Inlägg från: bapelsinen |Visa alla inlägg
  • bapelsinen

köpa på tradera, säkert?

Jag kikade in på tradera idag och hittade några annonser som jag vill buda på. Har inte använt tradera förut så vet inte hur säkert det är att köpa därifrån? Var verkligen fina saker och en persons grejer jag fastnade för hade massvis med annonser uppe med kap just nu. 

Har ni några tips om man vill köpa därifrån, vad bör man tänka på?

Vet inte om det spelar någon roll men dom här annonserna kikade jag på: http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=2995251

/J 

• Svar på tråden köpa på tradera, säkert?
  • bapelsinen
    Sapato skrev 2012-09-15 21:33:05 följande:
    Det är inte så att du TS vill göra reklam för dina egna annonser??!
    Om inte är fail nr 1 att du tipsat andra om det du vill ha för då budar kanske flera och priserna går upp
    Det tänkte jag faktiskt inte på : ( Men det är säkert ingen fara! Har inte budat ännu...

nej det är inte mina, har aldrig lagt upp eller köpt något på tradera! Är helt ny och behöver tips! 
  • bapelsinen
    Lillis80 skrev 2012-09-15 21:39:10 följande:
    Jag har köpt väldigt mycket från Tradera och alltid fått hem vad jag vunnit. Man kan titta på säljarens omdömen innan man budar. Har många lämnat positiva omdömen är det säkert :) Visst finns det oseriösa säljare också, men det är svårt att få någonting sålt med negativa omdömen, så de blir inte långvariga där.
    Hur kollar man omdömena då? Har bara kollat på annonserna!:)
  • bapelsinen
    Kojbe skrev 2012-09-15 21:41:23 följande:
    Välj gärna om du kan frakt via schenker el dhl för då får du bekräftelse och kan följa leverans hela vägen vilket man tyvärr inte kan med posten.
    Ofta försvinner det saker med posten (själv tror jag det är bedrägeri från säljarens sida då)

Men som sagt välj frakt med leveransgaranti.
    Ja : / hm, känner mig lite små nervös. Har precis startat ett konto för att kunna köpa. =)
  • bapelsinen
    Sandylol skrev 2012-09-15 21:49:36 följande:
    Jag köper och säljer mycket på tradera då jag gillar att återanvända saker.. Har bara råkat ut för en oseriös och har ändå hängt där i flera år. Men som någon annan skrev - omdömena är bra att titta in på innan.

Och man kan ofta be om att få det skickat med dhl eller schenker då det är säkrare, men tyvärr lite dyrare (vilket man kan kompromissa om själv). Jag själv använder oftast posten då jag inte upplevt problem med dem. Dock när det är lite dyrare, finare eller ömtåligt tar jag alltid schenker!

Hoppas att du vågar buda - man kan alltid göra kap! :)
    lycka till.
    Tack för din kommentar, du ger mig mod! Ja det var verkligen kap och saker som lockar mig!

Hur budar man då? Skriver man det jag kan tänka mig betala för sakerna eller?? 
  • bapelsinen

Nu hittade jag omdömena, personen hade bara fått positiva så jag ska väl våga mig på att buda då!

• bapelsinen
    Lillis80 skrev 2012-09-15 22:02:45 följande:

Du klickar bara på säljarens namn (i en ruta till höger i annonsen). Då kommer omdömena upp. När du budar finns lite olika taktiker. Jag, som inte orkar vara inne och kolla hela tiden, lägger det bud jag är villig att betala, ett sk maxbud. Då kommer du automatiskt lägga dig en krona över högsta bud tills ditt maxbud är uppnått. Du kan när som helst ändra maxbudet också. Om det är något jag verkligen vill ha noterar jag när auktionen slutar så att jag kan hålla koll på slutet och även höja mitt maxbud om jag känner att det är värt det. Annars kollar jag bara min mail om jag vann eller inte. Säljaren skickar sen betalningsinfo till dig. Busenkelt :)) Lycka till!
    Tack för att du förklarar så bra! Låter väldigt smidigt: )

Jag börjar med ett lågt bud för att se om jag förstår rätt, fungerar det budar jag på mer saker när jag är lite varm i kläderna=) 
  • bapelsinen

Funderar på att lägga bud på den blåa jackan eller den svarta kappan, vad ska jag lägga tycker ni?

• bapelsinen
    Sandylol skrev 2012-09-15 22:25:10 följande:
    Jag vet inte om du har en smartphone (vet iaf att de finns till iPhone) isåfall skulle jag tipsa om tradera-appen för då kan man få påminnelser om när saker man har i sin minneslista och saker man budat på snart går ut! :) kan tyvärr inte kolla länken då min telefon krabbar som tusan ikväll!

Men än en gång, lycka till. Och hoppas du gillar tradera lika mycket som mig när du lärt dig allt :)
    Smart! Tack för tipset, kan bli knepigt att hålla koll.:)
  • bapelsinen
    Apopan skrev 2012-09-15 22:49:05 följande:
    Det enda strulet jag har stött på är att min mail har hamnat direkt i en dels skräppost, så då har mitt meddelande om att jag gjort en inbetalning inte kommit fram, och det har medfört problem ett par gånger.
    Men lurad har jag aldrig blivit, samtidigt handlar jag aldrig för så mycket att jag inte tycker mig ha råd att bli lurad. Är väl lite av en regel jag har :)

Du behöver ju inte buda på en gång heller. Lägg grejerna du är intresserad av i minneslistan och tänk över köpet några gånger innan du bestämmer dig för vad du är beredd på att betala ungefär. Sedan kan du ju lägga ett bud. Antingen ett maxbud eller minimumbud. Det bestämmer du själv.
    Hur lägger man max och mini bud?
  • bapelsinen
    bapelsinen skrev 2012-09-15 22:20:02 följande:
    Funderar på att lägga bud på den blåa jackan eller den svarta kappan, vad ska jag lägga tycker ni?
    Ni får gärna säga avd jag ska buda!
  • bapelsinen
    Sandylol skrev 2012-09-15 23:15:50 följande:
    Jag själv brukar bara trycka lägg bud, sen "nästa bud" så blir det automatiskt upp någon krona. Men det är nog bara för att jag själv har sån koll på de jag är intresserad av. Oftast lägger jag de i minneslistan sen låter jag det ligga där tills det närmar sig slutet och lägga bud då - då ser man hur mycket det gått upp osv. :)
    Okej!=) tack för ditt svar!
  • bapelsinen
    slazh skrev 2012-09-15 23:28:11 följande:
    Om det är småsummor kan jag köpa privat via nätet annars inte. Jag känner flera som har blivit lurade både på tradera och blocket. Man betalar men dom skickar aldrig några grejer. 
    usch då!:(
  • bapelsinen
    SaraD skrev 2012-09-15 23:34:19 följande:
    Jag blev lurad förra veckan. Säljaren hade väldigt mycket positiva omdömen, men troligtvis har någon hackat sig in på den personens konto. Jag litade blint på säljaren pga bra omdöme, men det var en annan person bakom.

Om det gäller småsummor tror jag inte det är någon fara, men summor över 1000 kr skulle jag inte sätta in på en annans konto. Jag blev av med nästan 8000 kr.
    åh nej!:( Fy... 

Ja små summor kan man väl ta även om det känns surt, men större summor är en helt annan sak! 
  • bapelsinen
    Mary 562 skrev 2012-09-16 00:00:00 följande:

vad du ska buda kan ju bara du avgöra. hur mycket du vill betala för en vara.
    tänk på att hålla huvudet kallt och inte låta dig dras med i någon budkarusell bara.
    jag kan nog vara för snål ibland och  släppa för tidigt även om varan kanske är "värd" sitt pris, men jag vill inte betala massor .

Jag har blivit  "lurad" en gång,   jag fick varan , ett halsbands-ur,  men det var tre små sprickor i glaset.
    det var  från en som var som ett företag, dock inte riktigt med organisationsnummer etc. 
    jag mailade och ville returnera och få en hel men fick aldrig svar. kort därefter så försvann det kontot, han hade fått för många dåliga omdömen.

annars så har jag faktiskt klarat mig.  traderas omdömes system tror jag håller de värsta fifflarna borta (men det är bara vad jag tror  ...)           
    Kommer vara försiktig med både bud och hur mycket!=) Får se vad jag budar på, vet inte hur mycket man budar till att börja med!
  • bapelsinen
    Frontline skrev 2012-09-15 23:41:00 följande:
    Detta var ett uselt sett av dig att göra reklam för dina egna annonser bara så du vet det...
    Okej...Förvånad
  • bapelsinen
    Stella Polaris skrev 2012-09-16 11:07:57 följande:
    Den säljaren säljer ett par fake- jeans så inte så seriös då kanske.....

Byxorna är inte fejk! Det ser man på kronorna, min syster har sådana jeans:)
  • bapelsinen
    LillaJag06 skrev 2012-09-16 00:19:45 följande:
    Är det dina annonser TS?

Nej varför tror vissa det?
  • bapelsinen
    Frontline skrev 2012-09-16 14:00:08 följande:
    Jag trodde det för att jag hade sett dom annonserna innan men det var visst denna person som hade lagt upp det.

www.familjeliv.se/Forum-21-162/m66622051.html
    Jaha ok! Coolt=) Då kan man maila henne och fråga om man undrar kanske, om jag förstår rätt.:D
Svar på tråden köpa på tradera, säkert?