• ansen

Vete-, Soja-, Mjölkproteinallergi samt kokosmjölk och ägg.

Efter mycket bekymmer med magont, många blöjbyten och vakna nätter fick vi i maj svar på vår sons alla allergier...som kan vara fler då han fortfarande reagerar ibland.

Hans allergier som vi fått svar av test är: vete-, soja- och mjölkprotein. Av egen erfarenhet vet vi att han reagerar starkt på kokosmjölk och ägg. Att han var allergisk mot ägg fick vi erfara då han efter att ha ätit ett stekt ägg hade diarré i 4 dagar efteråt.

Riktigt hur känslig han är vet vi inte ännu, vi vet att han på testet reagerade mest på vete, sen soja och minst på mjölk. Men enligt läkaren behöver inte det ge någon indikation på HUR ont man får i magen eller hur allergierna visar sig efter att man fått i sig det.

Jag fick för någon dag sedan lära att Oatlys havreprodukter kan innehålla veteprotein och att företaget själva inte rekommenderar produkten till veteallergiker. Mycket märkligt då allergiläkaren rekkomenderade just detta till vår son. Det kan bland annat förklara varför sonen fortfarande får diarréer. Han får inte havredryck att dricka men däremot använder vi Oatlys iMat i matlagningen.

Då vi ännu inte fått träffa en dietist så försöker jag lära och finna så mycket information som möjligt på vad man ska undvika, vilka produkter som är besläktade med de olika allergierna och vad man kan äta istället.

Har ni tips och idéer får ni hemskt gärna dela med er! Glad

• Svar på tråden Vete-, Soja-, Mjölkproteinallergi samt kokosmjölk och ägg.
  • Jose

Hej!

Hur går det för er??

Jag är ledsen att jag skriver trots att jag inte har några tips... Blev helt chockad att någon har alla dessa allergier. Stackaren! Hoppas i alla fall några av de "går över".

Eller förresten... Mandemjölk ska det finnas något som heter. Vet inte mycket om det, men skulle det fungera kanske?

• shine

Hej!
    Jag är i samma situation förutom kokosmjölken, men då har vi fisk i stället som vår son är allergisk mot.

Vi är också nya och söker information med ljus och lykta. Vi har tidigare enbart varit mjölkprotein och ägg. Då har vi kunnat använda oss av Oatlys produkter som har varit riktigt bra. Nu funkar ju inte det. Sen så har vi även använt oss av Rice Dreams produkter, fick dock veta att av Kavat (en rutinerad medlem här på FL) att deras produkter innehåller en liten del korn. Så jag mailade dom för att få den exakta informationen, fick svar av dom:

"Alla Rice Dream-produkter är glutenfria, men slutprodukten kan innehåll små spår av kornprotein från ett enzym som används vid tillverkningen. Detta enzym kommer från korn, och trots att det innehåller en mycket liten mängd gluten - mindre än 20 miljondelar – rekommenderar vi att den som är extremt känslig mot gluten konsulterar läkare för att säkerställa om Rice Dream är lämpligt för dem eller inte."

Kan vara bra att veta. Beror på inte hur känslig din son är. Vi håller på och utreder hur känslig vår son är då det är helt nytt för oss.

Kan tyvärr inte komma med så mycket tips. Men om jag får veta något så återkommer jag. 

• Rosdraken

vi är lite i samma sits, har en 6 månaders här hemma med konstaterad mjölkprotein allergi (får hon i sig bara lite lite mjölk så skriker hon flera flera timmar efter + blir sten hård i magen)

men trots att vi varit super noga så kvarstår besvär med magen för henne så efter ett pricktest som inte visade något så ska vi nu utesluta ägg, soja, fisk och gluten (samt mjölk givetvis).

Då hon precis börjat äta har det blivit en svår omställning för oss, hon åt nutran som ersättning men den missade läkaren att det var soja i så vi har ingen annan (ger henne klart inte den nu).

Började ge henne sinlac men sen visade det sig att den innehåller johannesbröd som är en släkting till sojan så den går ju med bort!

Vilket lett till panik då jag eftersamtal med mitt kusinbarn (somhar gluten sen 11 år tillbaka) att alla havreprudukter går bort då det inte är sk ren havre om hon ska äta helt glutenfritt nu. 

Så det slutade med ett besök lite halft i panik i affären i kväll där det köptes rismjölk, ris och majsmjöl (att göra välling på) och bovete mjöl (gluten fritt) att göra gröt av. så det är så långt vi kommit och eftersom både det laktosfria, havre och sojaprodukter går bort så blir det att blanda välling och ha i som bas i maten nu mera.

nu ska vi köra så här 4 v framöver och sen provocera för att se hur hon reagerar, men jag känner mig relativt säker på att det är gluten eller soja eftesom det är dessa två hon fått under hela tiden magen bråkat och då lutar det nog lite mer åt sojan men vi testar nu o ser men det är svårt att utesluta så mycket då det inte finns så många alternativ och många olika bud om vad man kan ge........  

Sonja 20/5-10 Kajsa 7/6-11 Lisa 23/6-12
Svar på tråden Vete-, Soja-, Mjölkproteinallergi samt kokosmjölk och ägg.