• Anonym (besviken)

ledsen för nya lönen?kommunal...

finns det någon som vet hur kommunals nya avtal ser ut?
    som jag förstår det är höjningen detta år 650 kr/månad i genomsnitt

Sedan har vi ju tyvärr individuell lönesättning 

• Svar på tråden ledsen för nya lönen?kommunal...
  • Pondus

Varför är det "tyvärr" att ni har individuell lönesättning?? Om inte annat borde det vara en morot att göra ett bra jobb...
    Jag är ansvarig för en fristående förskola och för våra barnskötare blev avtalet ca 600 kr minimum i månaden. Självklart har vi rätt att ge de personer som med råge uppfyller lönekriterierna ett högre belopp, vilket vi även kommer att göra.
    De i personalen som inte har visat engagemang, bidragit till samarbete, utveckling osv kommer inte att få några extra pengar än minimum nivån.

• missen73

Tycker det är en rätt bra löneökning , vi fick 650 kr utb o 500 kr outb , + induviduella lönen , kommunal !

• JELJ

Kommunal har på central nivå ( i det strora hela i landet) förhandlat en löneökning på 650 kr.
    Sedan ska det förhandlas på lokal nivå (arbetsgivaren) Det innebär att man kan få mer eller mindre beroende på om man har individuella lönekriterier eller en pott som delas lika för alla.
     Man får inte individuella löner om inte man har haft medarbetarsamtal och lönesamtal innan förhandlingarna ska börja.

• Anonym (kvinnofällan)

Jag är högstadielärare och har fått 700 i löneförhöjning. Efter 6 års univ utb.

Tycker att det suger, men inser att jag måste byta jobb för att få upp lönen och pensionen. 

• Anonym

600 kr är bra. Jag får minimum 360 kr...

• Anonym (besviken)

Inte så kul om chefen på lönesamtalet klappar mig på axeln och säger att jag gjort ett bra jobb,gjort de uppgifter som en förskollärare skulle gjort mm
    Han sa att detta skulle premieras i och med nya lönen,men som tyvärr inte ens gav de 650 kr,som genomsnittet är 

• Anonym

Jag fick 720:- i ökning.. och då är det induviduella inräknat.. faktiskt nöjd.. hade inte räknat med det

• Anonym (besviken)

Anonym:Grattis till dig

• Anna Paulita

650 är inte jättedåligt. Det är väl okej. Det beror givetvis lite på vart man låg innan och om man jobbar hel eller deltid.

Men om du hade haft andra förväntningar så förstår jag dig.

Varför är du emot individuell lön?

• EnGladPingvin

Ett år som det här med väldigt låg inflation är 650 kr en helt ok lönehöjning.

Jag tycker individuell lönesättning tvärtom är väldigt bra. De som gör sitt jobb, men inte mer får hos oss snittbeloppet som förhandlats fram. De som gör det lilla extra, som stället upp på arbetsgivaren och sina kollegor, som tar egna initiativ, som har en positiv inställning, som är engagerade i sitt jobb, levererat mer än förväntat m.m. får mer än det framförhandlade beloppet. De som tvärtom har gjort en sämre insats än förväntat får i vissa fall lägre.  

Svar på tråden ledsen för nya lönen?kommunal...