• bapelsinen

köpa på tradera, säkert?

Jag kikade in på tradera idag och hittade några annonser som jag vill buda på. Har inte använt tradera förut så vet inte hur säkert det är att köpa därifrån? Var verkligen fina saker och en persons grejer jag fastnade för hade massvis med annonser uppe med kap just nu. 

Har ni några tips om man vill köpa därifrån, vad bör man tänka på?

Vet inte om det spelar någon roll men dom här annonserna kikade jag på: http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2995251

/J 

• Svar på tråden köpa på tradera, säkert?
  • Sapato

Det är inte så att du TS vill göra reklam för dina egna annonser??!
    Om inte är fail nr 1 att du tipsat andra om det du vill ha för då budar kanske flera och priserna går upp

• bapelsinen
    Sapato skrev 2012-09-15 21:33:05 följande:
    Det är inte så att du TS vill göra reklam för dina egna annonser??!
    Om inte är fail nr 1 att du tipsat andra om det du vill ha för då budar kanske flera och priserna går upp
    Det tänkte jag faktiskt inte på : ( Men det är säkert ingen fara! Har inte budat ännu...

nej det är inte mina, har aldrig lagt upp eller köpt något på tradera! Är helt ny och behöver tips! 
  • Lillis80

Jag har köpt väldigt mycket från Tradera och alltid fått hem vad jag vunnit. Man kan titta på säljarens omdömen innan man budar. Har många lämnat positiva omdömen är det säkert :) Visst finns det oseriösa säljare också, men det är svårt att få någonting sålt med negativa omdömen, så de blir inte långvariga där.

• Kojbe

Välj gärna om du kan frakt via schenker el dhl för då får du bekräftelse och kan följa leverans hela vägen vilket man tyvärr inte kan med posten.
    Ofta försvinner det saker med posten (själv tror jag det är bedrägeri från säljarens sida då)

Men som sagt välj frakt med leveransgaranti.

• Sandylol

Jag köper och säljer mycket på tradera då jag gillar att återanvända saker.. Har bara råkat ut för en oseriös och har ändå hängt där i flera år. Men som någon annan skrev - omdömena är bra att titta in på innan.

Och man kan ofta be om att få det skickat med dhl eller schenker då det är säkrare, men tyvärr lite dyrare (vilket man kan kompromissa om själv). Jag själv använder oftast posten då jag inte upplevt problem med dem. Dock när det är lite dyrare, finare eller ömtåligt tar jag alltid schenker!

Hoppas att du vågar buda - man kan alltid göra kap! :)
    lycka till.

• bapelsinen
    Lillis80 skrev 2012-09-15 21:39:10 följande:
    Jag har köpt väldigt mycket från Tradera och alltid fått hem vad jag vunnit. Man kan titta på säljarens omdömen innan man budar. Har många lämnat positiva omdömen är det säkert :) Visst finns det oseriösa säljare också, men det är svårt att få någonting sålt med negativa omdömen, så de blir inte långvariga där.
    Hur kollar man omdömena då? Har bara kollat på annonserna!:)
  • bapelsinen
    Kojbe skrev 2012-09-15 21:41:23 följande:
    Välj gärna om du kan frakt via schenker el dhl för då får du bekräftelse och kan följa leverans hela vägen vilket man tyvärr inte kan med posten.
    Ofta försvinner det saker med posten (själv tror jag det är bedrägeri från säljarens sida då)

Men som sagt välj frakt med leveransgaranti.
    Ja : / hm, känner mig lite små nervös. Har precis startat ett konto för att kunna köpa. =)
  • bapelsinen
    Sandylol skrev 2012-09-15 21:49:36 följande:
    Jag köper och säljer mycket på tradera då jag gillar att återanvända saker.. Har bara råkat ut för en oseriös och har ändå hängt där i flera år. Men som någon annan skrev - omdömena är bra att titta in på innan.

Och man kan ofta be om att få det skickat med dhl eller schenker då det är säkrare, men tyvärr lite dyrare (vilket man kan kompromissa om själv). Jag själv använder oftast posten då jag inte upplevt problem med dem. Dock när det är lite dyrare, finare eller ömtåligt tar jag alltid schenker!

Hoppas att du vågar buda - man kan alltid göra kap! :)
    lycka till.
    Tack för din kommentar, du ger mig mod! Ja det var verkligen kap och saker som lockar mig!

Hur budar man då? Skriver man det jag kan tänka mig betala för sakerna eller?? 
  • CrazyLady

Jag har traderat i 10 år och det har hänt EN!!! gång att en vara jag köpt ej kommit fram...

Men då fick jag pengarna tillbaka med..

• TRImmortal

Det finns såklart alltid en risk men jag har själv aldrig varit med om att bli lurad. Kolla omdömena och om inga sådana finns så får du helt enkelt besluta dig för om det är värt att ta risken eller inte. Men som sagt, risken att du blir lurad är nog ändå förhållandevis liten. Lycka till! :)

Svar på tråden köpa på tradera, säkert?