölk,
    fil,
    yoghurt,
    matlagningsgrädde,
    crème fraiche,
    nötfärs,
    falukorv,
    kassler,
    leverpastej

Så stämmer det, ska allt slängas någon som vet?

Vi som precis storhandlat mejeriprodukter Gråter Sambon får i alla fall ge sig ut och handla frukost när affären öppnar vid 09!! Demon

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-15 22:36
    Helt sjukt att jag kan ställa en enkel fråga och få påhopp för den och ni hoppar även på varandra! Det kan bara hända här på FL för de är bara på FL alla bittra uttråkade människor finns.

Tack till de som gav vettiga råd ni andra kan dra dit pepparn växer. Konstigt att man man väljer att vara anonym även om det är en BANAL tråd.

Brukar inte ha för vana att lämna saker framme en längre stund eller i bilen eller i solen så jag behövde faktiskt råd om vilka varor som skulle slängas av hälsoskäl.

Lämnar tråden och kommer inte läsa mer så om ni tänkte komma med angrepp mot detta så vill jag bara bespara er tiden.

• Svar på tråden Sambon glömde stänga kylen över natten...
  • Anonym

Mejerivarorna hade jag inte gjort något med - de smakar dåligt långt innan de blir farliga - så lukta och smaka och ät utan att oroa dig! Sedan hade jag försökt göra av med dem så fort som möjligt.

Köttprodukterna hade jag nog valt en att tillaga och äta idag, och slängt resten. 

• Anonym

Du behöver inte slänga någonting, kylen har säkert gått på högvarv i natt och hållit  allt kallt   

• stickkontakt

Alltså, man märker om mejeriprodukter är dåliga. Det finns inte en chans att man av misstag sätter i sig så mycket sur mjölk att man blir dålig av det. Sur mjölk luktar och smakar apa, det går verkligen inte att missa.

Att man inte säljer mjölk som råkat bli varm är ju en helt annan sak. Som skrivits tidigare kan hållbarhetstiden förkortas och man kan givetvis inte ta risken att sälja dålig mjölk till en kund. Men hemma är det ju bara att smaka.  

• stickkontakt

Att göra fil och yoghurt var förr ett sätt att ta vara på mjölken så att den inte skulle bli dålig i rumstemperatur förövrigt.

• Anonym
    stickkontakt skrev 2012-09-15 11:38:55 följande:
    Att göra fil och yoghurt var förr ett sätt att ta vara på mjölken så att den inte skulle bli dålig i rumstemperatur förövrigt.
    Fö2 så görs ost och smör med fördel på sur mjölk.
    Den blir alltså inte FARLIG som många tror utan är fullt användbar om än inte så aptitlig.
  • aldrigmer

Hur i hela friden överlevde mänskligheten före kylskåpet? Lukta, smaka men kasta inte bort fullgoda varor. Det är ju som att kasta pengarna i sjön!!

Sunt förnuft, är det fullständigt omodernt?

• Anonym (^-^)

Om ingenting av det du räknar upp luktar dåligt hade jag inte slängt någonting. Se till att steka köttfärsen ordentligt så ska det inte vara någon fara.

• Anonym (Polly)

det jag varit orolig för hade varit nötfärsen, men den kan man ju lukta på.

Svar på tråden Sambon glömde stänga kylen över natten...