• Anonym (Seroquel)

Erfarenhet av Seroquel?

Har fått Seroquel (i upptrappande dos) utskrivet då jag inte blivit helt fri från depressionen av enbart Cymbalta 120mg. Undrar nu om nån har erfarenhet av denna medicin?
    Visst brukar den ges vid hypomani/bipolär sjukdom?
    Hur har den funkat för er andra?

• Svar på tråden Erfarenhet av Seroquel?
  • Anonym

Råder dig att prata med din läkare. Han kan (förhoppningsvis!!) ge mycket bättre svar om din medicin än gemene FL-medlem.

• Anonym

Jag blev mycket bättre med den (bipo) men jag blev vansinnigt trött. Somnade som om någon slagit ihjäl mig på kvällen, hade svårt stiga upp på morgonen och sedan fick jag ett sötsug som hette duga, men det är den bästa antidepressiva medicin jag haft. Tyvärr kunde jag inte ha kvar den pga sötsuget (vill inte gå upp i vikt av olika orsaker)

• Anova

Den har inte fungerat bra för min del (jag är bipo). Jag blir otroligt trött av seroquel och har gått upp mer än 30 kg på mindre än ett år (känner inte igen sötsuget dock, jag går upp av all slags mat). Blev inte bättre i depressionen, utan levde fortfarande med svår ångest och panikångest under tiden jag bara år seroquel och antidepressiva (Venlafaxin). Har haft jobbigt att trappa ur den, hemska utsättningssymtom (äter nu "bara" 200 mg).

För mig har litium hjälpt med avsevärt mycket bättre. 

• Anonym (bipolär 2)

har haft seroquel i olika doser, 100-300 mg tror jag. först mot depression och sömnstörning och sedan även mot bipolär sjukdom. funkade ganska bra för mig och jag gick inte upp i vikt av den. kände heller ingenting när jag slutade med den. tog den på kvällen och blev trött och sov lite bättre.

• Anonym

Jag började med Seroquel 50 mg och Cymbalta 60 mg i torsdags. Kanske inte hjälper dig så mycket när jag ätit i så få dagar men jag kan ju berätta lite iallafall. Är totalt klubbad hela nätterna och sov de två första dagarna från och till, till kl 18:30. Idag tog jag dottern till skolan (hade två larm och syrrans tös som ringde på telefonen för väckning) och sov sen när jag kom hem till kl 13:00. Ska man se det positivt så har ju antalet sovtimmar minskat drastiskt. Jag har varit mycket deprimerad och tappat matlust och ej heller känt något sötsug. Det kan jag ju säga har sakta smygit sig på igen. Men min ångest är ganska mycket bättre, känner stor skillnad idag. Har fått tagit till Amaprosalam (tror jag de heter) för ångesten som varit väldigt stark. Inte tagit någon idag och de senaste tre dagarna halverat dosen jag blev ordinerad.

Jag har ätit Sertralin i 12 år och Mianzerin som tillägg i 6 år. Det togs bort helt för ett halvår sedan. Har varit deprimerad så länge jag kan minnas (tuff barndom) men de har hjälpt mig att hålla huvudet ovanför vattenytan. Fick ett ordentligt bakslag före jul, ramlade totalt ner i mörkret och kunde inte ta mig upp. Efter en vända till psykakuten i februari så gjorde de en test och de satte in Tegretol och tog bort de andra medicinerna. Tålde ej den och på den vägen är det. Kanske ska skriva att jag har någon typ av bipolär sjukdom, vilket de upptäckte på psykakuten där de ansåg att jag var hypoman.

Konstigt att de sätter in det mot din depression? Men den ska väl både vara depressionshämmande och ångesthämmande så jag ska väl hålla tyst ;). Har du haft svårt med sömnen så lovar jag att den kommer att funka kanon efter detta. Men det har du nog redan märkt ;).   

• TuvaoAlice

Åt 1000mg S jag har bipolär sjukdom + några andra diagnoser. Viktuppgång och sjukt trött men den hjälpte till en viss del

• Anonym (Zero)

Jag har haft antidepp(cipramil, Remeron, Zoloft, Efexor, Cymbalta...), Haldol och Risperdal tidigare men nu har jag haft Seroqel i ..typ 4 år. Först tillsammans med Efexor. Det funkade sådär. Jag var i perioder inlagd för suicidalt beteende. Satte själv ut Efexorn, vilket helvete. Men jag lyckades till slut. Och fick ganska snart en rejäl depresson.

Då bestämde min doktor att jag skulle ta Cymbalta tillsammans med Seroquel. Det var inte heller någon hit, jag gjorde flera självmordsförsök och mådde allmänt pyton. Har varit inlagd ca var tredje månad i ett par veckor.

Nu har jag (på prov) ingen antidepressiv medicin utan bara Seroquel och jag gillar det. Antidepp har stängt ut min gråt i åratal. Jag känner mig 'normal' nu när jag kan till exempel få tårar i ögonen av en sorglig film. Man/jag blir så avtrubbad av dessa piller.
    Så ja, nu har jag bara Seroqel, 600 mg. Visst känner jag mig däven ibland, riktigt ledsen emellanåt men jag tycker det är normala tillstånd och vill aldrig mer ta antidepp som Efexor och Cymbalta.
    Seroquel tar bort mina tankestörningar, mina tanke-race, det blir lugnare i skallen. Min läkare säger att Seroquel även har en antidepressiv verkan.    

• Anonym (Knark)

Denna är narkotikum som så många andra mediciner. Har en del erfarenhet av just droger och denna är väldigt väldigt lik en hel del av dem som gör att man blir helt "stenad" och är nästan livsfarlig i många tillfällen. Så var vääääääldigt skeptisk till den och ta den inte om du inte känner att du verkligen behöver. Viktuppgång eller inte, det vet jag inte, men den förlamar allt vad gäller hjärnan, tänka själv etc, så du typ "däckar" och det är kanske roligt ett tag, men är inget jag vill göra, så jag slutade hellre.

• Anonym
    Anonym (Knark) skrev 2012-09-23 21:17:56 följande:
    Denna är narkotikum som så många andra mediciner. Har en del erfarenhet av just droger och denna är väldigt väldigt lik en hel del av dem som gör att man blir helt "stenad" och är nästan livsfarlig i många tillfällen. Så var vääääääldigt skeptisk till den och ta den inte om du inte känner att du verkligen behöver. Viktuppgång eller inte, det vet jag inte, men den förlamar allt vad gäller hjärnan, tänka själv etc, så du typ "däckar" och det är kanske roligt ett tag, men är inget jag vill göra, så jag slutade hellre.

Men det är väl ändå inte en narkotikaklassad medicin? Det är ju ett neuroleptikum, må så vara att man blir klubbad av den. Det står ju heller inte att den är vanebildande på något vis. Men det kanske är effekten du tänker enbart på, att den verkar som narkotika? Du fick mig till att börja bli orolig iallafall. Men isåfall borde ju Atarax vara en slags narkotika för dem som reagerar på den, om det är så du menar. Med stenad antar jag att du menar hasch och det kan man ju faktiskt dra vissa liknelser vid insättningen. Nu har jag ätit 50 några veckor och ökade i förrgår till 100 och kände nästan ingenting. Men från början fick jag 250 pang på och då kan jag lova att jag kände mig mer än stenad.
  • Anonym (Knark)
    Anonym skrev 2012-09-26 17:47:22 följande:

Men det är väl ändå inte en narkotikaklassad medicin? Det är ju ett neuroleptikum, må så vara att man blir klubbad av den. Det står ju heller inte att den är vanebildande på något vis. Men det kanske är effekten du tänker enbart på, att den verkar som narkotika? Du fick mig till att börja bli orolig iallafall. Men isåfall borde ju Atarax vara en slags narkotika för dem som reagerar på den, om det är så du menar. Med stenad antar jag att du menar hasch och det kan man ju faktiskt dra vissa liknelser vid insättningen. Nu har jag ätit 50 några veckor och ökade i förrgår till 100 och kände nästan ingenting. Men från början fick jag 250 pang på och då kan jag lova att jag kände mig mer än stenad.
    Hej där igen.

Lyssna inte till punkt och pricka vad jag eller andra skriver, eftersom det är ju våra egna erfarenheter. Jag tog endast 50mg, dock är det skillnad på depot eller andra tabletter. Jag tog mina, låt säga, halv elva på kvällen och en halvtimme senare så var jag i tillstånd med att sova. MEN om jag höll mig uppe ändå, låt säga till halv tolv, så har jag fått höra från andra, att jag var väldigt frånvarande, dåsig och så. Det är inget som jag själv minns. Nu vet jag inte vad du tar den för, jag tog den för bipolär, det är ju dessutom lite antidepp i den också, men i huvudsak för min del så var det för bipolära.

Vet inte om det är narkotikaklassad, det är dessutom väldigt snävt ang vad som är det. Förr i tiden så var det en varningstriangel på mediciner som inte skulle kombineras med bilkörning, men det har dem tagit bort, det betyder ju dock inte att alla mediciner är att rekomendera med bilkörning. Det är snarare så att man lyft bort ansvaret och satt det direkt till inviden istället. Vet inte om det är rätt eller fel?!

Men som sagt, om du blivet ordinerad medicnen och du verkar ju dessutom ha erfarenhet av den sedan innan, så jag tycker du ska fortsätta så som känns bäst och läkaren sagt.

Jag har skrivet en intressant tråd, där du gärna kan kommentera i den tråden:

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66712132.html

På återseende
  • Anonym (Blomman)

Nu lägger jag in ett alias så att du vet vem som skriver. Det var jag som skrev föregående och ett till som går på Seroquel och Cymbalta. Det var en intressant tråd men också tung att läsa ;), (just nu iallafall).

Jag fick diagnosen bipolär i våras och kände precis som du med Seroquel. Skällde ut min sambo på morgonen andra dagen och hotade bla med att flytta och sa mindre fina saker. Var helt borta och minns det som en dröm, dock inte allt. Men det var när jag fick den högre dosen. Har läst ett inlägg på flashback (tror det stavas så) och det finns alltså folk som stoppar upp tabletten i röven för att få ett rus, därför hajade jag till när du skrev att det var narkotika. Har även jag ett narkotikamissbruk i bakgrunden, nu låter det som att jag vet att du haft ett narkotikamissbruk, men du har sagt att du har erfarenhet iallafall. Klart som fan att man blir rädd när du skriver som du gör ;). Ta inte illa upp. Men psykiatrin är ju för missbrukare som en godisaffär är för småbarn. Man kan ju utan problem få ut både det ena och det andra. Jag är väldigt försiktig och har varit öppen med mitt tidigare missbruk, men har ändå fått ut lugnande mediciner så att jag kan söva en elefant. Ska fråga min läkare nästa gång om det är beroendeframkallande på något vis när jag kommer dit nästa gång, när det nu blir :(. Du har satt igång mina tankebanor iallafall.  

• Anonym (seroquel1)

Hej! 

Någon av er i tråden som slutat med seroquel och det gick bra? 

Har tagit den i 23 dagar 300 mg, mådde inte bättre, blev helt konstig, så de satte ner den till 150 mg för 4 dagar sedan. 

Är nu rädd att det är alldeles för snabbt!!! 

Tacksam om ngn kan svara med era erfarenheter även om det var längesedan tråden skapades

Svar på tråden Erfarenhet av Seroquel?